Vem vinner

Sv: Vem vinner

KL*

peronligen skulle jag sitta kvar... men så har aldrig mina hästar blivit rädda för nåt... bara den där "jag har inte blivit riden på 2 veckor och den där stenen äter säkert hästar" och då räcker det med att man avbryter beteendet helt enkelt...

men sen vet jag hästar som har lärt sig att om den stannar och är "rädd" för nåt så hoppar ryttaren av... men då är ju nånting fel i övrigt oxå hästen ska ju tycka det är kul att bli riden!

men man ska nog akta sig för att göra det för många ggr.

Du förlorar, men hästen vinner inte. Du förlorar i mina ögon för att du löste problemet på fel sätt.
Jag hade ridit förbi "föremålet", även om det betytt att vi tog en omväg kring det. Därefter hade vi ridit tillbaka, och tillbaka, och tilbaka tills hästen insåg att jag visste att det var OK att rida förbi nära föremålet.

Med förtroendefull relation i vardagen uteblir vanligen såna här problem.

Jag menar att man ska lyssna till hästen och respektera att den reagerar. Vi vet inte alltid vad som ligger bakom hästens beslut att inte gå fram på ett visst ställe, så därför bör man ta det i små och lugna steg.

LIA

Det är säkert olika..
Men om jag stöter på patrull när jag är ute och rider, hästen vill inte gå förbi ngt. Om jag då hoppar av så kommer han att stanna och vägra gå förbi på det stället varje gång. Dessutom så kommer han förmodligen börja stanna lite var stans.
Jag vet, jag har prövat.

Om jag däremot envisas med att hästen ska faktiskt gå förbi, utan att jag sitter av, då blir det så mycket lättare nästa gång.

Jag har stått säkert i en timma och övertalat hästen, jag slår honom inte eller så utan bara sitter och ber honom om att gå framåt.

Det är säkert olika på olika hästar.. Men min häst, han är SMART.

Du som är ledare har gått före och visat att det inte var något farligt!

Piraja skulle jag gjort det hade det tagit typ 8 timmar att rida en kort runda i skogen hon ville bara inte hon var tydligen sådan med vissa och andra fattade inte vad man snackade om hon var hur snäll som helst:confused:

Det beror helt på om hästen inte går förbi för att den är rädd, eller för att den helt enkelt inte känner för det, och även på vad man menar med vinna. Om man får hästen förbi eller om man får hästen att vilja gå förbi. Det sistnämnda är den enda "vinsten" i mina ögon.

Det enda hästen kommer att komma ihåg är hur det var att gå förbi, så tvingar man förbi en rädd häst med diverse metoder så har du bara skrämt upp hästen tills den gått förbi och den blir nog inte lättare att få förbi nästa gång. Ingen vinst här alltså - trots att du faktiskt fick förbi hästen.

De flesta hästar är ju mer eller mindre rädda när de inte vill passera någonting, och jag tror inte att mer än ett fåtal säger nej bara för att de kan. Får du förbi en sådan häst med hjälp av att tillfoga smärta, eller något annat som inte ska användas, så har du inte heller vunnit. Ja, du har fått din vilja igenom och hästen förbi, men inte på ett sjyst sätt som får hästen att känna sig duktig.

Om du däremot, i något av fallen, får hästen att våga och vilja gå förbi har ni vunnit tillsammans. Du har gett hästen ett bättre självförtroende och hon/han kommer säkerligen vara lättare att få förbi de kommande gångerna.

Är det en häst som "trotsar" och vet att om hon tjafsar så slipper hon, så bestämmer man sig - antingen hoppar man av och leder INNAN hästen börjar protestera, eller så sitter man kvar och får förbi hästen från ryggen. Jag väljer det första, om jag hinner innan protesten kommer.

Vi ska ju vara MED hästen, inte emot den. När jag sitter på min eller någon annans häst vinner vi tillsammans. Det behöver inte alltid bli som jag vill, men det kan vara ett steg närmare mot det jag vill, och då har vi vunnit. Hästen blir glad, och det är det enda som räknas. Att även jag blir glad ser jag som en bonus.

När man rider och kommer till något hästen INTE vill förbi och man efter mycket fjäsk och så hoppar av hästen och leder förbi hästen. Vem vann jag som fick förbi hästen eller hästen som fick av mig??? Någon som vet?:confused:

Ingen vann, det är inte nån tävling. Vägen till målet kan se olika ut.

Min häst har bara tokvägrat två gånger på 9 år.
Vi kommer till ett ställe där vi gått massor med gånger. Över min döda kropp sa han och jag hoppade inte av utan gick därifrån. Nästa dag gick han förbi med en annan häst utan att blinka, nästa gång ensam. Gjorde jag fel?
En annan gång vägrade han gå förbi en svetsare, jag hoppade av och gick förbi. Nästa gång gick det bra , utan svetsare dock. Gjorde jag fel?
För mig är det ingen prestigekamp eller tävling om vem som vinner.

Nej, jag tycker inte att du gjorde fel. Det fungerade ju - uppenbarligen, och det var ingen smärta eller osjyst behandling inblandad.

Om det händer en gång så har ingen av er "förlorat".
Men om detta upprepas så lär ju hästen hur han får dig att sitta av och då "vinner" hästen.
Ursäkta om någon redan har påpekat detta men jag orkade inte läsa hela tråden :p

När man rider och kommer till något hästen INTE vill förbi och man efter mycket fjäsk och så hoppar av hästen och leder förbi hästen. Vem vann jag som fick förbi hästen eller hästen som fick av mig??? Någon som vet?:confused:

Om man tänker att du e en häst istället. och tänk på en flock. vem går först vid något obehagligt, vem har ansvaret över flocken? Vems ansvar är det att flocken är i säkerhet? Jo ledaren. så jag skulle nog säga att du vunnit.

åtminstone tycker ja de e bättre, än att sitta kvar på ryggen å bli förbannad, hästen vet inte va du blir förbannad över (vilken läkare slår ett barn som blir rädd?) utan förmodligen kopplar hästen ryttarens ilska/osäkerhet till just det området vilket kan resultera i att hästen alltid blir rädd på samma ställe.

så resonerar jag iaf... :)

missan Ofta går ledaren bakom och driver flocken fram. Se Klaus Hempfling. Vad jag menar med "vinna" är inte en tävling men en del hästar MÅSTE du bestämma det är bara så minsta du visar dig vek så är det kört Korven hade jag gjort så med den hästen hade ägaren dödat mig sen för då hade alla som skulle ridit den hästen haft problem. En del hästar har inte ledarskapet klart för sig utan måste diskutera om det hela tiden och då går det inte att vara vek. Jag började med att be hästen gå. Hon stannade på typ 100 ställe för jag vill inte gå på för mycket med en okänd häst. Det jag skulle gjort är att ge den ett rapp direkt (ursäkta nu blev många ledsna men det var det enda rätta med henne). Hästen är såld nu så det är inte mitt problem nu men om det händer fler ggr. Jag tror det beror på individen ibland "vinner" man ibland är det fel.

kl

Du förlorar, hästen lär sig att den slipper dig på ryggen varje gång den skyggar.

En häst får reagera men inte agera. Agerar den är eran realtion inte komplett.

Om det händer en gång så har ingen av er "förlorat".
Men om detta upprepas så lär ju hästen hur han får dig att sitta av och då "vinner" hästen.
Ursäkta om någon redan har påpekat detta men jag orkade inte läsa hela tråden :p

Menar du att hästens mål är att få ryttaren att sitta av?

Menar du att hästens mål är att få ryttaren att sitta av?

En häst tänker inte så. Men däremot:
Jag blir rädd - Slipper nån på ryggen.
De kopplar det som en belöning, tillslut behöver hästen inte ens vara rädd, utan den skyggar för att ryttaren hoppar av då.
Hästar är lata djur, och lär den sig då att ryttare hoppar av när den skyggar, så kan det snabbt bli en ovana.

Precis som folk som ska lasta en häst o matar den med morot när det står halvvägs på rampen = jag går bara halvvägs för då får jag godis.

En häst tänker inte så. Men däremot:
Jag blir rädd - Slipper nån på ryggen.
De kopplar det som en belöning, tillslut behöver hästen inte ens vara rädd, utan den skyggar för att ryttaren hoppar av då.
Hästar är lata djur, och lär den sig då att ryttare hoppar av när den skyggar, så kan det snabbt bli en ovana.

Precis som folk som ska lasta en häst o matar den med morot när det står halvvägs på rampen = jag går bara halvvägs för då får jag godis.

Hur vet du att hästen tänker så?
Lastningsscenariot är för mig inte samma sak.

Hästen vägrade ju gå förbi, och jag tolkar din beskrivning som att du "vann". Du ´gav dig ju inte förrän hästen gjorde som du ville. även om du fick hoppas av och leda den.

jag tycker (som många andra också verkar tycka) att problemet i din frågeställing ligger i definitionen "att vinna". hästen tänker inte i de termerna, den försöker inte heller att "vinna". hästar reagerar och agerar i enlighet med vad som tycks dem tryggt och bekvämt.
det mest bekväma för en häst är ofta att följa ledarens vilja.

det finns två anledningar till att hästen stannar, antingen så är den dominant eller så är den rädd. i båda fallen är problemet det samma: den respekterar inte dig som sin ledare då du sitter på dess rygg. eventuellt litar den inte heller på dig.

i den aktuella situationen har du hoppat av hästen och intagit en position där den mer accepterar dig som ledare. det löser situationen för tillfället, men nästa gång ni går förbi kommer du att ha samma problem. samtidigt kanske inte den här platsen den bästa för att träna ledaskapet på ryggen, utan något som ska befästas på hemmaplan.
jag tror inte att du "förlorat" då du hoppar av, hästens intention var aldrig att få bort dig från ryggen.

du kan också välja att tvinga hästan förbi det läskiga med hjälp av ett årt rapp med spöt. då lär sig hästen att det är farligare att stanna än att gå förbi det läskiga. men samtidigt bekräftar du också hästens rädsla - det fanns ju något att vara rädd för.

det här blev långt och krångligt :o, såhär ser jag på det i alla fall, vet inte om jag formulerade svare mer för min egen skull än för någon annans :angel::D

Nu har jag inte läst svaren...

Men jag tycker inte att det handlar om att vinna och förlora.
Fördelarna med att sitta av och leda hästen förbi.. är ju att man kommer närmare varann, hästen litade på dig när den gick förbi, för att du visade vägen, att du fick den att göra nåt den inte ville från början, för att den litade på dig. Om man gör det på "rätt" sätt.
Blir det en massa bråk, slit i tyglarna, högljudda smackningar osv, ham man inte kommit nån vart. Det ska ske på ett lugnt men bestämt sätt, ett "ledarhäst-sätt".

Har man däremot kommit lite längre, exempelvis så att man börjat "valla" hästen (ha den framför sig när man leder), och börjat ge lite mindre självklara instruktioner (hästen får prova sig själv fram) så är det ju ett jättebra tillfälle att träna! Får du hästen att gå förbi, genom att tydligt visa vad du vill, så har man ju tagit ett steg i rätt riktning. Hästen börjar våga utforska och prova egna lösningar. På så vis får man en häst som antagligen blir lättare att jobba med. Det kommer ge snabbare resultat eftersom hästen hela tiden provar egna lösningar och ständigt ställer frågor "såhär? är detta i rätt riktning??"

Det är alltså en tolkningsfråga enligt mig.. Hur långt har ni kommit i er utbildning..? Och hur långt vill ni nå?

Jag ser det såhär:

Om ryttaren sitter kvar på hästryggen och försöker få fram hästen , hästen blir så stressad att den t ex stegrar/skenar , ryttaren ramlar av ; Tja , då har ju ingen vunnit på det .

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: MiniLi
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka