Vet avlivad katt som skulle steriliseras

Sammet

Trådstartare
HUR kan veterinären vara så otroligt klumpig att den avlivar en katt som ska steriliseras!? Jag skulle blivit fly förbannad på veterinären!:mad:

Borde det inte dubbelkollas om ett djur ska avlivas?
Jag måste säga att jag av att ha läst artikeln ställer mig väldigt tvivlande till att ägaren varit medveten om att katten skulle avlivas... (den skulle ju steriliseras).

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7928068.ab
 
Sv: Vet avlivad katt som skulle steriliseras

Om det i artikeln stämmer är det givetvis katastrof och självklart skulle man bli extremt förbannad.

Nu har jag bara avlivat djur en gång (och varit med andras djur minst 2 ggr) men då har det alltid pratats klart och tydligt om exakt hur det går till, vad medlet gör med djuret, hur lång tid det tar, hur djuret kan reagera (tex kissa på sig) osv. Där hade det inte undgått någon vad det handlade om (utom djuren förhoppningsvis). För mitt eget djur fick jag också skriva på ett papper om att han skulle avlivas (tror dock inte den privata som jag hade praktik hos gjorde det).
 
Sv: Vet avlivad katt som skulle steriliseras

Jag undrar hur anmälan mot veterinären kunde läggas ner!?!

Vem avlivar sitt djur och anklagar sedan veterinären för att den skulle stereliseras???

Att veterinären kom undan med det påståendet är helt sjukt imo...
 
Sv: Vet avlivad katt som skulle steriliseras

Borde ju finnas journaler för vad som skulle göras med katten. När jag kastrerade mina två för några veckor sedan togs en massa uppgifter redan på telefon. När jag kom dit en vecka senare så fanns allt på print redan. Jag har aldrig varit med om att jag fått sitta med på sövningen inför kasstreringen på någon av mina sex katter genom åren. Dock har jag blivit erbjuden att få vara med på samtliga avlivningar.

Om riktiga veterinärtabbar. Vet en veterinär här som råkade avliva en hund som bara skulle sövas för ett enklare ingrepp. Han hade räknat fel på dosen och laggt till en nolla :crazy:

En sådan veterinär ska ju inte hantera sprutor och skalpeller :mad: Var själv där för många år sen innan insidenten med hunden för att vaccinera en katt och vände i dörren då han stank sprit.
Hörde även från en annan att han skulle söva en stor orm men råkade överdosera även här och ta död på ormen. Han fick i uppdrag av ormägaren som var rätt förbannad att ta hand om kroppen. Vettens briljanta lösning på detta var att kassta ormen i lövbrasan hemma på tomten senare på dagen. Då visade det sig att ormen levde! Han ska tydligen blivit sedd av någon som var med. Den gick dock självklart inte att rädda efter brännskadorna.

Jag hoppas att detta är någon form av överdrivna historier men jag måste erkänna att de kommer från rätt trovärdiga håll.

Tror inte många går dit idag för hanns rykte börjar komma i kapp.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vet avlivad katt som skulle steriliseras

Polisanmälan är nedlagd. Anmälan till ansvarsnämnden ligger kvar.

Veterinären hade två katter inbokade med 10 minuters mellanrum. Katt 1 skulle avlivas och katt 2 kastreras. Veterinären säger att han frågade om katten skulle avlivas och att matten svarade ja. Matte säger att han inte frågade. Polisens problem är att ord står mot ord.
 
Sv: Vet avlivad katt som skulle steriliseras

Det problemet (att ord står mot ord) går ju att undvika genom att man skriver på papper om avlivningen. Dock vet jag inte om alla ställen gör sånt.

Men skulle det bara ta 10 min att avliva en katt? Inkl information, själva avlivningen, ledsen matte/husse som sitter kvar en stund och sen (om det var en liten privatklinik iaf) städa undan innan nästa kommer. Inte en chans att hinna det på 10 min. Och inte heller kastreringen om det var den som skulle komma först.
 
Sv: Vet avlivad katt som skulle steriliseras

Finns en orsak till att jag insisterar på att vara med hela tiden om något ska göra med mina djur.

:crazy:

Går inte att lita på folk.
 
Sv: Vet avlivad katt som skulle steriliseras

Borde inte veterinären ropat ut ägarens namn?
Man går väll inte till första bästa kattägare och utgår ifrån att det är den katten som ska avlivas!?!
 
Sv: Vet avlivad katt som skulle steriliseras

Det problemet (att ord står mot ord) går ju att undvika genom att man skriver på papper om avlivningen. Dock vet jag inte om alla ställen gör sånt.

Men skulle det bara ta 10 min att avliva en katt? Inkl information, själva avlivningen, ledsen matte/husse som sitter kvar en stund och sen (om det var en liten privatklinik iaf) städa undan innan nästa kommer. Inte en chans att hinna det på 10 min. Och inte heller kastreringen om det var den som skulle komma först.

Att låta djurägare skriva under en begäran om avlivning är självklart det bästa. Tror att åtminstone alla större ställen gör det.

Kan ju vara så att han har flera mottagningsrum. Antar (hoppas) att han inte opererar honkatter på mottagningsrummet.
 
Sv: Vet avlivad katt som skulle steriliseras

Ja det kan man hoppas men å andra sidan, även om han (eller hon?) har två rum att arbeta i, borde det inte ta längre tid är 10 min med förberedelser och själva avlivningen?

Komma in med katten, gå igenom vad som ska hända, Informera (!!!) och sen avliva. Sen ok att man som vet går där ( annan personal kan ju komma in.
Men detta kan ju knappast gå på under 10 min?
 
Sv: Vet avlivad katt som skulle steriliseras

Jag får inte ihop det. Om katten skall steriliseras lämnar man ju in den på morgonen. Man sitter inte i ett väntrum och tittar på när den sövs???
 
Sv: Vet avlivad katt som skulle steriliseras

Ja det kan man hoppas men å andra sidan, även om han (eller hon?) har två rum att arbeta i, borde det inte ta längre tid är 10 min med förberedelser och själva avlivningen?

Komma in med katten, gå igenom vad som ska hända, Informera (!!!) och sen avliva. Sen ok att man som vet går där ( annan personal kan ju komma in.
Men detta kan ju knappast gå på under 10 min?

Behöver inte ta så lång tid. Nu verkar han inte pratat så mycket, det kan vi ju alla se. Men att spruta i buken tar några sekunder, sen kan han gå ut ta hand om nästa patient. Medan nästa somnar gå in och kolla om avlivningen dött.

Sen tycker jag också att det är väldigt kort tid bokad för en avlivning, men beroende på vad man har för rutiner så kan det funka.
 
Sv: Vet avlivad katt som skulle steriliseras

Jag får inte ihop det. Om katten skall steriliseras lämnar man ju in den på morgonen. Man sitter inte i ett väntrum och tittar på när den sövs???

Olika ställen har olika rutiner. En ensam privatpraktiserande veterinär har kanske inte möjlighet att behålla djuren under dagen. Då får du komma och vara med om större delen av behandlingen.
 
Sv: Vet avlivad katt som skulle steriliseras

Det hände mig nästan förra året. Jag kom in med hunden som hade en konstig knöl i ansiktet som vet skulle kika på. Av någon anledning är "mitt rum" upptaget och en veterinär ber mig sitta i de andra rummet istället. Efter en stund kommer en annan veterinär in som knappt kollar på hunden och lägger sina prylar på bordet. Och precis i samma stund när han plockar upp nåt så mumlar han lyckligtvis "och ni ville avliva honom eller hur". Då svarade jag direkt att det inte var så att det var på grund av knölen vi var där. Då fick vi reda på att i det rummet skulle en hund avlivas senare...:S

Jag blev helt chockad.. tänk om han inte hade frågat?
Numera litar jag inte alls på att dom vet vad dom pysslar med. Utan jag är med vid varje tillfälle, kontrollerar flera gånger om att dom vet varför man är där, vad dom ska göra och så vidare..
 
Sv: Vet avlivad katt som skulle steriliseras

*dl kl*

Jag som hästägar finner det hela väldigt märtkligt...
När jag varit hos vet har jag Alltid fått berätta varför jag är där med hästen.
Även om de vetat vad som ska göras. Å andra sidan har jag ju aldrig kastrerat eller liknande.
 
Sv: Vet avlivad katt som skulle steriliseras

Jag tycker också att det hela är konstigt. Främst tragiskt men det verkar så märkligt om veterinären inte pratar med djurägarna och typ säger "Ja, det är tragiskt när det blir så här, canser..." eller "Ja, det är inte lät att hitta nya hem till alla kattungar..." eller informerar" Sen när han somnat in så får ni sitta kvar så länge ni vill....". Att NÅGOT säger väl veterinärerna alltid, att det hör väl till yrkeskompetensen att alltid checka av.

Sen trodde jag att man alltid måste skriva på papper för att avliva för annars kan ju någon idiot avliva någon annans djur, typ katthatare kanske fångar en utegående katt och låter avliva dem. Låter ju kanske långsökt och kanske bara i min fantasi sånt kan ske men ÄNDÅ. Det är ju det svåraste beslut man kan behöva fatta som djurägare och man skall bestäma om man vill hämta ut askan och när jag fick fatta det vidriga beslutet att avliva min jättesjuka hund så ville de även veta om jag ville ha obduktion och om de fick använda henne som död i studosyfte och allt sånt fick jag skriva på innan och det var självklart tufft att stå där och försöka koncentrera sig på papper när jag bara ville gallskrika av sorg men ändå kändes det å andra sidan tryggt.
 
Sv: Vet avlivad katt som skulle steriliseras

Det finns privata kliniker här där du varken behöver skriva på papper för avlivning, eller lämna in djur som ska kastreras.

Det går bra att sitta med hela tiden när honkatt kastreras och det görs i mottagningsrummet, även med hundar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 339
Senast: Sel
·
Hundhälsa Ingen rolig läsning, så de som är känsliga kanske inte ska läsa nedanför...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 601
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 671
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 521
Senast: Millz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp