Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*kl*
Jag tycker oxå att en gammal häst bör gå igenom böjprov.. slår vad om att min snart 22- åriga gamla ft-häst skulle gå igenom ett böjprov klockrent.
Det är inte alla bolag som gör så, tar över från ett annat bolag. Hos de flesta gäller det som nyteckning, om inte hästen finns hos dem sedan tidigare. Och är hästen då för gammal nekar de att teckna försäkring.
Och du vill att folk ska skriva på det om de anser de köpt en häst till normalpris för vad de får och blivit nekade till besiktning? TS inlägg handlar inte om att köpa undervärderade hästar utan att köpa läromästare.
Vad som är dyrt eller inte beror lite på hur man ser på det, det kan vara blilligt med 100.000 för en häst men dyrt med 20.000 för en annan. Inköpspriset påverkar dessutom inte driftskostnaderna nämnvärt, det är lika dyrt hos veterinären med en dyr om enbillig häst och har man bara en så är det viktigtare att den är frisk.
Nu var prisintervallet 10-30.000 om jag minns rätt och den som köper en läromästare har sannolikt inte många hästar och stor erfarenhet av att bedöma hälsostatus.
Min erfarenhet är att veterinärbesiktning sker på nästan alla hästar, visst får man försäkra hästen men knappast i ett livvärde på så där en 40.000+ och det är då ingen väldigt dyr häst.
En häst på 15 år och en kotnad på 30.000 ingår också i frågan här. Och om den är försäkrad eller inte sedan tidigare framgår inte.
De billiga hästar jag sålt har ingen frågat efter bes och jo jag hade gått med på det på yngre hästar men jag hade inte stått för den oavsett om hästen går igenom eller inte. Klart att få besiktigare en häst på 18 år som kostat 10.000 och som ska promenadridas och man själv är hysat duktig.
Och det gäller alla säljare?
Säkert inte men det är så vi har våra hästar, alla fullt försäkrade.
Det är inte alla som bara tänker på pengarna och om man kan få ut försäkringspengar, några av oss vill gärna att hästen skall vara frisk och leva några år också...
Dessutom så tror jag att om man väljer en erfarenhet veterinär som böjer så vet dom vad som kan accepteras på en 18 åring jämfört med en 7 åring.
Hur avgör man om en veterinär böjer fram en hälta som inte finns jämfört med en som finns?
Nu var det 10-30.000 för en äldre häst som gått LB - LA, varför envisas du med att det endast rör sig om det lägsta inom intervalletJag anser inte att det är normalpris för en häst som skall säljas som läromästare på 10'kr
nej jag nekar ingen utan det är helt frivilligt att köpa häst av mig. Men återigen en häst som är 18år och som säljs för 10'kr är det jag diskuterat
Och 30.000 fick hästen kosta.För mig är allt under 30'kr billigt för en häst som man kan tävla på
Nu rörde frågan inte vad du anser är bra läromästare utan TS kriterier för sin tilltänkta häst, men bortsett från detta hade jag dissat alla hästar jag blir nekad veterinärbesiktning. Inte för att jag i alla lägen valt att göra det men att man inte får innebär för mig att det finns något att dölja. Givetvis måste man acceptera fler skavanket på en billig äldre häst, men det innebär knappast att jag inte vill ha hjälp med att ta reda på vilka skavanker hästen har och om hästen kan tänkas vara värd priset.Jag menade vad jag gör. Och nej jag nekar inte bes på billiga hästar men däremot om jag skulle sälja en läromästare vilket för mig är en BRA tävlingshäst som skall pensioneras så hade jag nekat börjprov om hästen var så pass gammal och så väldigt billig. Nu händer det aldrig att en sådan häst säljs för de pengarna i vart fall inte vad jag menar med läromästare.
Det var du som drog in försäkringen över huvudtaget, inte jag. Jag vet inte exakt vad summan ligger på och tog bara ett exempel som jag vet ligger över nivån. Själv jag blev nekad att byta försäkringsbolag utan besiktning ( ja ombudet lovade men bolaget nekade och försvann från listan av ombud efter att jag påtalat hur det gått till-vet inte om det fanns något samband) och jag behöll min gamla försäkring och accepterade inte den nya på 15.000. En ny besiktning hade kostat så pass mycket att det tagit några år att tjäna på den lägre premien, inte värt det. I vilket fall som helst är min erfarenhet att försäkringsbolag vill ha veterinärintyg om man ska nyförsäkra till annat än småsummor.Du får eg inte försäkra någon häst i mer än det du köper in den i så varför du tar upp +40'kr känns lite "fel". Dessutom så får du inte var sig höja försäkring eller teckna an ny försäkring på en så gammal häst
Innan diskussionerna på Buke hade jag heller inte efterfrågat någon besiktning i alla lägen, men nu vet jag bättre, ett utmärkt sätt att sortera bort potentiellt skadade hästar.De billiga hästar jag sålt har ingen frågat efter bes och jo jag hade gått med på det på yngre hästar men jag hade inte stått för den oavsett om hästen går igenom eller inte. Klart att få besiktigare en häst på 18 år som kostat 10.000 och som ska promenadridas och man själv är hysat duktig.
Ber en annan eller flera andra att böja om den alt ser man faktiskt om de tar i för mkt.
Var på träningsläger på Flyinge som YR ett år
Och hur vet man vem som har rätt? Och skulle du verkligen låta någon häst som i dina ögon blivit halt av böjningen böjas böjas igen direkt efter. Görs inte undersökningarna relativt samtidigt så kan hästens hälsostatus ha ändrats.
Jag tycker att många hästar som HAR ont reagerar redan under själva böjningen medans hästar som blivit "sönderböjda" inte reagerar förrän dom ska springa plus att man ser att dom böjer hårt och högt
Men det är självklarat väldigt svårt att avgöra.