Sv: Vet-check av dressyrhästen?!
Vet en häst som reds ypperligt vars ledbrosk var helt obefintligt o det blev slut på sagan alldeles för tidigt. Den blev kanske 10 år på sin höjd.
Jag tror mer på att benställning o skoning kan ge skit. Ser många ridhästar som får gaffelbandsproblematik av långa tår. Det känns inte så mkt på underlag med svikt. Spänningar i muskler o snedheter borde man känna bäst uppsuttet. Har fått en liksidig häst sedan den fixades till av tandläkaren.
Skulle tippa att det ligger till så. En inflammatorisk process ger väl även viss svullnad- större nötning. varav kortison tar ner det. En galla som smörjer med extra ledvätska smörjer väl bättre, men kan innehålla bakterier. *spånar nu*KL
Fast jag tror tyvärr att zanzan har ganska rätt. Har hört talas om en del veterinärer som uttalar den åsikten, dvs en tävlingshäst behöver rundsmörjas för att fungera när den gått några år. Men då har det gällt äldre hästar, har aldrig hört denna åsikt för en 4-6 åring.
Men däremot sa samma trav vet till mig, den jag nämnde i ett tidigare inlägg, att en inflammation aldrig kan läka ut av sig själv. Det har jag funderat mycket på om det kan stämma? Han menade att man alltid måste behandla, går inte att vila bort.
Vet en häst som reds ypperligt vars ledbrosk var helt obefintligt o det blev slut på sagan alldeles för tidigt. Den blev kanske 10 år på sin höjd.
Jag tror mer på att benställning o skoning kan ge skit. Ser många ridhästar som får gaffelbandsproblematik av långa tår. Det känns inte så mkt på underlag med svikt. Spänningar i muskler o snedheter borde man känna bäst uppsuttet. Har fått en liksidig häst sedan den fixades till av tandläkaren.