Kan vara, javisst. Men om ryttaren inte gör den till det, så blir det arbete utan något positivt inslag.
Vi kanske skulle definiera "arbete"? Ur hästens synvinkel.
Hur ska vi kunna göra det? Det förusätter att vi vet hur alla hästar ställer sig till ridning, som du kallar arbete. Jag kallar en skogstur rekreation. Både för mig och min häst.
Om en häst vägrar att gå fram, beror det på något. Alltid! Om vi kan räkna bort alla andra anledningar utom det att hästen "inte vill", så ligger ett budskap nära till hands. (Ursäkta om jag hamnat utanför diskussionen, orkar inte läsa igenom hela tråden). Jag tror mycket väl att hästen finner turen så negativ (av någon anledning) att den medvetet försöker få stopp på den via att vägra gå vidare. Om det blir genom att ryttaren kliver av så har ju protesten lönat sig, även om den inte var ute efter just avklivandet. Däremot tror inte jag heller att det är ett resultat av en tidig planering.
Skogsturen kanske inte var så trevlig trots allt? För hästen!
Själva problemet var ju att hästen av någon anledning inte vill passera någonting. Rädsla, envishet, you name it. Jag tror inte att man kan säga att protesten lönade sig för att ryttaren sitter av. Om ryttaren inte kan få förbi hästen på ett sansat sätt uppsuttet, är det bästa enligt mig att hoppa av och se till att hästen kommer förbi i alla fall, för att sedan ta sig förbi av och uppsuttet. Protesten lönar sig väl egentligen bara om ridturen upphör, om det är det hästen är ute efter, och för att man leder hästen vid ett tillfälle upphör inte ridturen. Jag tar med i beräkningen att en del har liknande häst som min. Han stannar av osäkerhet. (Rider inte ännu, han är inte inriden, så från marken) och det som fungerar för att få honom att passera det läskiga är lugn och harmoni från mig, och att jag övertygar honom om att det är okej att följa med mig förbi. Hur applicerar vi protest-teorin på det? Jag väntar mig inte att han blint ska följa mig som en halvsovande åsna, utan väntar mig att han då och då ska tycka någonting helt på egen hand. Det är då jag måste övertyga honom om att jag vet vad som är okej och att han lugnt kan lita på mig. Därför tycker jag att det är mindre viktigt om man får hästen att passera hinder av eller uppsuttet till att börja med. Då problemet väl är löst från marken (om det inte gick att lösa från ryggen initialt) så hade jag gått vidare med uppsuttet. Här löser vi problemet, vem som "vinner" för att jag hoppade av är tämligen ointressant.
Hurvida skogsturen är trevlig för hästen eller inte är nog upp till resp hästägare att avgöra. Om jag upptäcker att min häst tycker illa om saker vi gör tillsammans så ser jag ingen mening att fortsätta med dem. Då kan vi hitta på någonting annat.