Vem vinner

Sv: Vem vinner

Det är inte så de tänker, det är så jag förklarade för att förenkla för de som läste, de trodde jag folk förstod..
Hästar ÄR inte särskilt intelligenta.
Det är inte en utstuderad plan, utan enkel matematik -Jag blir rädd -Människa av- Inte lika jobbigt.
Hästen kopplar: Rädd - Ingen på ryggen.

Skulle också säga båda, kan hända i många fall att hästen liter mer på ryttaren från backen än i sadeln.
Jätte svårt att säga har aldrig riktigt haft en stirrig häst utan mer den lugna som får gå först och visa de andra att de inte är farligt.

Det är inte så de tänker, det är så jag förklarade för att förenkla för de som läste, de trodde jag folk förstod..

Att du förenklade? Nej, jag har inget behov av förenklingar och förutsätter att det som skrivs är det som tycks.

Hästar ÄR inte särskilt intelligenta.
Det är inte en utstuderad plan, utan enkel matematik -Jag blir rädd -Människa av- Inte lika jobbigt.
Hästen kopplar: Rädd - Ingen på ryggen.

Varför tycker hästen att det är mindre jobbigt om människan hoppar av, menar du? Fysiskt eller psykiskt?

Det är ju ganska uppenbart. En häst väljer inte att ha oss på ryggen, och är dessutom vetenskapligt bevisat lata djur. Att arbeta är inte deras högsta önskan här i livet. Och med människa på ryggen - jobb. Ingen människa på ryggen - Inget jobb.

Det är ju ganska uppenbart. En häst väljer inte att ha oss på ryggen, och är dessutom vetenskapligt bevisat lata djur. Att arbeta är inte deras högsta önskan här i livet. Och med människa på ryggen - jobb. Ingen människa på ryggen - Inget jobb.

Och det gäller alla hästar? Oberoende av hur de tränas och vilka metoder som används. Negativ eller positiv förstärkning, bestraffning eller beröm?

Var hittar man de studierna?

Det är klart att det finns mer eller mindre arbetsvilligare hästar. MEN hästar generellt är lata djur, precis som vilka andra flock-bytesdjur som helst. Deras uppgift är att äta, föda, dö. I deras värld ingår inte hårda dressyr pass eller hoppträningar. Och om man påstår att en häst INTE kopplar människa på ryggen - Jobb så ska man nog fundera en gång till. Precis som en hund fattar att när dess ägare plockar fram kopplet är det dags för en promenad.

Vart man hittar de studierna? Läs vilken hästbok som helst.
En häst samlar energi jämt, för att inte vara utarbetade om de måste fly från ett rovdjur (lata - rör sig inte i onödan). Det är fakta.

Knapplån

Blir det inte lite tramsigt att prata om att någon "vinner" om man gör si eller så!? Om hästen vet vad som förväntas av den och förstår ryttarens signaler uppstår inte någon kamp.

För att flytta fokus från hur hästen upplever mig som ledare kan det vara en fördel att växla mellan att träna uppsuttet och från marken. Sitt av hästen och led den emellanåt under ridpassen. Hästen ska acceptera alla lägen utan att fördenskull ta över något kommando eller "testa" sin ryttare.

ja vet hur min häst funkar och skulle ja sitta av pga att han inte vill gå fram så skulle jag alltid behöva sitta av honom och tillslut hade han inte tagit ett steg fram under ryttare.
min häst kanske är konstig men han förstår väldigt snabbt att om han stannar och inte vill gå in på en väg så sitter ryttaren av..de är så han funkar och de är därför man måste vara väldigt konsekvent med honom så att han vet vad som gäller och man kan inte dalta runt med honom för då blir han odräglig och oridbar tillslut.
dessutom har ja märkt att han blir mycket lugnare och mer harmonisk när han vet vad som gäller och inte behöver testa ryttaren eller bry sej om att bli rädd för nåt utan han går dit ja vill utan att ifrågasätta någonting.

ja har aldrig hamnat i någon konflikt med honom för då skulle jag aldrig få honom att gå.

och ja tycker absolut inte att man använder spö o ilska för att få förbi en häst uppsuttet..är de de enda sättet du tror är att få förbi hästen när man sitter på den? för de är de absolut inte...jag blir varken arg eller irriterad på min häst och han behöver aldrig göra något motstånd mot mej för ja ger honom ingenting att göra motstånd mot.

då skulle ja inte sitta kvar länge på min häst om ja skulle försöka få förbi honom genom att bli arg o ta till spö o sånt...de är tokfel.

Senast ändrad av en moderator:

Det är klart att det finns mer eller mindre arbetsvilligare hästar. MEN hästar generellt är lata djur, precis som vilka andra flock-bytesdjur som helst. Deras uppgift är att äta, föda, dö. I deras värld ingår inte hårda dressyr pass eller hoppträningar. Och om man påstår att en häst INTE kopplar människa på ryggen - Jobb så ska man nog fundera en gång till. Precis som en hund fattar att när dess ägare plockar fram kopplet är det dags för en promenad.

En häst samlar energi jämt, för att inte vara utarbetade om de måste fly från ett rovdjur (lata - rör sig inte i onödan). Det är fakta.

Ridning innebär ju inte alltid arbete.
En skogstur är knappast arbete.
Varför är då hästens mål att få av dig? Den måste ha någonting emot att ha dig på ryggen överhuvudtaget. En häst som gör allt för att slippa ridas bör man nog inte rida.

Det som står i valfri hästbok är knappast vetenskap eller tillförlitliga studier. Du talade om vetenskap tidigare, jag undrar vilka studier det är.

ja vet hur min häst funkar och skulle ja sitta av pga att han inte vill gå fram så skulle jag alltid behöva sitta av honom och tillslut hade han inte tagit ett steg fram under ryttare.
min häst kanske är konstig men han förstår väldigt snabbt att om han stannar och inte vill gå in på en väg så sitter ryttaren av..de är så han funkar och de är därför man måste vara väldigt konsekvent med honom så att han vet vad som gäller och man kan inte dalta runt med honom för då blir han odräglig och oridbar tillslut.
dessutom har ja märkt att han blir mycket lugnare och mer harmonisk när han vet vad som gäller och inte behöver testa ryttaren eller bry sej om att bli rädd för nåt utan han går dit ja vill utan att ifrågasätta någonting.

Jag tror också att du känner din häst bäst.

ja har aldrig hamnat i någon konflikt med honom för då skulle jag aldrig få honom att gå.

Det är precis det jag talar om. Att man måste anpassa sig efter situationen. Inte inrikta sig på att hästen kanske "vinner".

och ja tycker absolut inte att man använder spö o ilska för att få förbi en häst uppsuttet..är de de enda sättet du tror är att få förbi hästen när man sitter på den? för de är de absolut inte...jag blir varken arg eller irriterad på min häst och han behöver aldrig göra något motstånd mot mej för ja ger honom ingenting att göra motstånd mot.

Nej, jag tror inte att enda sättet att driva en häst är med spö.
Mitt resonemang bygger på att OM hästen absolut inte går, oavsett lock och pock, så är det för mig BÄTTRE att sitta av och leda förbi. Men om man har en strategi där man lyckas uppsuttet är det inget fel i det.

då skulle ja inte sitta kvar länge på min häst om ja skulle försöka få förbi honom genom att bli arg o ta till spö o sånt...de är tokfel.

Håller med dig om det.

Fetmarkerade svar.:)

Knapplån

Blir det inte lite tramsigt att prata om att någon "vinner" om man gör si eller så!? Om hästen vet vad som förväntas av den och förstår ryttarens signaler uppstår inte någon kamp.

För att flytta fokus från hur hästen upplever mig som ledare kan det vara en fördel att växla mellan att träna uppsuttet och från marken. Sitt av hästen och led den emellanåt under ridpassen. Hästen ska acceptera alla lägen utan att fördenskull ta över något kommando eller "testa" sin ryttare.

Du har så rätt så. :)

Varför är då hästens mål att få av dig? Den måste ha någonting emot att ha dig på ryggen överhuvudtaget. En häst som gör allt för att slippa ridas bör man nog inte rida.

Det som står i valfri hästbok är knappast vetenskap eller tillförlitliga studier. Du talade om vetenskap tidigare, jag undrar vilka studier det är.

Jag ger upp, eftersom du inte förstår hur jag än förklarar.
Du förmänskligar hästen alldeles för mycket för att förstå.

Men så är det väl inte, tror du missuppfattat lite....

Jo, för hästen är det det. Dels ska den knalla och gå när den egentligen inte vill (förutsätter) det och dels ska den dessutom bära en börda på sin rygg. Såklart det är ett arbete.
Det du menar (förutsätter) med arbete, typ dressyr, hoppträning etc, är ett hårt arbete för hästen.
Hästen som inte har arbete alls i sin livsplanering.

För att trots allt få hästen att arbeta för oss, underlättar det om vi etablerat ledarskap och/eller gör arbetet så intressant och trevligt att hästen frivilligt går med på det. Det kanske brister här?
Att man håller koll på hästens fysik och hälsa antar jag är självklart?

LIA

Jo, för hästen är det det. Dels ska den knalla och gå när den egentligen inte vill (förutsätter) det och dels ska den dessutom bära en börda på sin rygg. Såklart det är ett arbete.
Det du menar (förutsätter) med arbete, typ dressyr, hoppträning etc, är ett hårt arbete för hästen.
Hästen som inte har arbete alls i sin livsplanering.

För att trots allt få hästen att arbeta för oss, underlättar det om vi etablerat ledarskap och/eller gör arbetet så intressant och trevligt att hästen frivilligt går med på det. Det kanske brister här?
Att man håller koll på hästens fysik och hälsa antar jag är självklart?

LIA

Jag tror att vi menar olika saker med arbete. Jag tror att en uteritt är trevligt även för hästen.

Ja, om hästen (som inte har så avancerad tankeverksamhet) gör upp en plan för att få ryttaren att kliva av (högst osannolikt tycker jag), då har man nog problem. Något brister där. För det första att man alls tror att hästen gör upp sådana planer, och att hästen anser att den vinner då den lyckas manipulera av ryttaren, och för det andra om hästen för det första inte vill ge sig ut på en trevlig skogstur.
Att en häst kan vara lat förstår jag också, att en häst kan vara positivt inställd till ridning, anser jag också.

Men som vanligt pratar vi väl runt varandra, allihopa.

Jag tror att vi menar olika saker med arbete. Jag tror att en uteritt är trevligt även för hästen.
Kan vara, javisst. Men om ryttaren inte gör den till det, så blir det arbete utan något positivt inslag.
Vi kanske skulle definiera "arbete"? Ur hästens synvinkel. :)

Ja, om hästen (som inte har så avancerad tankeverksamhet) gör upp en plan för att få ryttaren att kliva av (högst osannolikt tycker jag), då har man nog problem. Något brister där. För det första att man alls tror att hästen gör upp sådana planer, och att hästen anser att den vinner då den lyckas manipulera av ryttaren, och för det andra om hästen för det första inte vill ge sig ut på en trevlig skogstur.
Om en häst vägrar att gå fram, beror det på något. Alltid! Om vi kan räkna bort alla andra anledningar utom det att hästen "inte vill", så ligger ett budskap nära till hands. (Ursäkta om jag hamnat utanför diskussionen, orkar inte läsa igenom hela tråden). Jag tror mycket väl att hästen finner turen så negativ (av någon anledning) att den medvetet försöker få stopp på den via att vägra gå vidare. Om det blir genom att ryttaren kliver av så har ju protesten lönat sig, även om den inte var ute efter just avklivandet. Däremot tror inte jag heller att det är ett resultat av en tidig planering.
Skogsturen kanske inte var så trevlig trots allt? För hästen!

Att en häst kan vara lat förstår jag också, att en häst kan vara positivt inställd till ridning, anser jag också.
Överens!

LIA

Kan vara, javisst. Men om ryttaren inte gör den till det, så blir det arbete utan något positivt inslag.
Vi kanske skulle definiera "arbete"? Ur hästens synvinkel. :)

Hur ska vi kunna göra det? Det förusätter att vi vet hur alla hästar ställer sig till ridning, som du kallar arbete. Jag kallar en skogstur rekreation. Både för mig och min häst.

Om en häst vägrar att gå fram, beror det på något. Alltid! Om vi kan räkna bort alla andra anledningar utom det att hästen "inte vill", så ligger ett budskap nära till hands. (Ursäkta om jag hamnat utanför diskussionen, orkar inte läsa igenom hela tråden). Jag tror mycket väl att hästen finner turen så negativ (av någon anledning) att den medvetet försöker få stopp på den via att vägra gå vidare. Om det blir genom att ryttaren kliver av så har ju protesten lönat sig, även om den inte var ute efter just avklivandet. Däremot tror inte jag heller att det är ett resultat av en tidig planering.
Skogsturen kanske inte var så trevlig trots allt? För hästen!

Själva problemet var ju att hästen av någon anledning inte vill passera någonting. Rädsla, envishet, you name it. Jag tror inte att man kan säga att protesten lönade sig för att ryttaren sitter av. Om ryttaren inte kan få förbi hästen på ett sansat sätt uppsuttet, är det bästa enligt mig att hoppa av och se till att hästen kommer förbi i alla fall, för att sedan ta sig förbi av och uppsuttet. Protesten lönar sig väl egentligen bara om ridturen upphör, om det är det hästen är ute efter, och för att man leder hästen vid ett tillfälle upphör inte ridturen. Jag tar med i beräkningen att en del har liknande häst som min. Han stannar av osäkerhet. (Rider inte ännu, han är inte inriden, så från marken) och det som fungerar för att få honom att passera det läskiga är lugn och harmoni från mig, och att jag övertygar honom om att det är okej att följa med mig förbi. Hur applicerar vi protest-teorin på det? Jag väntar mig inte att han blint ska följa mig som en halvsovande åsna, utan väntar mig att han då och då ska tycka någonting helt på egen hand. Det är då jag måste övertyga honom om att jag vet vad som är okej och att han lugnt kan lita på mig. Därför tycker jag att det är mindre viktigt om man får hästen att passera hinder av eller uppsuttet till att börja med. Då problemet väl är löst från marken (om det inte gick att lösa från ryggen initialt) så hade jag gått vidare med uppsuttet. Här löser vi problemet, vem som "vinner" för att jag hoppade av är tämligen ointressant.

Hurvida skogsturen är trevlig för hästen eller inte är nog upp till resp hästägare att avgöra. Om jag upptäcker att min häst tycker illa om saker vi gör tillsammans så ser jag ingen mening att fortsätta med dem. Då kan vi hitta på någonting annat.

Svar i fetstil. :)

kl

de är väl helt enkelt så att alla hästar är olika och alla behöver olika lösningar, bara för att de funkar att sitta av på en häst så funkar de inte på nästa häst så man får prova sej fram, märker man att hästen blev 500ggr jobbigare för att man satt av så gör man antagligen inte om de utan löser problemet från ryggen på ett vettigt sätt.

hjälper de att sitta av för någon häst som är lite försiktagare och inte så ranghög kanske så är de väl bara bra att man hittat ett sätt som fungerar.

min häst är ju väldigt ranghög och orädd o tuff i psyket så ibland så råkar ja ta för givet att alla andra hästar också är sånna så ja börjar lösa problemen automatiskt med andra hästar som ja löser dom på min häst..funkar inte de så är de bara att prova någonting annat..man märker ju ganska så fort vad de är som funkar.

inget sätt är fel om de fungerar för just den hästen..såvida de då är vettiga lösningar, man får testa sej fram med hästen o se vad som fungerar bäst.

sen tycker ja de är svårt att säga vad hästen anser är att jobba, jag hoppas min häst tycker de är mysigt att gå på skogsturer och tycker de är roligt att jobba oavsett om de är på banan eller inte, han verkar helt enkelt nöjd o glad sålänge han vet vad som gäller oavsett vad jag gör med honom.
han går väldigt glatt iväg från hagen in i skogen så ja tror iallafall att han vill de.

Så brukar jag göra, men med min appaloosa så funkade det inte. Hon blev så förnärmad! :p (hade iof en del lederskap att öva med henne..).

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
546
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
440
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: MiniLi
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka