Vem vinner

Sv: Vem vinner

1. hästen kommer förmodligen komma ihåg att det va väldigt obehagligt att gå förbi och att det händer läskiga saker när det står en cykel vid vägkanten.

vad tror du de finns för sätt att övertyga hästen att de inte är farligt och att man inte måste göra någon stor grej av de.
som om de enda sättet är att envist driva o spöa hästen eller vad?
eftersom du menar att hästen skulle få ett dåligt minne av att man inte satt av och gjorde en grej av att den tittade på cykeln.

tror de är få gånger hästen faktikst verkligen är rädd för den cykeln, är hästen i halv panik stegrandes och backar ner i diken eller i taggtrådar så visst kan man sitta av..men inte bara för att hästen stannar och inte vill gå förbi.

sen tycker jag att hästar ska vara såpass okej ridna att dom faktiskt vet att den ska ha ett framåttänkande och inte börja tänka bakåt eller uppåt eller så innan man rider ut, ja hade aldrig ridit ut på en såpass istadig häst som låser sej så som inte lyssnar på framåtdrivande för fem öre liksom.

Senast ändrad av en moderator:

vad tror du de finns för sätt att övertyga hästen att de inte är farligt och att man inte måste göra någon stor grej av de.
som om de enda sättet är att envist driva o spöa hästen eller vad?
eftersom du menar att hästen skulle få ett dåligt minne av att man inte satt av och gjorde en grej av att den tittade på cykeln.

tror de är få gånger hästen faktikst verkligen är rädd för den cykeln, är hästen i halv panik stegrandes och backar ner i diken eller i taggtrådar så visst kan man sitta av..men inte bara för att hästen stannar och inte vill gå förbi.

sen tycker jag att hästar ska vara såpass okej ridna att dom faktiskt vet att den ska ha ett framåttänkande och inte börja tänka bakåt eller uppåt eller så innan man rider ut, ja hade aldrig ridit ut på en såpass istadig häst som låser sej så som inte lyssnar på framåtdrivande för fem öre liksom.

Om du läste hela inlägget så skrev jag också att det beror på hur hästen reagerar och hur rytaren agerar. Jag sa inte att om hästen stannar till så ska man hoppa av. Men om man har en häst som är riktigt rädd (kanske en unghäst som inte sett en cykel tidigare) så kan man hopp av och gå förbi, gärna några gånger istället för att "rådriva" som vissa gör.

men varför skulle hästen få en dålig upplevelse av att man sitter på?
att jag menar att man kan sitta av är om situationen blir onödigt farlig.
ja sitter aldrig av min häst om han skulle få för sej att stanna, de blir hundra gånger värre nästa gång han skulle få för sej att inte vilja gå nånstans.

men varför skulle hästen få en dålig upplevelse av att man sitter på?
att jag menar att man kan sitta av är om situationen blir onödigt farlig.
ja sitter aldrig av min häst om han skulle få för sej att stanna, de blir hundra gånger värre nästa gång han skulle få för sej att inte vilja gå nånstans.

Jag menar inte alltid som sagt det beror på situationen. Men jag har sett många som suttit kvar och tvingat fram sina rädda hästar med otaliga spö rapp. det ger hästen en dålig upplevelse. Sen som sagt individuellt det beror på hästen, vissa hästar känner sig tryggare om du går före.
Min häst va otroligt rädd för broar jag hoppade av och gick med honom över dom (han stanade 5 m ifrån och va som fastljuten i marken.) och idag rider vi stora rundan (ca 5 eller 6 broar) utan problem. Hade jag bara suttit kvar och bankat på honom hade han fortfarande inte gått över.
Men med en lugn ryttare och en häst som inte är i livrädd klart man kan sitta kvar. Jag upprepar det beror ju på situationen. Jag säger bara som jag tycker, det är inget fel at sitta av och gå med hästen förbi något läskigt.

Om det händer gång på gång ,tycker jag nästan att hästen har vunnit. Den får ju dig att kliva av o slipper på så vis undan.
Hästen jag har är envis som en åsna men det är jag också. Slipper han göra nått tex. gå över en bro en gång då har jag ett helvete nästa gång vi kommer dit. Så jag har min kamper att utkämpa! Men efter ett tag fattar han att han inte kommer undan.

Jag håller med till en viss del. Kan hästen gå förbi där med en annan före kommer hästen förr eller senare klara det själv också. Det tar tid att bli så modig. Man ska inte se varje svårighet som ett tilfälle när hästen jävlas, tänk på hur den ser det! Det är läskigt, och till och med fel att gå där utan den ledare (Bel kanske?) den har med sig i hagen 8 timmar om dagen. Det är jättesvårt och det ar jätteduktigt att forsätta förbi. Beröm.

Det är fel mot hästens instinkter att fortsätta förbi något farligt. OM den gör det när du säger det är det ettt tillfälle att berömma!!

Om det händer gång på gång ,tycker jag nästan att hästen har vunnit. Den får ju dig att kliva av o slipper på så vis undan.
Hästen jag har är envis som en åsna men det är jag också. Slipper han göra nått tex. gå över en bro en gång då har jag ett helvete nästa gång vi kommer dit. Så jag har min kamper att utkämpa! Men efter ett tag fattar han att han inte kommer undan.

Visst, man kan inte bara hoppa av varje gång hästen inte vill gå, men kom igen, vi överskattar hästens intelligens! Den vill göra rätt, men den ÄR rädd. Det är självklart. Det är det som fått den att överleva, den är livrädd. Du måste vara snäll, men rättvis. Den ska förbi, men stackarrs den, ta hand om stackars hästen,. Klappa!:)

Den gör precis allt du vill om du ger den chansen att känna sig trygg där du är.

När man rider och kommer till något hästen INTE vill förbi och man efter mycket fjäsk och så hoppar av hästen och leder förbi hästen. Vem vann jag som fick förbi hästen eller hästen som fick av mig??? Någon som vet?:confused:

Givetvis vinner ryttaren och hästen får mer förtroende för ryttaren. Ett stopp kan bero på både rädsla och envishet (vill testa om det går att vända hem). Hästen går ju då framåt, görs om ryttaren vill, om man är av eller på hästen saknar betydelse. Utom då hästen är rädd, för då visar ryttaren att den kan ta tag i saker och själv vågar gå först förbi det läskiga. Den häst som vågar gåförbi det läskiga först när man går i grupp är ju oftast den med högst status, som de andra hästarna ser till för sin trygghet. Så att hoppa av och gå före själv höjer snarare ryttarens status.

Givetvis vill man så småningom att hästen skall kunna gå först själv. När man nått dit att hästen litar på ryttaren i alla lägen och vågar på ryttarens uppmaning gå först, då har man hittat rätt. Men under tiden får man visa sig modig först själv.

Hälsning Maja

kl

alla ni som sitter av såfort hästen stannar, hur gör ni när hästen faktikst inte är rädd utan bara piip envis och testande? sitter ni av då också? isåfall..hur gör ni då när ni märker att hästen bara blir värre o värre ju mer man hoppar av och tillslut inte tar ett steg utanför stallplan? leder ni iväg hästen isåfall?

för de är så min häst skulle bli om man satt av när han inte vill gå fram..de skulle snabbt som bara den bli så att han tillslut inte skulle ta ett steg fram under ryttare utan komma fram till att stannar han så sitter ryttaren av och de skulle bli helt ohållbart i längden.

nu har de aldrig gått så långt med min häst för jag har gjort upp de från början så han vet att han ska fram oavsett..och de är skönt med en häst som kanske trots att den blir lite nervös om man rider genom nån gårdsplan med mycket grejer på eller så att han alltid tänker framåt och aldrig backar eller stannar eller så, vill ja att han ska gå så är han trygg med de och litar på att ja vet va ja gör och inte utsätter han för nåt farligt.

ingen "vann", men eftersom att när du hoppar av och leder förbi hästen ser hästen dig som en ledare och märker att det inte var något farligt eftersom att du går förbi!

de kan också vara så att hästen tänker att skit va bra att ja fick männskan att gå före så jag slipper riskera mitt eget liv.

ungefär samma sak som när man skickar hästen framför sej, den ska lita på människan..skickar hästen framför människan så tycker inte ja de är ledarskap på de sättet.

Nej precis. Det är ju så det fungerar i en flock. Ledaren går sällan först utan skickar de andra framför sig.

men om man sitter kvar och krånglar blir de ju bara en kamp mellan hästen och ryttaren vilket inte heller är bra

nej de blir de inte om man gör de på rätt sätt, man behöver inte sitta o tvinga förbi hästen..de funkar iallafall inte på min häst då blir han arg och då är de kört, men att sitta av och leda förbi då blir han mycket mycket värre sen.

han är dessutom en väldigt väldigt ranghög häst som dessutom är väldigt smart.

Hästar är korkade djur. Allt handlar om att vara smartare. Då blir det inga kamper om ledarskapet.

Hästar är korkade djur. Allt handlar om att vara smartare. Då blir det inga kamper om ledarskapet.

Hur kan du tycka att hästar är korkade? Enligt dig finns ju en utstuderad plan att se till att du kliver av, genom att låtsas vara rädd för någonting, för att sedan säga "haha! Jag fick av dig ditt dumma fån!"
Är inte det ganska smart?

Omväg kring fungerar bra om det inte gäller diken ;)

Jag väntade i runt tre timmar på min förra unghäst en gång.

Till slut blev jag ARG och gick därifrån. Hon stod kvar när jag lugnat ner mig och kom tillbaka.

Sen gick hon över. Och sen var problemet löst. Då hade jag iofs inte börja rida henne ännu, när det kom så långt så var diken inga problem längre :D

Hur kan du tycka att hästar är korkade? Enligt dig finns ju en utstuderad plan att se till att du kliver av, genom att låtsas vara rädd för någonting, för att sedan säga "haha! Jag fick av dig ditt dumma fån!"
Är inte det ganska smart?

men de handlar ju mer om att dom lär sej fort som bara den, de har inte med smarthet att göra tycker inte jag.
dom lär ju sej väldigt snabbt och förstår fort men har man aldrig suttit av, utan tagit tag i problemet på ryggen förutsatt att de funkar på marken så får man inte de problemet att dom stannar och vägrar gå även ifall dom är rädda och smånerviga eller bara testar.

hästar är smarta på helt annat sätt än vad vi är så att säga att dom är dumma kan man ju inte men dom är inte smarta på de sättet heller.

men de handlar ju mer om att dom lär sej fort som bara den, de har inte med smarthet att göra tycker inte jag.
dom lär ju sej väldigt snabbt och förstår fort men har man aldrig suttit av, utan tagit tag i problemet på ryggen förutsatt att de funkar på marken så får man inte de problemet att dom stannar och vägrar gå även ifall dom är rädda och smånerviga eller bara testar.

hästar är smarta på helt annat sätt än vad vi är så att säga att dom är dumma kan man ju inte men dom är inte smarta på de sättet heller.

Hästar kan inte resonera på det sättet jag beskrev, överhuvudtaget.

Då hästen är rädd, nervös, vad det nu kan vara, och man upptäcker att det inte går att rida förbi det läskiga, utan att använda spö och ilska, då tycker jag att det är bra mycket smartare att sitta av och ta förbi hästen till fots. För att sedan träna på att gå förbi just där, både av och uppsuttet.
Att hamna i en konflikt med hästen bara för att man inbillar sig att den vinner för att man hoppar av är korkat.

Du ställde frågan till de som "alltid hoppar av så fort hästen stannar". Jag tror inte att någon gör så. Jag tror att varje person tar ett beslut då man märker att det urartar i en konfliktsituation, alltså sitter man inte av genast då hästen stannar.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
546
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
440
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: MiniLi
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka