Veterinärbesiktiga läromästare?

Sv: Veterinärbesiktiga läromästare?

Jag hade besiktat hästen, gärna på klinik där det finns bra förutsättningar.
Mina erfarenheter är att det INTE är dyrare med en vanlig klinikbesiktning än en gårdsbesiktning.

Jag tycker nog att en något äldre häst ska klara sig bra igenom en besiktning.
Sen om det finns anmärkningar så är det för mig inte automatiskt med att jag struntar i att köpa hästen, för mig beror det helt på vad det är för anmärkningar.

Min häst hade 2 anmärkningar vid besiktning, inget allvarligt och hon skulle fungera för mig som hobbyhäst med träning och tävling utan problem.
Vi prutade lite på priset så blev det affär iaf.

Jag ser en besiktning lite som att jag besiktar bilen, det behöver ju inte vara något katastrofalt fel men det kan ju finnas någon skavank som är bra att veta om även om det inte direkt påverkar heller.
Min erfarenhet är att skavankerna är svåra att upptäcka själv trots att jag inte är helt okunnig.

Nej jag hade inte klinikbes en häst på 18år som kostar 10'kr. Däremot hade jag gett köparen full tillgång till försäkringspappren dvs historiken

Och om köparen stannar vid klinik på vägen hem och vill häva köpet utifrån att hästen var ordentligt halt vid böjprov eller så?

Återigen varför? Reagerar den på böjprov så kanske den inte bör ridas.

Tror faktiskt att det är vanligt med reaktioner på böjprov på en så pass gammal häst.

Sedan är jag personligen inte förtjust i just böjprov för det beror helt på vem som utför det

Det kallas kontrakt och beaktande av det låga priset på hästen

Vad är det säger att priset är lågt med tanke på vad man köper? Skriver du in i kontraktet att hästen eventuellt är halt och du därför undanber dig klinikbesiktning och böjprov?

Oavsett vilket så har man rent mjöl i påsen så tillåter man köparen att göra rimiga undersökningar och det är i hägsta grad rimligt att klinikbesiktiga en 16-årig häst köpt som ridhäst. Hade vi talat om en 20-årig sällskapshäst med så kan man kankanske ifrågasätta klinikbesiktning.

Nu skulle jag aldrig ens tänka på att köpa en häst om ägaren motsätter sig veterinärbesiktning/klinikbesiktning. I min värd finns det en anledning till det och då får ägaren gärna behålla anledningen.

Senast ändrad:

Fast så svart på vitt är det ju inte direkt. Min häst har en liten pålagrning som sitter så att den påverkar henne just vid böjprov och hon klarar heller inte av att ridas på högre nivå då samling etc är det som hennes ben tyvärr inte klarar av. Hon går dock alldeles utmärkt att rida i skog och mark varierat med lite lättare jogg/träning på bana. Detta är rekommenderat av veterinär och hon är hur fin och fräsch som helst. Kommer dock troligen aldrig att helt gå igenom ett böjprov utan alltid visa lite lite grann på just det bakbenet. Så allt är inte svart och vitt! :)

Gör du böjprov själv också?
Nej det gör jag inte.
Men om jag köper en lite äldre häst för lättare ridning, till ett lågt pris, så anser jag att det räcker med den enklare undersökning som jag själv kan göra.
OM hästen rör sig rent och regelbundet på rakt och böjt spår och är jämn i sin muskulatur är sannolikheten ganska liten att det är något allvarligt fel på den. Då är jag beredd att ta risken.

skulle jag däremot köpa en tävlingshäst för stora pengar så hamnar det hela i ett annat läge.

Om den är 20 kanske man inte skall böja nej, men en 15 åring skall absolut gå igenom böjprov ua!

Men det finns annat än böjprov som utförs vid en besiktning, bland annat kollas munnen, hjärta och lungor, rörelsekontroll på rakt och böjt spår sam syn. En del av det kan man såklart kolla själv, men någon som köper en gammal läromästare är i regel inte särskilt erfaren och kommer behöva hjälp av veterinär för att avgöra om hästen är fräsch.

Om den är 20 kanske man inte skall böja nej, men en 15 åring skall absolut gå igenom böjprov ua!

Men det finns annat än böjprov som utförs vid en besiktning, bland annat kollas munnen, hjärta och lungor, rörelsekontroll på rakt och böjt spår sam syn. En del av det kan man såklart kolla själv, men någon som köper en gammal läromästare är i regel inte särskilt erfaren och kommer behöva hjälp av veterinär för att avgöra om hästen är fräsch.

Nej jag hade inte böjt en häst som var 18år som jag skrev.

Ser faktiskt inte vitsen med att vetbes en så gammal häst om den kostar runt 10000kr

Vad är det säger att priset är lågt med tanke på vad man köper? Skriver du in i kontraktet att hästen eventuellt är halt och du därför undanber dig klinikbesiktning och böjprov?

Nej jag skriver in i kontraktet att köparen valt att inte bes hästen och att det är pga lågt pris.

Oavsett vilket så har man rent mjöl i påsen så tillåter man köparen att göra rimiga undersökningar och det är i hägsta grad rimligt att klinikbesiktiga en 16-årig häst köpt som ridhäst. Hade vi talat om en 20-årig sällskapshäst med så kan man kankanske ifrågasätta klinikbesiktning.

Tja det beror väl på, själv bes jag inte hästar som kostar så mycket ser liksom inte meningen med det eftersom det är en chansning. Finns ju någon orsak till att hästen är billig!

Nej jag skulle aldrig få för mig att klinikbes en häst som kostar 10000kr för mig är det helt befängt. Jag har köpt hästar som kostat 60000kr utan bes och det har gått hur bra som helst. Den enda hästen jag bes de senaste 10 åren är också den enda jag fått ta bort pga skada som inte hade upptäckts vid klinikbes på en känd stor klinik.

Med min egen erfarenhet så anser jag att bes endast sker på väldigt dyra hästar där man inte kan få dem försäkrade utan bes annars får man faktiskt försäkra alla hästar förutom de över 15 år.

Nu skulle jag aldrig ens tänka på att köpa en häst om ägaren motsätter sig veterinärbesiktning/klinikbesiktning. I min värd finns det en anledning till det och då får ägaren gärna behålla anledningen.

Skulle jag sälja en häst som är så gammal och fullt försäkrad för 10000kr så nej jag hade inte ansett att den skulle bes. Jag hade personligen inte gått med på böjprov eller röntgen.

De billiga hästar jag sålt har ingen frågat efter bes och jo jag hade gått med på det på yngre hästar men jag hade inte stått för den oavsett om hästen går igenom eller inte.

Vi har inga oförsäkrade hästar och de är försäkrade i högre summa än vad de säljs för så risken att förlora pengar på den är liten.

Är det en läromästare man skall sälja så säljer inte jag den till en familj som inte har någon form av hästkunskap dvs föräldrar etc.

Jag säljer inte någon häst till någon person jag inte anser att de kan ta hand om den.

Jag har haft liknande. En häst som tävlade högsta klassen i fälttävlan och som dessutom hade plac i msv klass ibåde hopp/dressyr. Han gick inte igenom böjprov och gjorde inte det under hela sin livstid, dock var det stor variation på vem som böjde honom.

Han tävlade från det han var 4år tills den dagen han förolyckades som 20 åring. Jag red den sista svåra klassen på honom när han var 18år i fälttävlan

Fast så svart på vitt är det ju inte direkt. Min häst har en liten pålagrning som sitter så att den påverkar henne just vid böjprov och hon klarar heller inte av att ridas på högre nivå då samling etc är det som hennes ben tyvärr inte klarar av. Hon går dock alldeles utmärkt att rida i skog och mark varierat med lite lättare jogg/träning på bana. Detta är rekommenderat av veterinär och hon är hur fin och fräsch som helst. Kommer dock troligen aldrig att helt gå igenom ett böjprov utan alltid visa lite lite grann på just det bakbenet. Så allt är inte svart och vitt! :)

Nu handlade det om läromästare som skulle köpas, en häst som bara fungerar i skog och mark+ lättare träning är inte direkt en idealisk läromästare. Det hade tvärt om varit ett utmärkt sätt att uppmärksamma att en tilltänkt häst har bekymmer som gör den olämplig för just detta jobbet.

Ja, tanken är ju att den ska funka för träning och nån tävling på låg nivå..

Nej jag skriver in i kontraktet att köparen valt att inte bes hästen och att det är pga lågt pris.
Och du vill att folk ska skriva på det om de anser de köpt en häst till normalpris för vad de får och blivit nekade till besiktning? TS inlägg handlar inte om att köpa undervärderade hästar utan att köpa läromästare.

Tja det beror väl på, själv bes jag inte hästar som kostar så mycket ser liksom inte meningen med det eftersom det är en chansning. Finns ju någon orsak till att hästen är billig!
Vad som är dyrt eller inte beror lite på hur man ser på det, det kan vara blilligt med 100.000 för en häst men dyrt med 20.000 för en annan. Inköpspriset påverkar dessutom inte driftskostnaderna nämnvärt, det är lika dyrt hos veterinären med en dyr om enbillig häst och har man bara en så är det viktigtare att den är frisk.

Nej jag skulle aldrig få för mig att klinikbes en häst som kostar 10000kr för mig är det helt befängt. Jag har köpt hästar som kostat 60000kr utan bes och det har gått hur bra som helst. Den enda hästen jag bes de senaste 10 åren är också den enda jag fått ta bort pga skada som inte hade upptäckts vid klinikbes på en känd stor klinik.
Nu var prisintervallet 10-30.000 om jag minns rätt och den som köper en läromästare har sannolikt inte många hästar och stor erfarenhet av att bedöma hälsostatus.

Med min egen erfarenhet så anser jag att bes endast sker på väldigt dyra hästar där man inte kan få dem försäkrade utan bes annars får man faktiskt försäkra alla hästar förutom de över 15 år.
Min erfarenhet är att veterinärbesiktning sker på nästan alla hästar, visst får man försäkra hästen men knappast i ett livvärde på så där en 40.000+ och det är då ingen väldigt dyr häst.

Skulle jag sälja en häst som är så gammal och fullt försäkrad för 10000kr så nej jag hade inte ansett att den skulle bes. Jag hade personligen inte gått med på böjprov eller röntgen.
En häst på 15 år och en kotnad på 30.000 ingår också i frågan här. Och om den är försäkrad eller inte sedan tidigare framgår inte.

De billiga hästar jag sålt har ingen frågat efter bes och jo jag hade gått med på det på yngre hästar men jag hade inte stått för den oavsett om hästen går igenom eller inte. Klart att få besiktigare en häst på 18 år som kostat 10.000 och som ska promenadridas och man själv är hysat duktig.

Vi har inga oförsäkrade hästar och de är försäkrade i högre summa än vad de säljs för så risken att förlora pengar på den är liten.
Och det gäller alla säljare?

Ja, tanken är ju att den ska funka för träning och nån tävling på låg nivå..

Lite högre krav än så skulle då jag ställa på en läromästare i synnehet som, man kan räkna med att ryttaren inte är en stjärna till börja med och kan rida hästen på ett bra sätt för att underlätta skadan. Nu är det ju frågan om att vi har olika definitioner här och vem som är närmst TS syn kan vi bara gissa, det handlar inte om rätt eller fel och säkerligen något som kan leda till sura miner och konflikter om det inte reds ut på förhand.

För mig låter det som du har en sällskaps/promenadridningshäst. Det är då utmärkt att göra en ordentlig besiktning så att man har chans att identifiera sådna här problem och kan ta ett aktivt beslut med veterinärens hjälp, om detta är en lämplig häst.

Jag köpte min gamling när han var 18 år gammal, utan besiktning, såg absolut ingen anledning till att böja en så gammal häst. Nu hade jag haft hästen på foder några månader, så jag hade lite bättre koll än om man köper hästen efter en provridning. Vi bytte dessutom försäkringsbolag och när han fem år senare blev halt, var det inga problem med försäkringsbolaget heller.

Byta försäkringsbolag på en häst på 18+? Går det med en vanligt försäkring?

Det är knappast jämförbart att köpa en häst man haft på foder i några månader och en man hittar på annons.

Det går inte att nyteckna försäkring på så gammal häst. Mitt försäkringsbolag "tog över" han gamla försäkring från det gamla bolaget och det var inga problem. Han är A1-försäkrad, men nu har han passerat 26 år så numera har han ju ingen livdel kvar, men dock veterinärvård.

Det är inte alla bolag som gör så, tar över från ett annat bolag. Hos de flesta gäller det som nyteckning, om inte hästen finns hos dem sedan tidigare. Och är hästen då för gammal nekar de att teckna försäkring.

Det är inte alla som bara tänker på pengarna och om man kan få ut försäkringspengar, några av oss vill gärna att hästen skall vara frisk och leva några år också...

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 225
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
494
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 847
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit