Vet-check av dressyrhästen?!

Sv: Vet-check av dressyrhästen?!

Du menar att folk tar väldigt lätt på att hästen blir behandlad i led? och att folk tycker att det är ok att behandla i led även vid mycket små förändringar? Uppfattar du att dess unga tjejer kör sin häst till veterinär och ber om att få de behandlade för att de ska? Eller tycker du att dom rider för dåligt och maskerar det med att behandla hästen??

Det är ju just det jag ställer mig undrande inför, jag tycker att det kanske går lite förlångt när man tar sin häst till vet 2-4 gånger per år "bara för att" och då känns det som att det oxå blir en del "okynnes" behandlingar. I min värld prövar man med vila först alt. skritt eller dyl. Dessutom skulle jag inte tycka om att böja min häst så ofta om man inte misstänker att det är nått fel på den utan "bara för att".

Personligen behandlar jag hellre i led med med hyalyronsyra eller glukosaminoglukaner (obs INTE kortison) än allmänt med tex Fenylbutazon. Om man har en duktig veterinär med bra hygientänk är det mycket mindre risker. Då vet man dessutom att behandlingen hamnar där den ska.

Det finns ju andra saker att pröva innan man överhuvudtaget behandlar? Sen ska man naturligtvis göra det om inget annat funkar. Men hästen behöver ju en chans att få läka sig själv under rätt förutsättningar.

Jag tror att trenden att behandla mer i leder kommer utomlands ifrån och att många de veterinärer som behandlar mer intraartikulärt är utbildade eller vidarutbildade utomlands. I Sverige är merparten hästveterinärer vidareutbildade inom den fd ATG-organisationen, som jag upplever väntat längre med att behandla och då behövt behandla med kortison vilket är mycket mer potent och mer risker än med hyalyronsyra/GAG. Så det ser jag inte nödvändigtvis som något negativt.

Jag tycker att det verkar vara farligt att behandla innan man vet vart grundproblemet sitter, då är ju risken stor att problemet bara återkommer.
Det är mycket möjligt och kanske högst troligt att "trenden"(?) kommer utomlands ifrån. Det gör den inte i mina ögon bättre. Detta är ju bara mina personliga reflektioner och åsikter, tycker bara det är intressant att höra hur andra diskuterar och tänker omkring detta. Jag vet att jag nog kanske har en gammalmodig syn på saken.

Jag kan börja med att säga att jag inte läst någons blogg. Sånt har inte jag tid med. Så ingen bloggare behöver ta åt sig.

Jag vet-checkar bara de hästar jag upplever har problem. Jag anser mig rutinerad nog att se sånt nu för tiden.
Känslan har stämt hittills med skador och friskförklaringar.
Jag är inte direkt rädd för att ta ut vet. Jag ringer hellre en gång för mycket än för lite.
Men en häst jag haft i träning en längre period bör inte vara halt(annat än vid yttre trauma). Annars ser jag det som att jag misslyckats med träningen.
Behov av equiterapeut ser jag också som en träningsmiss om inte hästen utsatts för trauma.
Behärskar man övningarna kan man rida loss muskulära saker. Men då måste man veta vad man gör, hur man aktiverar vissa muskler och hur man straffbar andra. Sjukgymnastiska övningar som inte lärs ut av vanliga tränare för det mesta.

Årliga rundsmörjningar gör mig ledsen. Då är något fel!
Och man har inte lyckats hitta vad.
En del kör ju det regelbundet, även m kortison som kan vara skadligt om man upprepar överdrivet.

Att som människa göra en miss är fullt naturligt. Men då får man own up to it och säga att man klantat sig. Inte påstå att hästar är gymnaster som måste behandlas. Det finns gott om hästar utb svårklass som inte rundsmörjs.

Equiterapeut ser jag inget skadligt i. Hästarna brukar få mysigt. Och jag tror visst det går att behandla dem muskulärt. De är ju så responsiva djur.
Jag tycker mig sett och känt skillnad i elevers hästar som behandlats.
Min egen också innan jag lärde mig rida loss saker och behandlade m equiterapeut.

Så väldigt sant! Men samtidigt vill jag också säga att shit happens, vi är långt ifrån alla som är duktiga nog att kanske alltid märka minsta förändring. Men det är såklart det man strävar efter.

Det var för ca två år sedan jag kom i kontakt med uttrycket unghästhälta. Den som sa det påstod att det är helt normalt och att veterinären hade sagt att det får så gott som alla unghästar.
Jag har ändå hållit på med hästar i över 25 år och en stor del av det med travhästar och aldrig stött på det uttrycket förut.

Kan det vara en ny benämning av det gamla uttrycket REMONTHÄLTA kanske?

Jag kan börja med att säga att jag inte läst någons blogg. Sånt har inte jag tid med. Så ingen bloggare behöver ta åt sig.

Jag vet-checkar bara de hästar jag upplever har problem. Jag anser mig rutinerad nog att se sånt nu för tiden.
Känslan har stämt hittills med skador och friskförklaringar.
Jag är inte direkt rädd för att ta ut vet. Jag ringer hellre en gång för mycket än för lite.
Men en häst jag haft i träning en längre period bör inte vara halt(annat än vid yttre trauma). Annars ser jag det som att jag misslyckats med träningen.
Behov av equiterapeut ser jag också som en träningsmiss om inte hästen utsatts för trauma.
Behärskar man övningarna kan man rida loss muskulära saker. Men då måste man veta vad man gör, hur man aktiverar vissa muskler och hur man straffbar andra. Sjukgymnastiska övningar som inte lärs ut av vanliga tränare för det mesta.

Årliga rundsmörjningar gör mig ledsen. Då är något fel!
Och man har inte lyckats hitta vad.
En del kör ju det regelbundet, även m kortison som kan vara skadligt om man upprepar överdrivet.

Att som människa göra en miss är fullt naturligt. Men då får man own up to it och säga att man klantat sig. Inte påstå att hästar är gymnaster som måste behandlas. Det finns gott om hästar utb svårklass som inte rundsmörjs.

Equiterapeut ser jag inget skadligt i. Hästarna brukar få mysigt. Och jag tror visst det går att behandla dem muskulärt. De är ju så responsiva djur.
Jag tycker mig sett och känt skillnad i elevers hästar som behandlats.
Min egen också innan jag lärde mig rida loss saker och behandlade m equiterapeut.

Kan bara säga att jag håller med exakt!:bow:

Är det inte lite onödigt att brusa upp över något liknande? Det viktigaste är ju att man uppmärksammar att hästen kanske har ont, så den slipper ha det! Sen vad det beror på, ja, visst finns det dem som vanvårdar med flit, men de flesta av oss har prestationsångest tex o gör allt vi vet för att vår häst ska må bra. Att se över grundproblemet är ju inte så lätt alla gånger... Säg en häst som gärna blir hög i formen och därmed spänd i rygg o framben, det är klart man vet det då å försöker få den låg i formen men det kanske inte går på en vecka? Kanske tar tid å under tiden behöver den kanske extra stöd, som behandling etc för att den ska våga höja ryggen??? Vissa exteriörer är ju mer utsatta än andra. Kvinnor tex får ju ofta ont kring svank, ston är också av naturen lite svankiga, resultat?
Utbildningsgrad o erfarenhet på oss ryttare varierar. Samt olika filosofier. De som vanvårdar med flit, häng ut dem.

Men är inte just detta ett ganska så stort problem idag? Folk har alldeles för stor tilltro till sin egen förmåga att känna och se saker på sina egna hästar.. fy fan vilka exempel man kan dra upp gällande den saken :cry:

Man blir väldigt lätt hemmablind i en känsla man känner varje dag.

Jag säger som JoCfin, det är väl mkt bättre att unga oerfarna människor åker in och kollar sin häst en gång i onödan, vad är felet i att vara försiktig när man känner sig osäker.

Vad man kan ha åsikter om är vad man väljer för slags veterinär om det är en sprutglad veterinär eller om man hittar en veterinär som väljer andra vägar. Jag har en kompis som tog bort en lös benbit på sin häst nu innan jul här i sverige och det finns något nytt nu som ska ha en fantastisk effekt på ledinflammationer , kommer inte ihåg vad hette men ska ta reda på det, var något helt naturligt..iallafall sprutade dom in det efter operationen på hennes häst som var väldigt inflammerad i leden och det blev ett makalöst bra resultat snabbt tydligen.

Sen angående ET är det nog väldigt olika, jag tror det är svårt att få tag i någon riktigt bra faktiskt!

Jag har inga dressyrhästar men när jag började rida högre klasser i fälttävlan så kollade jag hästen 2ggr per år.

KL

Nej jag gör ingen vet-check på mina hästar bara för att.
Jag ser över tänderna i samband med vaccination.
Finns funderingar om att något skulle vara fel ringer jag min vet och diskuterar saken och därefter bestämmer vi gemensamt om hur vi går vidare.
Min vet rekommenderar generellt vila först och behandlar bara om det verkligen behövs.
Jag ger mina hästar vila med jämna mellanrum och känner på dem hur de känns om det är dags för vila eller ej.

Jag ser ingen anledning till att behandla bara för att, ungefär som förkylningar det går normalt sett över av sig självt med lite vila.
Allt som oftast är antibitika mer av ondo än av godo.

Jag vet inte om du svarade mig direkt eller om det var mer allmänt, men det jag tänker på är de som tycker det är normalt allt hältor/problem kommer då och då på en häst som tränas. Och att det då även är bra att behandla (spruta i led) en eller ett par gånger per år, att göra en rundsmörjning efter en period med träning.

Det är DET jag tycker är fel. Att liksom inte ifrågasätta sig själv, sina träningsmetoder, träningsmängd o s v.

Jag säger som JoCfin, det är väl mkt bättre att unga oerfarna människor åker in och kollar sin häst en gång i onödan, vad är felet i att vara försiktig när man känner sig osäker.

Jag håller med er! :bow:

Nu de sista åren har ju min ena häst skadat sig i juli månad så vi tar ju ut veterinär då ;) Skämt och sido, jag har ingen speciell rutin med att kolla upp hästarna men det brukar ändå bli att man åker in några gånger om året... Det är ju inte alltid att det är något fel på dom när man åker in men hellre en gång extra än att man rider på och de inte är bra. Personligen är jag ju väldigt nojjig då jag själv har ont lite här och var i kroppen, då blir jag lite hypokondrisk med mina hästar och får jag misstanke om att något inte är ok åker jag in för annars kan jag inte släppa det. Sen har ju min stora en hel del skavanker så man blir ju extra nojjig när det gäller henne.

Eftersom Cashmir har skrivit att det var hennes blogg detta handlade om, så gick jag in och läste vad hon hade skrivit. Sen så skrev jag ett svar där, men ändrade mig, kopierade det och lägger det här istället :cool:

"Jaha. Så det var detta tråden på Buke hade "inspirerats" av. Fattar ingenting. Du har en häst som visade böjprovsreaktioner på båda fram och har behandlat den så att den kan bli helt fräsch. Och so what? Du har bara bevisat att du är en god ryttare och hästmänniska som lät gå igenom din häst i tid och litade på din magkänsla. Vilken rappakalja att starta en tråd som indirekt handlar om ifall det är ok eller inte att spruta en häst som (indirekt) inte har några större reaktioner. Läser man där kan man ju tro att det inte var något fel på hästen överhuvudtaget, utan att DU har valt att spruta den "bara för att".

Det är vad jag tycker om den här tråden! Fy skäms att ta saker ur sitt sammanhang, fabulera ihop ett nytt sammanhang - och hänga ut det på Buke! Så gör man bara inte. Hade det inte varit för att du skrev att du fick inspirationen till denna tråd av en blogg så hade det varit en annan sak, då hade det varit intressant, men inte på bekostnad av ett personangrepp som dessutom saknar ALL fog för den kritik som du har gett med ditt inlägg. Läser man bloggen som Cashmir har skrivit så framgår det klart och tydligt att hästen har fått den veterinärvård som hästen behövde och det var inget "bara för att". Det vimlar av "bara för att" fall i det här landet, men de hästarna körs i regel inte in till klinik. De sprutas hemma av somliga veterinärer och hästarna rakas inte heller där de skall injiceras för att det inte skall synas att det är gjort. En diskussion runt detta hade varit betydligt intressantare.

Som svar på den ursprungliga frågan: Nej jag vetcheckar inte min häst. Och nej jag håller inte med om det Cashmir säger här i tråden att bara för att man säger att man aldrig haft en halt/behandlad hästså betyder det per automatik att man inte har koll. Med ett sådant uttalande är man ute på djupt vatten tycker jag.

För min del får folk gärna kolla sina hästar och spruta dom hur ofta dom vill men för MIG känns inte det rätt. För min del skulle det kännas bättre att vila hästen så den blir fräsch på RIKTIGT. Men nu tillhör jag ju också skaran som säger att jag aldrig haft en häst som har vart "ledhalt". Men det är troligen för att jag har noll koll :angel:

Håller med.
För mig är det självklart att kolla hästen med jämna mellanrum även om den känns bra i ridningen. Sen jag började med det har hon bara visat pyttesmå reaktioner vid ett tillfälle som jag nämnde tidigare. Hon är böjd 4-5 gånger efter det tillfället och har hittills nollat varje gång. Senaste gången min vet böjde henne sa han tom att hon aldrig tidigare har känts så mjuk och fin och då har han kollat henne regelbundet sen hon var tre år.:) För mig blir det lite av ett kvitto på att jag inte rider henne jättedåligt samt att jag vet att jag inte sitter och rider på en häst som har ont. Fy fasen för att upptäcka att man har suttit och pressat en häst som sen visar sig ha haft väldigt ont under en längre tid. Lite mer ödemjukhet hos vissa ryttare och hästägare som tycks överskatta sin egen förmåga och kompetens vore nog på sin plats

Equiterapeuten som jag anlitar numera hjälper mig på ett suveränt sätt att jobba förebyggande. Jag har som sagt anlitat några tidigare som inte gjort någon större skillnad men när man får tag på en som verkligen är skicklig så fattar man vilken skillnad det kan göra.

Tycker det är sunt att många gör en vet check efter tävlingssäsongen. Om hästen har något problem eller är sliten är det värdefullt att veta så att man kan ändra på upplägg och träning inför kommande säsong!
Är det något trubbel hade jag hellre behandlat OCH vilat för att få bästa resultat.

Det som är fel är väl folk som bara kör på tills hästen inte vill längre och gärna lite till för den är bara "svår i huvudet" eller sånna som måste köpa nya hästar hela tiden.
Sen håller nog de flesta med att rundsmörjningar för att slippa vila en sliten häst eller dölja dålig träning inte är nåt trevligt. Men som fio påpekade så är det ju ett veterinär fel. Och gäller nog mest proffs som veterinärer inte vågar ifrågasätta.

:bow:

Håller med du. Jag vet. checkar inte hästarna o har inte haft en enda kotledsinflammation förutom de av de lösa benbitarna.

Jag har åkt in i onödan en hel del ggr o Vet skakar på huvvet;)

Ang. bloggen så med tanke på skadorna skulle jag se över skoningen. Jag tror att det är boven.

Hej!

Jag brukar kolla upp min pålla när jag ändå är på kliniken och fixar tänderna. Det brukar bli ungefär 1 gång/år eller egentligen ca var 8e månad. Är man ändå där liksom...

Annars är ju min en sån som ofta är halt, men eftersom det sitter i hoven är det inget man brukar spruta bort.

Jag är inte heller ett fan av att "rundsmörja" hästar. Har svårt att tro att det är bra i längden. Jag tycker mig se två olikga läger: de som rundsmörjer och de som inte vill spruta alls- "för det sliter ner leden i förtid". Själv har jag inte satt mig in i det tillräckligt för att seriöst säga någonting, men känslan säger att man inte bör vara i slutna system och pilla i onödan..

/Lavinia, som just nu har en skogsmulle pga skada sen 1.5 år tillbaka

Det tycker jag är intressant, det här med skoningen alltså. Därmed inte sagt att det är nåt fel på Cashmirs hästs skoning för det kan inte jag veta. Men just det här med slitna skor o ledbehandling. Jag fick höra av en travveterinär för ett par år sedan att väldigt många hästar som fick hovleds inflammation just vid tillfället av skadan hade haft slitna skor. Han menade på att det var fullständigt förkastligt att inte sko om hästen i god tid för det räckte att den halkade lite på underlaget så gjorde en sliten sko att benet gled ännu mer och inflammationen kom som ett brev på posten.

Hade ju varit väldigt intressant om någon klinik gjort en riktig uppföljning på vid vilka tillfällen hästar fått olika inflammationer.

Jag håller med Hedwig !
Har man turen att ha en riktigt bra ET dessutom är det fantastiskt att kunna kolla sin häst ngn gång varje år och rätta till en liten låsning tex som kunde ha blivit problem på sikt även om hästen ännu inte blivit halt av snedheten osv . Dessutom kan ju en sån lära en hur man ser en låsning i bogen dvs man kan titta på det när man visiterar sin häst !

Tycker också det är lågt att vinkla tråden på det sätt Kryddan påtalat . Däremot tycker jag motargumentet att man r okunnig och korkad och förmodligen rider runt på en halt häst om man INTE checkar hos vet på rutin , är lika dum den .

Som fio påpekat utöver det så är knappast rundsmörjning på rutin utan belägg ngt veterinärer sysslar med på rutin bland gemene man . Vad som pysslas med in tex sporten trav väljer jag att inte spekulera om .

Senast ändrad:

Du menar att folk tar väldigt lätt på att hästen blir behandlad i led? och att folk tycker att det är ok att behandla i led även vid mycket små förändringar? Uppfattar du att dess unga tjejer kör sin häst till veterinär och ber om att få de behandlade för att de ska? Eller tycker du att dom rider för dåligt och maskerar det med att behandla hästen??

Personligen behandlar jag hellre i led med med hyalyronsyra eller glukosaminoglukaner (obs INTE kortison) än allmänt med tex Fenylbutazon. Om man har en duktig veterinär med bra hygientänk är det mycket mindre risker. Då vet man dessutom att behandlingen hamnar där den ska.

Jag tror att trenden att behandla mer i leder kommer utomlands ifrån och att många de veterinärer som behandlar mer intraartikulärt är utbildade eller vidarutbildade utomlands. I Sverige är merparten hästveterinärer vidareutbildade inom den fd ATG-organisationen, som jag upplever väntat längre med att behandla och då behövt behandla med kortison vilket är mycket mer potent och mer risker än med hyalyronsyra/GAG. Så det ser jag inte nödvändigtvis som något negativt.
Nu är jag OT men har GAG och hyalyronsyra bevisad effekt på häst?

*kl*

Nu har ju tråden kommit att handla om en specifik person och det var ABSOLUT inte meningen, om det nu framstår som det så kan jag inte mer än säga att det inte var den ursprungliga meningen. Eftersom jag har skrivit det flera gånger så kanske andra användare inte behöver spinna vidare på det?

För att skriva något som jag skrivit förut så är jag inte emot att man vet-checkar sin häst och inte heller att man behandlar om där finns en reaktion. Det jag vänder mig emot är att det tycks finnas väldigt många hästägare som inte reflekterar över varför man var tvungen att behandla den. Det handlar inte om en specifik person naturligtvis för det hade inte varit något att grunda en frågeställning på!

Så den eller de som nu har känt sig personligt träffade av trådstarten får jag be om ursäkt för det var definitivt inte tanken, så elak är jag inte!

Delvis knapplån.

Det är ju en jäkla skillnad på att behandla hästar utan att fundera på varför det behövs, än de exempel på bloggare som tagits upp. Så det är ju inte konstigt om folk känner sig påhoppade.

Att kolla hästen regelbundet och vid behov behandla ser jag inget fel alls i. Att däremot behandla rutinmässigt "rundsmörjning" det tycker jag är helt galet och har faktiskt bara hört talas om en enda gång (en gp-ryttare). I övrigt tycker jag folk överlag folk som kollar sina hästar regelbundet har en sund inställning.

Huruvida man vill kolla hästen regelbundet eller inte är upp till var och en. Men jag tycker det är åt helvete mycket värre att rida sin häst år in och år ut, kanske felaktigt skodd, felaktig ridning, exteriöra avvikelser eller vad som helst vilket leder till att hästen har ont. Men med regelbunden vila så bryter det kanske aldrig riktigt ut utan hästen går och har lite småont från och till. Men ryttare vet ingenting, för det är det läget som är normalt. Det är hundra resor värre än att kolla hästen regelbundet och vid behov behandla.

Men det man inte vet har man inte ont av....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka