Veterinärbesiktiga läromästare?

Sv: Veterinärbesiktiga läromästare?

Att hästar kan bli för hårt böjda det utgår jag från, men hur man ska veta om det inte är alldeles uppenbart är för mig obegripligt. Klart att om 10 av 10 till synes friska hästar haltar vid böjprov eller om om en stark person tar i för kung och fosterland med en liten späd häst då är det uppenbart.

Det är klart att man aldrig kan vara 100 säker.. men så är det ju med det mesta men därför är det bra att vara på klinik då man kan longera + röntga mm för att utreda vidare.

Men det blir svårt om säljaren vägrar besiktning över huvudtaget..

Jo det gör de, i UK tex är flexion tests standard vid köpbesiktningar.

Det är såklart viktigt att ha en bra veterinär som vet vad han håller på med. Men har ni tänkt på vilket påfrestning det blir på tex knäna när hästen ligger? Den kan ligga i mer än en timme med benen böjda inunder kroppen. Att en liten människa då skall kunna förstöra hästens ben genom att böja i 2-3 minuter verkar inte så realistisk.

Det är ju det som blir slutet för många gamla hästar, de får såpass ont i sina leder av att ligga ner att de har svårt att resa sig. Lederna är utslitna trots att de ofta inte visar någon hälta.

Fast rätt stor skillnad på hur hästen själv är skapt att böja och belasta sig , jmf med manipulation .
Det finns en anledning till att man som lekman inte ngnsin ska hålla på och böjprova sina eller andras hästar , just pga hur fel det kan bli . Tyvärr har jag träffat på många här och där som tycker att de hållt på med hästar i tusen år och därmed kan böja . Helt vansinnigt . Likaså finns det ETs som kallar sig det iallafall och praktiserar som sådana , som böjer kundernas hästar . Helt galet .

Belastningen i sig på böjprov är påtaglig och högst verklig . Det är anledningen till att man aldrig vill hålla på och böja bara i förbifarten utan väldigt sparsamt och endast konkret befogat .och att man inte vill böja unghästar i första hand .

Fast så svårt trode det inte vara att lära sig tekniken, sedan ska man gvetvis inte böja i tid och otid.

Min poäng är väl snarare om kreti och pleti böjer , hur har de lärt sig tekniken ? Och Ffa om man är "ET" till titeln och yrkesverksam , men inte veterinär ? Vem har bedömt "kompetensen på tekniken " då ?

Eftersom kritik i denna debatt tillochmed handlar i främsta hand om legitimerade veterinärer menar jag .

Det är inget som hindrar att alternativa utbildningar lär ut böjprov och examinerar på det eller man lär sig av en veterinär. Det må kräva teknik men det är inte frågan om rymdteknologi direkt, rimligen kan de flesta lära sig. Nu vet jag inte vad som lärs ut till en alternativare, det varierar säkert, men att det kan vara nyttigt att kunna göra böjprov man behandlar hästar är det inte direkt tvivel om.

Nej det är inte det jag skriver . Har jag skrivit otydligt i förra inlägget ?

Av anledningarna jag försökt illustrera så ALDRIG att jag låtit ngn icke veterinär böja min häst . Varför i hela friden? En Et ska varken enligt lag behandla en sjuk häst , eller bedöma veterinära statusar . Av anledningarna jag skrivit .

Senast ändrad:

Och ET kanske vill försäkra sig om att hästen inte är sjuk och avböja att göra behandling utifrån resultatet av böjprovet. Vad folk går med på är en sak men jag kan både se nyttan i att göra böjprov och möjligheten att lära sig att göra den korrekt utan att vara veterinär.

Vad jag vet enligt allt ska aldrig en ET utföra veterinära sysslor . Jag tror du förstår oavsett om du håller med eller ej , vad det är jag säger i sammanhanget .

Jag förstår vad du menar, men jag kan inte se böjprov i sig som en ren veterinärsyssla, så länge man inte överdriver och gör böjprov ofta och lärt sig hur man gör + lärt sig se hältor så kan jag se många fördelar. Närmre diagnostisering och behandling ska man givetvis inte ge sig in på utan utbildning.

Jag gissar att det så småningom kommer att tillkomma fler kategorier som har rätt att behandla hästar. Naprapati och kiropraktik börjar bli erkända inom humanvården (avtal med försäkringskassan) och lär bli det så småningom när det gäller djur, det är mest en tidsfråga.

Senast ändrad:

Vad bra att du förstår hur jag menar ;)

Vi får enas om att ha olika syn i övrigt ang att andra än veterinärer böjer hästar helt enkelt .

Så länge alternativ vården står klassad som den gör sen ca 2003 (?) ang att veterinära vård/ingrepp endast får ske och utföras av legitimerad veterinär , så tror jag inte att det ändras . Lagen har ju dessutom tillkommit just pga att lekmän utan kunskap , litat på folk med titlar att utföra behandlingar och aldrig ifrågasatt detta , just pga att de saknar kunskap att ens veta att ställa frågan SAS .

Sen iof böjprov i sig lär inte dräpa ngn häst regelrätt , så där förstår jag din åsikt till viss del . Men oavsett : att böja utan att öht vara veterinärt utbildad - varför ? Vad ska det leda till och vad skulle diagnosen vara ?

ETs är mycket starkare reglerade till dags dato att det räcker att hästen är halt på gången eller i linan så stannar besöket där och då , med veterinär uppsökande som diagnos .
För mig blir det konstigt att tycka att det skulle vara tokigt .

Senast ändrad:

Nu var det 10-30.000 för en äldre häst som gått LB - LA, varför envisas du med att det endast rör sig om det lägsta inom intervallet

Har du svårt att läsa? Jag skrev ett exempel och ifrån det diskuterar jag dvs MITT exempel

Nu rörde frågan inte vad du anser är bra läromästare utan TS kriterier för sin tilltänkta häst, men bortsett från detta hade jag dissat alla hästar jag blir nekad veterinärbesiktning. Inte för att jag i alla lägen valt att göra det men att man inte får innebär för mig att det finns något att dölja. Givetvis måste man acceptera fler skavanket på en billig äldre häst, men det innebär knappast att jag inte vill ha hjälp med att ta reda på vilka skavanker hästen har och om hästen kan tänkas vara värd priset.

Javisst döljer man något om man säljer en äldre häst som tävlat hela året och LÄMNAR ut alla journaler OCH försäkringshistorik på den. Och speciellt om den fortfarande tävlat vid tillfället...

Det var du som drog in försäkringen över huvudtaget, inte jag. Jag vet inte exakt vad summan ligger på och tog bara ett exempel som jag vet ligger över nivån. Själv jag blev nekad att byta försäkringsbolag utan besiktning ( ja ombudet lovade men bolaget nekade och försvann från listan av ombud efter att jag påtalat hur det gått till-vet inte om det fanns något samband) och jag behöll min gamla försäkring och accepterade inte den nya på 15.000. En ny besiktning hade kostat så pass mycket att det tagit några år att tjäna på den lägre premien, inte värt det. I vilket fall som helst är min erfarenhet att försäkringsbolag vill ha veterinärintyg om man ska nyförsäkra till annat än småsummor.

Du får försäkra upp till 30'kr A1 utan bes..

Innan diskussionerna på Buke hade jag heller inte efterfrågat någon besiktning i alla lägen, men nu vet jag bättre, ett utmärkt sätt att sortera bort potentiellt skadade hästar.

Tja och då med min erfarenhet så borde det visa på att en vetbes inte säger ett enda dugg eg.. Med tanke på att de hästar jag bes varit kassa och tvärtom..

Och hur vet man vem som har rätt? Och skulle du verkligen låta någon häst som i dina ögon blivit halt av böjningen böjas böjas igen direkt efter. Görs inte undersökningarna relativt samtidigt så kan hästens hälsostatus ha ändrats.

Nej de flesta kliniker brukar begära ett återbes dvs inte samband med bes eftersom det inte är tid utsatt för det.

Har bes en häst på en klinik där man böjde lite för mkt och hästen såldes inte pga markering (dvs ingen gradering) eftersom förtroendet för den kliniken är låg hos mig åkte vi till vår ordinarie klinik där hästen böjdes igen för att hältutredas och tja den var klockren. Den röntgades samtidigt ua och en vecka senare såldes den till annan köpare som idag har tävlat på hästen i snart 8 år utan en enda hältdag.

Samma vet undersöker hästar på tävlingar utan att byta handskar dvs pillar dem i munnen.. Samma vet dömde ut en annan häst och sa att den hade en fraktur i sitt ena knä, de valde att vända sig till annan klinik där hästen återigen röntgades och där ua. Den tävlar idag både hopp och dressyr med placeringar och vinster på varje tävling.

Bara exempel...

Jag tycker att många hästar som HAR ont reagerar redan under själva böjningen medans hästar som blivit "sönderböjda" inte reagerar förrän dom ska springa plus att man ser att dom böjer hårt och högt

Men det är självklarat väldigt svårt att avgöra.

Ja min erfarenhet också. De som verkligen har problem visar tydligt redan vid själva böjningen och brukar så även visa någon form av ojämnhet under longering på hårt underlag

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 227
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
494
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 847
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka