zanzan
Trådstartare
Sv: Vet-check av dressyrhästen?!
Jag tycker att det verkar vara farligt att behandla innan man vet vart grundproblemet sitter, då är ju risken stor att problemet bara återkommer.
Det är mycket möjligt och kanske högst troligt att "trenden"(?) kommer utomlands ifrån. Det gör den inte i mina ögon bättre. Detta är ju bara mina personliga reflektioner och åsikter, tycker bara det är intressant att höra hur andra diskuterar och tänker omkring detta. Jag vet att jag nog kanske har en gammalmodig syn på saken.
Du menar att folk tar väldigt lätt på att hästen blir behandlad i led? och att folk tycker att det är ok att behandla i led även vid mycket små förändringar? Uppfattar du att dess unga tjejer kör sin häst till veterinär och ber om att få de behandlade för att de ska? Eller tycker du att dom rider för dåligt och maskerar det med att behandla hästen??
Det är ju just det jag ställer mig undrande inför, jag tycker att det kanske går lite förlångt när man tar sin häst till vet 2-4 gånger per år "bara för att" och då känns det som att det oxå blir en del "okynnes" behandlingar. I min värld prövar man med vila först alt. skritt eller dyl. Dessutom skulle jag inte tycka om att böja min häst så ofta om man inte misstänker att det är nått fel på den utan "bara för att".
Personligen behandlar jag hellre i led med med hyalyronsyra eller glukosaminoglukaner (obs INTE kortison) än allmänt med tex Fenylbutazon. Om man har en duktig veterinär med bra hygientänk är det mycket mindre risker. Då vet man dessutom att behandlingen hamnar där den ska.
Det finns ju andra saker att pröva innan man överhuvudtaget behandlar? Sen ska man naturligtvis göra det om inget annat funkar. Men hästen behöver ju en chans att få läka sig själv under rätt förutsättningar.
Jag tror att trenden att behandla mer i leder kommer utomlands ifrån och att många de veterinärer som behandlar mer intraartikulärt är utbildade eller vidarutbildade utomlands. I Sverige är merparten hästveterinärer vidareutbildade inom den fd ATG-organisationen, som jag upplever väntat längre med att behandla och då behövt behandla med kortison vilket är mycket mer potent och mer risker än med hyalyronsyra/GAG. Så det ser jag inte nödvändigtvis som något negativt.
Jag tycker att det verkar vara farligt att behandla innan man vet vart grundproblemet sitter, då är ju risken stor att problemet bara återkommer.
Det är mycket möjligt och kanske högst troligt att "trenden"(?) kommer utomlands ifrån. Det gör den inte i mina ögon bättre. Detta är ju bara mina personliga reflektioner och åsikter, tycker bara det är intressant att höra hur andra diskuterar och tänker omkring detta. Jag vet att jag nog kanske har en gammalmodig syn på saken.