Vet-check av dressyrhästen?!

Sv: Vet-check av dressyrhästen?!

Fast om det inte handlar om den specifika bloggen eller ngn blogg öht så blir jag jätte förvånad att du anser detta med rutin behandlingar vara ngt vanligt primärt problem bland Sveriges hobbyryttare ? Vad grundar du det "problemet" i ???

Kl
Håller med rumpnissen . Torde vara ett betydligt mer verkligt problem hos gemene man ....om inte annat reflekteras det ju i femtielva trådar här dagligen dags år ut och år in med folk som i princip gör allt för att förneka behovet av att åka till klinik .
Drastiska beteendeförändringar , rörelse störningar , rena Hältor . Osv osv . Men hästen går inte att lasta . Man har ingen transport . Man har inga pengar . Osv osv .

Senast ändrad:

Jag säger som JoCfin, det är väl mkt bättre att unga oerfarna människor åker in och kollar sin häst en gång i onödan, vad är felet i att vara försiktig när man känner sig osäker.

Håller med i detta. Jag har inte som rutin att åka in och kolla hästarna 1-2ggr om året, men är inte sen att åka till klinik om jag "tycker att jag känner något" -och de gångerna har oftast veterinärerna tittat på mig och skakat på huvudet och sagt att hästarna är jättefräscha, men det har ju även hänt att man haft rätt i sin känsla och kunnat göra vad som krävs för just det uppkomna problemet -vila eller behandla. Jag åker hellre in en gång för mycket och blir dumförklarad som nojjig hästägare än rider på nåt som kan förvärras. Sedan vilar hästarna med jämna mellanrum för att undvika ren "slitenhet" och "trötthet" i kroppen, men ojämnhetskänsla och ev hälta chansar jag inte på utan då vill jag kolla och behandla vid behov.

Kl
Håller med rumpnissen . Torde vara ett betydligt mer verkligt problem hos gemene man ....om inte annat reflekteras det ju i femtielva trådar här dagligen dags år ut och år in med folk som i princip gör allt för att förneka behovet av att åka till klinik .
Drastiska beteendeförändringar , rörelse störningar , rena Hältor . Osv osv . Men hästen går inte att lasta . Man har ingen transport . Man har inga pengar . Osv osv .

Delvis *kl*

Det ena utesluter ju tyvärr inte det andra. Jag var inte ute efter att diskutera ovanstående så det tänker jag inte kommentera. Och nu handlar ju tyvärr tråden om nått helt annat än ämnet och jag har ju förklarat flera gånger hur jag tänkt och tänker inte göra det igen.

Jag har heller aldrig uttryckt att detta skulle vara ett världsproblem! Herregud, man får väl ha lite perspektiv på saker och ting!?

Det som återigen får mig att reagera är att det behandlas utan att man tar reda på grundorsaken, det tror jag inte att det bara är jag som reagerat på. Att en häst ex. får kotledsinflammation är ju bara en reaktion på något annat! Därför skulle iallafall inte jag behandla utan att ta reda på just grundorsaken. Är det någon som tycker att det är konstigt? Det tror jag knappast. Men det är ju som vanligt, vill man missuppfatta så gör man det!

Jag vill verkligen och har inget intresse av att missförstå så det kan du skippa .

Vad exakt vill du Isåfall ? Så du inte blir misstolkad ? Vad r det du reagerar på i bloggarna ? Vad ska utredas vid en första kollen en 1 gradig hälta utan historik ? Hästens hemma förhållanden i detalj ? Ryttaren ? Om
Den dessutom har helt rena plåtar ? Du får ursäkta men
Jag förstår inte ?

Senast ändrad:

Det som återigen får mig att reagera är att det behandlas utan att man tar reda på grundorsaken, det tror jag inte att det bara är jag som reagerat på. Att en häst ex. får kotledsinflammation är ju bara en reaktion på något annat! Därför skulle iallafall inte jag behandla utan att ta reda på just grundorsaken. Är det någon som tycker att det är konstigt? Det tror jag knappast. Men det är ju som vanligt, vill man missuppfatta så gör man det!

Tycker detta är en intressant tråd! Ett ämne som uppenbarligen man har många åsikter om. Håller med dig i ovan, det handlar ju då om att veterinärer inte går i botten med det hela. Är många veterinärer så att de behandlar men inte utreder grundorsaken? Om jag går till veterinär förutsätter jag att man vill hitta grundorsaken till hältan, för att kunna rehabilitera på bästa sätt och att hästen ska få en ärlig chans att bli frisk. Man åker ju inte till veterinär bara för att bota symptomen. Upplever ni att en helhet saknas i veterinärvården idag?

Lite kl

Jag tycker inte TS pekar ut nån specifik bloggare utan jag har också sett fenomenet på fler bloggar än bara Cashmirs.

Det som stör mig är inte att man kollar upp hästen (vettigt!) eller att en hälta behandlas (självklart) utan tanken om att det hör till, att hästar som tränas på msvnivå SKA ha reaktioner, att det är normalt. Jag kan fortfarande inte tycka att msv nivå i dressyr är så hårt att hästen ska få förslitningar i benen, hur ska galopphästar eller ft hästar kunna överleva isåfall??

Jag vill verkligen och har inget intresse av att missförstå så det kan du skippa .

Vad exakt vill du Isåfall ? Så du inte blir misstolkad ? Vad r det du reagerar på i bloggarna ? Vad ska utredas vid en första kollen en 1 gradig hälta utan historik ? Hästens hemma förhållanden i detalj ? Ryttaren ? Om
Den dessutom har helt rena plåtar ? Du får ursäkta men
Jag förstår inte ?

Nej, jag märker att du inte förstår och jag tror inte du och jag kommer nånstans i en diskussion. Du tycker uppenbarligen att jag har en tråkig attityd och det är väldigt ömsesidigt!

Det håller jag helt med dig om.

Zanzan : vad tråkigt och konstigt att du drar den slutsatsen . Hade gärna sett ett förtydligande bara . Hade varit fint om du ville förtydliga det jag undrade om
För att undvika missförstånd ?

Senast ändrad:

Tycker detta är en intressant tråd! Ett ämne som uppenbarligen man har många åsikter om. Håller med dig i ovan, det handlar ju då om att veterinärer inte går i botten med det hela. Är många veterinärer så att de behandlar men inte utreder grundorsaken? Om jag går till veterinär förutsätter jag att man vill hitta grundorsaken till hältan, för att kunna rehabilitera på bästa sätt och att hästen ska få en ärlig chans att bli frisk. Man åker ju inte till veterinär bara för att bota symptomen. Upplever ni att en helhet saknas i veterinärvården idag?

Delvis kl och svar till TS.

Intressant! Det med att reflektera över ledbehandling tycker jag är väldigt intressant faktiskt.

Jag saknar någon som vill se mig rida min häst om hästen kommer in med problem. Nu är jag inte alls bevandrad i veterinär/klinikvärlden så det kanske finns?

Men överlag så hade ja ggärna haft en hovslagare som såg mig rida min häst, en ET/vet som ser mig rida min häst, en sjukgymnast som ser MIG rida osv. Vart finns sådana?

Nu känns det som att man får försöka hitta det bästa inom olika områden (hovis, vet, ET osv) men den enda som faktiskt ser ekipaget är tränaren. Och jag tycker inte det räcker!

Jag drömmer alltid om att bli rik och kunna dra hem flera hovisar, flera ET, flera vet, flera tränare vid SAMMA tillfälle och höra vad allihopa har att säga om vad de ser just precis då :bump:

Om vi ska fortsätta då så är problemet att jag inte förstår vad det är du inte förstår av det jag skriver:P

Jag kan väl inte behöva skriva en gång till att jag inte vill diskutera tidigare nämnda bloggare, det har aldrig varit min avsikt!

Om jag säger så här då, om någon av mina hästar får konstaterat ex. kotledsinflammation då vill inte jag behandla den, skrittade den x-antal veckor och sen rida som att inget har hänt utan att reflektera över varför fick den en kotledsinflammation? Det bör ju bero på en felbelastning, varför felbelastar den? dåligt underlag? Något med skoningen? Rider jag den inte på för hästen rätt sätt? Exteriörtvfel? Är du med?

Ex. min äldsta häst kamoflerade en hovbensfraktur så effektivt att ingen av mina tränare, "hemmaögon", eller flera veterinärer inte kunde se nått fel. Jag kände hela tiden att nått var fel men kunde inte sätta fingret på det. När jag tillslut hittade en veterinär som tog mig på allvar och hittade frakturer hade ju häststackaren dragit på sig inflammationer i diagonala benparet och i ryggen. Varför? Såklart för att hon avlastade sin onda hov! Dessa inflammationer försvann ju tillsammans med grundproblemet. Nu är detta ett extremfall men...

Jag ser problematik i att många tränare idag inte kan rehabilitera genom träning. Man kan rida friska hästar, hästar med viss exteriör och tävlingsrida. Men rahabilitera och ändra om osunda rörelsemönster kan de flesta idag inte göra.
Där måste man använda vikter, vatten-rullband etc etc. Och man måste koppla in euiterapeut etc för att lossa det muskulära iom att man inte behärskar övningarna och inte kan lossa hästen genom träning antingen för hand eller uppsuttet(förslagsvis för hand först).
Och för att se rörelsestörningar krävs känsla/öga. Det kan inte en utbildning garantera att man har. Vare sig man är tränare, veterinär eller euiterapeut.
Så bara för att man åker in med häst ofta, rider för tränare ofta, euiterapeutar, tar sadelutprovare etc är man inte safe.
Jag har varit med om galet mycket såna olika behandlingar, träningar, utprovningar där man inte SER att hästen rör sig märkligt.
Jag tycker ärligt talat ganska många hästar man ser rör sig stumt eller rent av ojämt.

Jag har själv påtalat det för kunder. Och man blir inte poppis när man envist hävdar att något är galet med hästar som en del veterinärer, behandlare och tränare ansett är ok. Man blir av med en del kunder. Men många av dem kommer tillbaks då de sen behövt behandla eller rent av döma ut häst.
Många fortsätter dock rida för de andra tränarna som inget sa. Fortsätter åka till veterinären som släppte igenom den häst som sen fick dömas ut etc.

Jag tror inte måna hästägare medvetet gör saker hästar mår dåligt av! men pga okunskap eller för att andra som bör säga ifrån och ska vara de kunniga inte gör det så fortsätter många rida ofräscha djur eller rundsmörja dem utan att sen ändra träningsupplägg.
Jag ser många som gång efter annan får behandla hästar, vilar dem och sen rider igång på samma vis.
Jag har rekommenderat omlägg av träning eller att ta lektion just i igångsättningsstadie för att där kunna påverka osunda rörelsemönster redan då. Men det tycker man inte är värt pengarna och inte är roligt. Sen blir de hästarna inte ok heller för det mesta.

Man ska också tänka på att de flesta veterinärer har INTE utbildat särskilt många hästar och rider ej heller på en högre nivå. De förstår alltså faktiskt inte träning och utbildning av häst. Och standardrekommendationen de MÅSTE ge till alla är baserat på att OM ryttaren är en idiot så är det det sätt man kan förstöra minst på. Men OM ryttaren är ett ess kan man ge hästen betydligt bättre förutsättningar än enligt de planer man får från vet.
Vad jag också tycker är något man bör fundera på är ska alla hästar igång enligt ett visst schema med visst antal v si och så oavsett skada och hurlänge den varit skadad? Ofta är det lite så.
Förr sa man att hästen skulle förväntas sättas igång under dubbelt så lång tid som den stått skadad. Det tycker jag är smart!

Här omkring finns det iaf olika kliniker man kan åka till beroende på vad man vill ha gjort. Jag vet en del som valt en klinik just för att få hästen rundsmord. För där sprutar man rätt glatt.
Vill man spruta efter rejäl undersökning av kompetentare veterinärer med bättre öga åker man någon annan stans här.

Jag tar ut en vet som själv tälat svårklass under många år när jag får nya hästar i träning som jag anser ofräscha. Hon har öga för rörelsestörningar utöver att hon dessutom förstår att se om det är skit i sadeln sas.;)
Hon förstår hur man kan gymnasticera djuren iom att hon sett både mig och mina tränare träna hästar lite okonventionellt med fokus på rehab och inte det färdiga GP-resultatet. Hon har sett att det funkar och rekommenderar gärna arbete vid hand i träns om man har tillgång till tränare som kan sånt bra. Hon kan även komma ut ihop med kiropraktor och mina tränare.
Jag kombinerar gärna det med min hovslagare som också är min ena tränare och rider på svårklassnivå och har elever på den nivån.
Då har jag ett nät av kunniga människor kring hästen.
Förr fanns också en kunnig sadelutprovare som kunde arbeta i team med tränarna och en vet.

Så ser jag det. Det som saknas är dels känslan för att se störningarna, ögat. Men också kunskapen om att träna häst ur friskvårdssyfte.

Viljan finns ofta. Men får man inte adekvat hjälp så..

Nu är jag OT men har GAG och hyalyronsyra bevisad effekt på häst?

Ja. GAG=adequanin vet är gold standard för behandling i led vid ledinflammation utan bakterier (bortsett från sverige då möjligen där det chondrotoxiska förbannade kortisonet fortfarande regerar. )

(Sen finns inga vetenskapliga bevis för att ge GAG som fodertillskott, men det är ju inte samma sak.)

'Medlet' som jag tror Fio var ute efter är säkert I-RAP. Analogt serum. Blod taget från hästen och sedan kört i en speciell apparat som tar bort negativa inflammatotiska mediatorer och så sprutar man det i leden. Låter mysko men verkar funka riktigt bra?!

Jag tycker fortfarande att EN behandling av exvis kotor inte är något som måste innebära ett systemfel. Även om du säger att det inte var din avsikt att hänga ut cashmir kan jag tom tvärtom tycka att hon är ett strålande exempel på att man kan göra saker helt rätt och ändå råka få överansträngda kotleder.

KL

Fast jag tror tyvärr att zanzan har ganska rätt. Har hört talas om en del veterinärer som uttalar den åsikten, dvs en tävlingshäst behöver rundsmörjas för att fungera när den gått några år. Men då har det gällt äldre hästar, har aldrig hört denna åsikt för en 4-6 åring.

Men däremot sa samma trav vet till mig, den jag nämnde i ett tidigare inlägg, att en inflammation aldrig kan läka ut av sig själv. Det har jag funderat mycket på om det kan stämma? Han menade att man alltid måste behandla, går inte att vila bort.

Jag reagerar starkt på att det som sagt tas så lätt på att man måste behandla så unga och relativt oanvända hästar och sen försvaras det med att det skulle vara nått normalt!

Spännande tråd !

Och jo, många aav de som har hästar på hög nivå behandlear förebyggande.

Ang ET så är jag fortfarande ganska anti såna. Är det verkligen bevisat att man kan massera/känna igenom så kompakta muskler som en hästs så det gör nån skillnad? Jag håller mig till att åka till veterinären när jag misstänker nåt, det är iaf mitt första hands val.

Håller helt med där, jag undrar om det inte är vilan som är till som gör resultatet?

Jag håller med om att detta är värt att ta upp! I mina ögon är det allt fler som nästan på rutin behandlar diverse leder minst en gång per år för att någon intalat dom att det är helt normalt. Grundorsaken missas ofta... :(

Angående ET eller liknande så är jag positivt inställd och tror att mycket muskulära problem efter en tid kan leda till felbelastning, snedhet eller så vilket kommer påverka hästen på ett eller annat sätt. När skadan redan är skedd o hästen känns ofräch eller är halt, ja då är det vet som gäller. Men innan, som underhåll en gång i månaden eller så, tror jag det är jättebra :)

Jag tycker fortfarande att EN behandling av exvis kotor inte är något som måste innebära ett systemfel. Även om du säger att det inte var din avsikt att hänga ut cashmir kan jag tom tvärtom tycka att hon är ett strålande exempel på att man kan göra saker helt rätt och ändå råka få överansträngda kotleder.

Jag tror inte heller att en inflammation behöver betyda systemfel, men fortfarande kommer den från nått som är värt att reflektera över. Jag kommer aldrig anse att det är något man får räkna med på en häst som "används". Dessutom tycker inte jag att MsvB/MsvA kan räknas till att hästen går högre klasser som automatisk skulle innebära en så.så .stor påfrestning att behandling skulle vara nödvändigt.

Ang. Chasmir tänker jag inte uttala mig eftersom jag inte vill diskutera enskild person:)

KL

Det är ju olika saker att kolla hästen regelbundet och att behandla i leder förebyggande. Jag undrar om inte travet har varit mycket för att spruta i leder även förebyggande, jag har hört om det ganska länge i alla fall, innan det verkat förekomma bland ridhästar.

Jag tror att en skicklig ET kan både upptäcka och åtgärda exempelvis spända krampande muskler på häst och även härleda till varifrån det kan komma som grundorsak. Både jag och andra har ju upplevt skillnader. Tror knappast att veterinärer skulle samarbeta med ET om det inte hade någon bevisad effekt. Det kan vara ett bra sätt att upptäcka saker som ännu inte visat sej direkt, men syns i spänningar i kroppen. Men Et istället för veterinär är det ju ingen ET som skulle förorda vad jag vet.

I vårt stall kommer det ut samma vet till stallägarens hästar då och då och jag brukar passa på om det finns anledning att kolla något.

Ang vad man anser och hur man sen gör i praktiken, så ja jag tror att det går att förtränga mycket när det kommer till sin egen häst och det kan gå långt innan ägare tar saken på allvar och kasnke fortsätter tävla trots tydliga symtom att något är fel. Då är det väl mycket bättre att kolla regelbundet och även med ET.

Senast ändrad:

Har man nått en viss nivå av ledinflammation så har det bildats så mycket inflammatotiska mediatorer att det blir en nedåtgående spiral som obehandlad slutar i kronisk degenerativ ledsjukdom=artros

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka