Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hoppsansa!
Har du själv testat shockwave? Min veterinär körde lite på mina axlar (dock såklart "svagare" styrka än på hästen) och det var ungefär som att bli överkörd + att jag hade rejäla blåmärken efter så i ca 3 dagar ville jag inte göra någonting alls. Fick även jordens migrän, men när smärtan lagt sig blev jag superfit i mina axlar... Så jag låter nog min häst vila några dagar iaf efter shockwave! Grejen med det är väl att reta igång kroppens egna läkning, det blir väl som små blödningar?
Vilken intressant teknik! Kul att höra vad som finns på djursidan och jämföra mot humansidan. Har ej varit på reumatologen (???? vet inte om artros räknas in hos dem då artros ju kan vara ren förslitning och inte bero av primär autoimmunitet. Men kan bara mkt översiktligt om genesen där, antar att det kommer på någon kurs senare). Ska höra vid tillfälle och se om samma teknik används på människa.Ja. GAG=adequanin vet är gold standard för behandling i led vid ledinflammation utan bakterier (bortsett från sverige då möjligen där det chondrotoxiska förbannade kortisonet fortfarande regerar. )
(Sen finns inga vetenskapliga bevis för att ge GAG som fodertillskott, men det är ju inte samma sak.)
'Medlet' som jag tror Fio var ute efter är säkert I-RAP. Analogt serum. Blod taget från hästen och sedan kört i en speciell apparat som tar bort negativa inflammatotiska mediatorer och så sprutar man det i leden. Låter mysko men verkar funka riktigt bra?!
Nja,menade mer vila på 5 dagar och på hästar som faktiskt kanske inte får en helg o lite till annat än i samband med behandlingar.
Hittade faktiskt en hyggligt? underbyggd placebo studie på PO Hyalyronsyra. Shame on me!!
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.2746/042516406777749218/abstract
Man har ju som ryttare satt dit dom på än det ena och än det andra sättet.. även om hästarna utvecklas och blir bättre så är inte jag bra nog på ridning för att kunna säga att jag aldrig felbelastar hästarna,
Vad är eran syn på att vet-checka sin häst regelbundet? Hur ofta är lagom och vad är lagom slitage på en häst?
Vad är eran syn på saken?
Det verkar bli allt vanligare att ge det även som kosttillskott, som man kan ge glukosamin, men finns det nåt som säger att det skulle ha nån effekt?