Vem vinner

Sv: Vem vinner

Då tycker jag istället man ska fråga sig... Är jag värdig att få sitta på hästens rygg? Är det kanske för mycket begärt? I alla fall jag rider inte bara för min egen skull..
Hur ska man få träningen att bli rolig - för båda - om man tänker på det sättet, att hästen gör vad som helst för att få av ryttaren? Då rider man inte hästen på ett skonsamt och naturligt sätt. Inte förrän allt är uppklarat från marken ska man upp på hästen och göra. Ridningen skall vara grädden på moset tycker jag. Det är något man får av hästen, för att man visat att man uppskattar den för den den är, att man vill fortsätta utvecklas tillsammans med den.

Det skall inte vara ett problem för hästen att bära en människa på ryggen!
Vi glömmer hur fantastiskt det är att ett så pass stolt och muskulöst djur låter oss sitta på deras ryggar.

Det jag skulle gjort är att ge den ett rapp direkt (ursäkta nu blev många ledsna men det var det enda rätta med henne)

så du tror inte man kan vara grymt bestämd även ifall man inte lägger till spöt?
min häst måste man vara bestämd med annars så får han lätt ovanor som är jobbiga att få bort men där ingår de inte de minsta att smälla til han med spöt såfort han gör nåt..hade ja gjort de så hade ja nog fått mera problem, ja vill inte att han förknippar de med spöt, vill att min häst ska veta att jag är trygg och att han inte får ut någonting utav att stanna och vägra gå, är man envis och bestämd så kommer man långt.

de är bättre att vara psykiskt stark o bestämd än fysisk..man kommer inte så långt då.

Senast ändrad av en moderator:

missan Ofta går ledaren bakom och driver flocken fram. Se Klaus Hempfling. Vad jag menar med "vinna" är inte en tävling men en del hästar MÅSTE du bestämma det är bara så minsta du visar dig vek så är det kört Korven hade jag gjort så med den hästen hade ägaren dödat mig sen för då hade alla som skulle ridit den hästen haft problem. En del hästar har inte ledarskapet klart för sig utan måste diskutera om det hela tiden och då går det inte att vara vek. Jag började med att be hästen gå. Hon stannade på typ 100 ställe för jag vill inte gå på för mycket med en okänd häst. Det jag skulle gjort är att ge den ett rapp direkt (ursäkta nu blev många ledsna men det var det enda rätta med henne). Hästen är såld nu så det är inte mitt problem nu men om det händer fler ggr. Jag tror det beror på individen ibland "vinner" man ibland är det fel.

Det ligger extremt mycket förlorar-stil i att slå hästar. Ju högre upp i rang man ligger, desto mindre våld använder man. Du klassas bara som svag om du inte klarar av att dominera hästen med bara ditt kroppsspråk och ditt sinne.

Om man är ute och rider, och man kommer till något hösten inte vågar gå förbi. Den bara vägrar när du sitter på ryggen, för den tycket grejjen är läskig. Du hoppar av och hästen vågar gå förbi. Det måste ju bevisa att hästen litar på dig, inte sant?

Hur vet du att hästen tänker så?
Lastningsscenariot är för mig inte samma sak.

För att för mig så är det en belöning när jag kliver av min häst, då har han gjort bra ifrån sig. Kliver jag av när han beter sig, kommer han snart lära sig att han 'slipper' mig om han gör så.

Däremot kan man kliva av, leda förbi ett par gånger, sitta upp och rida förbi ett par gånger. Typ som en häst som inte vill gå över ett dike.

För att för mig så är det en belöning när jag kliver av min häst, då har han gjort bra ifrån sig. Kliver jag av när han beter sig, kommer han snart lära sig att han 'slipper' mig om han gör så.

Däremot kan man kliva av, leda förbi ett par gånger, sitta upp och rida förbi ett par gånger. Typ som en häst som inte vill gå över ett dike.

Jag brukar inte använda avsittning som en belöning.

Jag brukar inte använda avsittning som en belöning.

fast de tycker jag är en bra belöning när dom vart duktiga efter nåt dressyrpass eller efter en lång uteritt och man börjar närma sej hemma.
har min häst gått riktigt bra så går ja av såfort som möjligt efteråt och sitter inte och åker runt som avskrittning eller så.

så att sitta av och avsluta arbetet när hästen gjort nåt som är riktigt bra tycker ja är bra.

fast de tycker jag är en bra belöning när dom vart duktiga efter nåt dressyrpass eller efter en lång uteritt och man börjar närma sej hemma.
har min häst gått riktigt bra så går ja av såfort som möjligt efteråt och sitter inte och åker runt som avskrittning eller så.

så att sitta av och avsluta arbetet när hästen gjort nåt som är riktigt bra tycker ja är bra.

Men för att hästen ska ta det som en belöning måste den kunna koppla det bra utförda passet med din avsittning. Tror du att hästen gör den kopplingen?

ja vet inte, men de är ju samma med allting isåfall..alltså att de inte är säkert att hästen förknippar någonting man gör efter ett ridpass som belöning för att den gått bra och förstått övningarna o de.

de är ju samma som att ja alltid ger hästen långa tyglar efter en bra utförd rörelse, de är ju inte säkert hästen förknippar som belöning de heller då.

de är ju inte så att ja rider ett långt pass och sen när hästen är avtravad och avskrittad sen sitter av och tror att de är en belöning så..sitter ju av isåfall ganska så direkt efter att hästen har gjort de ja ville just de passet.

äsch..svårt att förklara..

Men för att hästen ska ta det som en belöning måste den kunna koppla det bra utförda passet med din avsittning. Tror du att hästen gör den kopplingen?

Nej, men fortfarande, får en häst välja har de oss inte på ryggen. Därför kopplar hästen typ ''Åh skönt'' när man hoppar av.

Nej, men fortfarande, får en häst välja har de oss inte på ryggen. Därför kopplar hästen typ ''Åh skönt'' när man hoppar av.

Och sedan menar du att de gör kopplingen att om de spelar rädda så hoppar vi av också slipper de oss på ryggen?
Men jag upplever inte att hästars mål är att bli av med mig. Det borde rimligtvis vara deras mål om man följer ditt resonemang.
Jag tror inte på det.
Hästen följer mig som ledare, om jag undviker konflikter, men fortfarande få hästen att göra det jag ber den, så stärker jag vår relation. Någon nämnde tidigare att denne övar hästarna på att passera det otäcka, först till fots och sedan uppsuttet, flera gånger, och det tror jag är det rätta sättet. Att envist sitta kvar och tro att man annars förlorar verkar stendumt.

Och Att envist sitta kvar och tro att man annars förlorar verkar stendumt.

fast vissa hästar kan man inte sitta av, beror ju på anledningen kanske men vissa problem måste man ta iyu med från ryggen.

min häst är ganska typisk sån, han går förbi/över/under allting när man är på marken, han går med alla som leder honom och litar på dom flesta som är relativt säkra på sej själva.

däremot så testar han nåt väldigt när man rider och börjar man sitta av då så får man väldiga problem sen med att få honom att gå på ställen eller gå vägar han inte vill.
honom måste man sitta kvar och vara lika envis som han är annars tar han över tillslut när de gäller ridningen.
nu räcker de oftast att göra helt klart för honom en gång att han ska gå så håller han inte på så mera men börjar man sitta av då så är de ganska kört.
man ska helt enkelt inte göra någon grej av att hästen stannar och tittar eller vad den gör..man ska inte låssas om de och sitter man av o så så tycker ja de är att göra en onödigt stor grej av nånting som hästen egenligen inte bryr sej om.

tycker de har ganska stor betydelse också vilken relation man har med hästen och hur hästen är, alla hästar ska man helt enkelt inte sitta av och leda såfort de är nåt.

Senast ändrad av en moderator:

Och sedan menar du att de gör kopplingen att om de spelar rädda så hoppar vi av också slipper de oss på ryggen?
Men jag upplever inte att hästars mål är att bli av med mig. Det borde rimligtvis vara deras mål om man följer ditt resonemang.
Jag tror inte på det.
Hästen följer mig som ledare, om jag undviker konflikter, men fortfarande få hästen att göra det jag ber den, så stärker jag vår relation. Någon nämnde tidigare att denne övar hästarna på att passera det otäcka, först till fots och sedan uppsuttet, flera gånger, och det tror jag är det rätta sättet. Att envist sitta kvar och tro att man annars förlorar verkar stendumt.

Det var jag som nämde det:grin:
Jag har varit med om på tok för mkt 'smarta' hästar för att ändra min åsikt. Hoppa aldrig av en häst som beter sig, då belönar man beteendet.

Det var jag som nämde det:grin:
Jag har varit med om på tok för mkt 'smarta' hästar för att ändra min åsikt. Hoppa aldrig av en häst som beter sig, då belönar man beteendet.

Det var Piraja.
"Som flera nämner handlar det inte om vinna eller ej. Däremot skulle du ha jobbat igenom det lite till för att befästa att det är ok att gå där du vill att den ska gå. Först leda över/förbi, sen skicka den före dig och sen sitta upp och rida över/förbi....så gör jag med alla mina hästar."

Det var det citatet jag tänkte på.
Då har vi olika åsikter om hur hästen uppfattar och kopplar ihop saker och ting.

Om jag kommer fram till t.ex. ett dike som hästen inte vill över så ser jag ingen idé att kämpa fram den en lång stund. En envis häst kommer ändå bara strunta i min drivning och det finns betydligt bättre saker att lära en häst än att människan är svag.
När hästen visat att den inte bara är tveksam, för då rider vi givetvis över, utan bestämd i att den inte ska över, så sitter jag av och sänder över den. Det är lättare att flytta en istadig häst från marken, så det går i regel fortare att få sin vilja fram då.
MEN, lektionen är knappast slut i och med detta. När hästen hoppat över, så hoppar vi tillbaka. Så fortsätter vi tills hästen tar sig över diket lugnt och direkt när jag ber den. Då sitter jag upp, och så hoppar vi över tillsammans tills även detta sker utan konstigheter. DÅ rider vi vidare.

Hästen har valmöjligheter.
Den lätta vägen = hoppa direkt en gång.
Den svåra vägen = ställa till en scen och få hoppa många gånger.

Detta fungerar bra oavsett varför hästen vägrade. Om den ifrågasätter ordförande, så blir det bara jobbigt. Om den är rädd, så får den öva tills den känner sig säker.

Min häst kopplar att här är det mjukt och skönt i mossan, hoppa av nu morsan och så stannar han vackert. :rofl:
Nej vi stannar där för att jag ska få gå sista biten hem och få lite motion. Liksom samma ställe varje gång och det tror jag är enda kopplingen.

Min häst kopplar att här är det mjukt och skönt i mossan, hoppa av nu morsan och så stannar han vackert. :rofl:
Nej vi stannar där för att jag ska få gå sista biten hem och få lite motion. Liksom samma ställe varje gång och det tror jag är enda kopplingen.

Det tror jag att du har rätt i.

När man rider och kommer till något hästen INTE vill förbi och man efter mycket fjäsk och så hoppar av hästen och leder förbi hästen. Vem vann jag som fick förbi hästen eller hästen som fick av mig??? Någon som vet?:confused:

Som jag ser det är det inget fel att hoppa av hästen och leda den förbi obehagliga saker.
För om man tänker så här. Det står en cykel brevid vägen som hästen av någon anledning tycker är jätte läskig.
Du har två atelnativ:
1. driva på hästen (vissa även rappa den)
2. hoppa av och gå med hästen för att visa det är inget farligt.

1. hästen kommer förmodligen komma ihåg att det va väldigt obehagligt att gå förbi och att det händer läskiga saker när det står en cykel vid vägkanten.

2. Hästen mins att det inte va farligt och att det inte är någon mening med att slösa energi på cykeln.

Sen beror det ju så klart helt på hur hästen reagerar och hur ryttaren hanterar det;)

Men det är hur jag ser det:D

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
546
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
440
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: MiniLi
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka