Vet-check av dressyrhästen?!

Sv: Vet-check av dressyrhästen?!

KL

Fast jag tror tyvärr att zanzan har ganska rätt. Har hört talas om en del veterinärer som uttalar den åsikten, dvs en tävlingshäst behöver rundsmörjas för att fungera när den gått några år. Men då har det gällt äldre hästar, har aldrig hört denna åsikt för en 4-6 åring.

Men däremot sa samma trav vet till mig, den jag nämnde i ett tidigare inlägg, att en inflammation aldrig kan läka ut av sig själv. Det har jag funderat mycket på om det kan stämma? Han menade att man alltid måste behandla, går inte att vila bort.
Skulle tippa att det ligger till så. En inflammatorisk process ger väl även viss svullnad- större nötning.:confused: varav kortison tar ner det. En galla som smörjer med extra ledvätska smörjer väl bättre, men kan innehålla bakterier. *spånar nu*:angel:

Vet en häst som reds ypperligt vars ledbrosk var helt obefintligt o det blev slut på sagan alldeles för tidigt. Den blev kanske 10 år på sin höjd.

Jag tror mer på att benställning o skoning kan ge skit. Ser många ridhästar som får gaffelbandsproblematik av långa tår. Det känns inte så mkt på underlag med svikt. Spänningar i muskler o snedheter borde man känna bäst uppsuttet. Har fått en liksidig häst sedan den fixades till av tandläkaren.

visst, ang. ET! Fast där skulle jag nog vilja argumentera att behöver man ET en gång i månaden för att rätta till problem, så har man ju ett systemfel även där. Det är inte normalt att behöva fixa så ofta.

ang. rutin smörjningar så verkar det bero väldigt mycket på vem det är isåfall som är veterinär, och kanske vem det är som är där och vill ha smort.... tråkigt att det är så. Kan säga för egen del att min klinik ALDRIG skulle gå med på en sån önskan från ngn hästägare på rutin. När en häst kommer in med en kotleds/hovledsinflammation gör de en utredning på den.

Jag vet ingen duktig hästortoped som skulle låta sig övertalas att behandla leder bara för att hästägaren vill det.

Håller med dig om att det behandlas för mycket i mina ögon. Det är många ledbehandlingar som aldrig skulle behövts om ryttarna tränade på ett mera varierat och ändamålsenligt sätt. Hur ofta man behöver gå igenom sin häst varierar nog stort. Det beror ju på ryttarens egna kunskaper, tränarens och givetvis på hästen. Det gäller att hitta ett sätt som passar för resp. häst.

Nä det hette inte så :D Det hette CAP men det kanske är samma sak.

visst, ang. ET! Fast där skulle jag nog vilja argumentera att behöver man ET en gång i månaden för att rätta till problem, så har man ju ett systemfel även där. Det är inte normalt att behöva fixa så ofta.

ang. rutin smörjningar så verkar det bero väldigt mycket på vem det är isåfall som är veterinär, och kanske vem det är som är där och vill ha smort.... tråkigt att det är så. Kan säga för egen del att min klinik ALDRIG skulle gå med på en sån önskan från ngn hästägare på rutin. När en häst kommer in med en kotleds/hovledsinflammation gör de en utredning på den.

Att hopp och dressyr hästar på toppnivå rundsmörjs är ju inget nytt.. men hos gemene man som rider Msv :confused: Knappast skulle jag tro.

Håller helt med där, jag undrar om det inte är vilan som är till som gör resultatet?

Vilan dagen efter behandlingen? Är det den som gör skillnaden :p Varför känner man inte av det när hästen vilar en helg isåfall? Men jag tror det är ytterst , ytterst få personer som är duktiga nog att veta vad dom håller på med inom det området.

KL
Har iofs en isis men som kommer startas i dressyr framöver. Jag låter checka över henne vid vaccinationen varje år, samt nån snabb tandcheck en gång extra av hovis en gång om året. Han kollar alltså bara av om det skulle vara ngt och behandlar inte. Han har varit i branschen länge så viss koll har han på hur tänder bör se ut. Kan tillägga att hästen sällan behöver slipas/fixas i munnen hade det varit annorlunda så hade självklart tandis fått kolla efter flera ggr år.

Om vi ska fortsätta då så är problemet att jag inte förstår vad det är du inte förstår av det jag skriver:P

Jag kan väl inte behöva skriva en gång till att jag inte vill diskutera tidigare nämnda bloggare, det har aldrig varit min avsikt!

Om jag säger så här då, om någon av mina hästar får konstaterat ex. kotledsinflammation då vill inte jag behandla den, skrittade den x-antal veckor och sen rida som att inget har hänt utan att reflektera över varför fick den en kotledsinflammation? Det bör ju bero på en felbelastning, varför felbelastar den? dåligt underlag? Något med skoningen? Rider jag den inte på för hästen rätt sätt? Exteriörtvfel? Är du med?

Ex. min äldsta häst kamoflerade en hovbensfraktur så effektivt att ingen av mina tränare, "hemmaögon", eller flera veterinärer inte kunde se nått fel. Jag kände hela tiden att nått var fel men kunde inte sätta fingret på det. När jag tillslut hittade en veterinär som tog mig på allvar och hittade frakturer hade ju häststackaren dragit på sig inflammationer i diagonala benparet och i ryggen. Varför? Såklart för att hon avlastade sin onda hov! Dessa inflammationer försvann ju tillsammans med grundproblemet. Nu är detta ett extremfall men...

Jag undrar verkligen vad en del av er umgås i för hästmännisko-kretsar. Jag tror aldrig jag hört talas om någon (mer än en gp-ryttare) som behandlar sin häst för upprepade ledinflammationer utan att ta reda vad det beror på, sen kan det ta tid att hitta rätt, men det är ju en annan sak.

De bloggare som skrivit om detta de senaste dagarna har ju verkligen reflekterat över vad det beror på, så det är konstigt att ts nämnde det i trådstarten överhuvudtaget, om det nu inte var meningen att hänga ut någon.

Jag fastnade vid speciellt en rad i detta inlägg. Igångsättning av hästen efter skada. Där tror jag det slarvas en hel del på många ställen.

Jag har haft en lång igångsättningsperiod med min häst efter en ligamentskada i hoven. Skritt 3 veckor från 20 min till 40 min. Trav 5x2 min en vecka, trav 10x2 min nästa vecka och trav 15x2 min sista veckan. Detta skulle ske på fast underlag rakt fra = i skogen. Vi tog någon extra vecka rakt fram för att vara säkra. Efter det har vi börjat rida på böjda spår på bana. Han fungerar än så länge. (kryssar fingrarna)

Vi fick dock en hovböld i andra hoven nyligen som gjorde att han vilade i 3 veckor. Veterinären sa till mig att det ska gå minst lika lång tid innan ni är tillbaka i arbete på den samma nivå som ni var innan. Så vi skrittar massor igen och lägger in travintervaller. Tyvärr är det för hårt utomhus för att trava så det måste ske i ridhus. Men varannandag skrittar jag bara rakt fram.

Fälttävlansryttare tycker jag är en god inspiration hur de rider igång sina hästar. Föredömligt!

Många hopp- och dressyrryttare jag sett har börjat på banan direkt, såklart på lite lugnare sätt, men utan det långsiktiga, kanske tråkiga arbetet på rakt spår innan. Kanske inte så underligt att skador kommer tillbaka igen.

Jag tror vi har en helt del mer att lära här och jag är glad att det funkar bra att rida ut på min häst. Annars hade jag väl fått springa på sidan av honom i igångsättningen.

Har man nått en viss nivå av ledinflammation så har det bildats så mycket inflammatotiska mediatorer att det blir en nedåtgående spiral som obehandlad slutar i kronisk degenerativ ledsjukdom=artros

Orkar inte läsa igenom hela tråden då jag har lite tajt med tid?

Menar du att man måste behandla alla ledinfl?

Vi har nämligen en liten pålla här hemma som hos tidigare ägare fick återkommande knäledsinflammationer fram.. Har använts som hopphäst.

Kort så började hon stoppa de kollade upp infl upptäcktes -sprutades båda fram - vila 3 veckor tillbaka och reaktion på ena fram sprutades igen för att vila 3 veckor och sen igångsättning..

Hon reds väl ca året och sen kom det tillbaka återigen med sprutade leder och tre veckors vila- åter och sen igång..

Jag tror att hon gjorde en tredje runda nu när vi köpte henne alt så har hon bara gjort två..

Då hade de inte märkt ngt utan hon var inne på försäljningsbesiktning där hon inte gick igenom böjprov utan konstaterade återigen knäledsinflm.

De valde då att inte spruta i leden igen (hon har inga förändringar på röntgen) utan ville dömma ut henne.
Under hela tiden tror jag att hon stått kvar och gått på samma underlag och ja ridits som innan bortsett ifrån vilorna.
Nu fick vi köpa henne och vi konsulterade veterinär och kom fram till att ge henne en riktigt lång vila, inte spruta leden utan en vanlig metacamkur. Vi plockade också av hennes skor och sakta men säkert börjat ändra hovform.

Hon har nämligen gått med "höga" hovar man ser det på en del utländska hästar. Ser ut som de går på styltor, överdriver lite nu.. Hovinkeln blev bruten.

Hon har nu gått i hage sen i somras och bara varit häst, ingen synlig hälta har hon haft under hela tiden. Tanken är att hon ska skos i februari och sättas igång mkt försiktigt.. hoppa kommer hon inte heller längre göra.

Blir dock svettig när jag läser ditt inlägg för om det nu är så att det krävs ledbehandling så kan det innebära att vi har vilat henne förgäves och dessutom riskerat atros. Det märkliga är att flera veterinärer vi konsulterat sagt att många ledproblemhästar som det tas ett föl på/får lång vila blir därefter bra.

Har alltid vet-checkat min häst en gång per år. Bra att upptäcka i sin linda om något är knas och blir oftast billigare också. Har alltid samma veterinär (liten klinik i toppklass) som känner min häst. Dessutom är det inte så att hon bara behandlar om något är fel utan vi går alltid till botten med problemet. Oftast handlar det om min ridning. Har under alla år jag vetcheckat haft två kotledsinflammationer. Hästen är 11. Båda gångerna handlar det om min ridning att jag inte får in ena bak ordentligt. Skulle det vara något jag inte upptäcker mellan mina checkar så flaggar min tränare naturligtvis.

Nej jag menar INTE att ALLA ledinflammationer måste behandlas i led.

En inflammation i en led kan vara av många olika grader. En lindrig ledinflammation kanske läker med vila och NSAID-behandling (Metacam i munnen) medan om man har en kraftigare inflammation kan man behöva behandla i leden för att tillräckligt snabbt stoppa de inflammatotiska processerna. Om ni dessutom tar bort det som tidigare belastat hästen, hoppningen , felaktiga hovvinklar + träningen, så kommer det säkert gå bra. Eftersom hästen blev behandlad flera ggr utan att den blev bra så indikerar det ju något som inte fungerar= systemfel som jag kallat det innan. Jag skulle lyssna på vad din veterinär säger och inte dra slutsatser om just din häst baserat på mina teoretiska exempel här!

Lång tids vila läker säkert ut det mesta, men få har möjlighet/vill göra så med sina hästar.

Senast ändrad:

Jag kan bara hoppas att vi har gjort rätt men hon har iallafall haft totalvila i 5 månader. Bara handpromenerats och longerats ett fåtal gånger den senaste månaden.

Sen tycker jag det är lite svårt iom att man också kan få olika bud beroende på vilken veterinär man pratar med.

Gällande veterinärkontroller så har jag ännu ingen häst igång men borde kanske göra det sen inför ex vintervilan när väl ngn är i full gång. Kan vara bra att ta tänder samtidigt. Vaccinationen görs tidig januari så ja allt på en gång kanske?

Vilan dagen efter behandlingen? Är det den som gör skillnaden :p Varför känner man inte av det när hästen vilar en helg isåfall? Men jag tror det är ytterst , ytterst få personer som är duktiga nog att veta vad dom håller på med inom det området.

Nja,menade mer vila på 5 dagar och på hästar som faktiskt kanske inte får en helg o lite till annat än i samband med behandlingar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka