Vem skulle ta hand om alla dumma hästar ?

Jag har precis samma erfarenhet som du!

Jag köpte min älsklingshäst från ridskolan i maj förra året. På ridskolan hade hon stått i åtta år, och var känd för att sparka och vara jobbig när hon gjordes i ordning. Jag var skötare på henne trots att jag är vuxen :D för det var inte många som frivilligt borstade på henne. Hon såg ut som en stövhög :( apråpå andra inlägg om skötare eller inte.

Jag köpte henne för att jag inte stod ut med att se hur hon hade svårare och svårare att hantera ridskolemiljön.

Nu har jag fått en väldigt gosig och arbetsvillig häst, och hon har blivit den häst jag tyckte att jag såg under all stirrighet och frustration.

Visst måste ridskolor finnas eftersom det för många är enda möjligheten att lära sig om hästar. Jag vet många bra ridskolor där man tar hand om sina hästar på bästa sätt. Men jag tycker att det borde finnas en gräns för hur många år en häst går på ridskola.

Det är ju så att alla hästar passar inte att vara ridskolehäst med den miljö som finns på en ridskola.

Det hade varit jättebra om ansvariga på en ridskola ser detta. Då hade olyckliga hästar (som bits, sparkar eller på annat sätt visar att något är fel) förmodligen varit privathästar istället.

Det gäller att med omsorg välja rätt häst till en ridskola och inte bara ta första, bästa och kanske billigaste hästen till lektionshäst.

Jag tycker det är viktigt att ridskolor finns så barn, ungdomar och vuxna lär sig rida men mitt hjärta blöder för ridskolehästarna som inte får den utevistelse i hagen som en privathäst kan få, eller får stå i spilta istället för box bara för att man ska få in så många hästar som möjligt i ett stall, eller ha en massa personer som springer omkring hela dagen och kvällen runt benen utan att få lugn och ro (ofta har många ridskolor verksamhet sent på kvällarna, till 22.00).

Så ridskolehästar finns på gott och ont men viktigt är att få dit rätt individ som inte mår dåligt av miljön.

oxa sugen pa att veta vilka hastar det var.. trakigt med forslitning... jag tror helt enkelt att ridskolehastar inte far lika mycket tid pa sig som privathastar - iom mycket folk pa olika niva och av sakerhetsskal etc - maste man forsoka hitta hastar med en mentalitet som passar en ridskola, eller en ridskola som passar hasten. funkar inte alltid, tyvarr, men ibland funkar det alldeles utmarkt!

Folk säger problem hästar, jag säger problem människor!

Det är vi människor som formar hästarna till vad det blir! En häst föds inte elak/dumm.
Precis som människor så har hästar en anledning till sitt beteende.

Sv: Re: Vem skulle ta hand om alla dumma hästar ?

FeatherCloud skrev:
tror nog att det många gånger är ridskolan som "gjort" hästarna "dumma" (hittar inget bättre ord just nu) d.v.s att de bits och sparkar m.m.

köpte min häst från ridskola för ett år sen, efter att ha ridit henne där på lektion under nästan 5 år.
på ridskolan var hon en av de ilsknaste hästarna, och mot slutet blev hon såpass aggressiv att hon t.o.m. trängde in folk i väggen, vilket var en av anledningarna till att hon såldes.. hon hade då varit där i 9 år och i stort sett aldrig fått en lugn stund i ett stall där det springer folk dagligen.

nu bor hon i ett betydligt mindre stall, med 5 hästar till, mycket utevistelse, ordentligt med mat, inget spring, lugn och ro och stimulerande arbete.. visst händer det fortfarande att hon surar, delvis p.g.a. att honär kittlig, men det märks ändå en tydlig förbättring!

så visst, ridskolor måste nog finnas, det gårju inte att ändra på, men många gånger är de även skuld till hästarnas beteende..

:bow: :bow: håller med, tror också att det är mycket ridskolans fel att hästarna är tjuriga

Splittan skrev:
Folk säger problem hästar, jag säger problem människor!

Det är vi människor som formar hästarna till vad det blir! En häst föds inte elak/dumm.
Precis som människor så har hästar en anledning till sitt beteende.
Tack...tänkte precis skriva det men då såg jag att du hade gjort det.... :) :banana: :bow: :bow:

Sv: Vem skulle ta hand om alla dumma hästar ?

det är ju också så att vissa hästar är något lugnare än andra och tål ridskole-livet bättre. hästarna blir ju nervösa när det är så mycket liv omkring dem som det är på en ridskola, vissa av dem vänjer sig andra gör det inte. de som inte vänjer sig klarar helt enkelt inte av ridskolelivet och borde därför säljas till en ryttare med ett mindre stall som tar väl hand om dem. många hästar som finns på den ridskola jag red på innan kom från tävlingsryttare. dem blev oftast uttråkade och orkade inte med ridskolan pga allt ljud runtomkring och att ha mur många olika ryttare som helst.

ridskolor måste ju finnas dem med eftersom det är oftast det enda sättet att lära sig rida och ta hand om en häst. men de borde även kunna ordna med en lugnare miljö så att alla olika hästar kan trivas.

man kan ju inte säga att en häst beter sig på ett visst sätt bara för att en annan häst gör det. alla är ju olika.

sassabrassa skrev:
Så borde det va på alla ridskolor! :smirk: :)

Jasså?? Hur ska då eleverna lära sig hur man tar hand om en häst?? Att lära sig rida handlar inte bara om själva ridningen. Dessutom tror jag att det är bra för både ryttare och häst att "lära känna varandra" innan uppsittning. Hur kul kan det va för en häst att lunka runt med en främlig på ryggen??

Jag har oxå en "sur,trög,tråkig" ridskole häst i stallet. Denna sura häst vilar sitt huvud på min axel,tar fram öronen när jag kallar på honom, o gör alltid sitt bästa när jag rider honom. Han, som en gång drog in mot mitten av ridhuset o vägrade gå, spränger över fälten med skär lycka i kroppen. Nu får man hålla in honom i stället...Idag är han en glad häst..

På ridskolan fick dom vara ute få timmar, stå i spiltor på torv, inget att pilla med allså,barn som drog honom i munnen o sparkade honom i sidorna, blev aldrig igenomriden, utan fick bara gå barnlektioner. ALDRIG bli ridna utanför ridskolan(!!!???)
Vad är det för liv för en häst som älskat att tävla, var välutbildad,(Är dessutom en enmanshäst som behöver en person att ty sig till) men så snäll att han fick gå med små barn..Till sist tappade han livsgnistan, o började istället dra in mot mitten,sluta gå framåt o bara gick på bogarna....Alla kallade honom trög o tråkig.Att inte se till hans eller någon av dem andra hästarnas behov ser jag som ren lathet..tur att dom har bytt ägare där nu...

Tur var väl att jag, från första gången jag red honom, kände något. Visst han var inte sammabets villig för fem öre..men där var något hos honom jag fastnade för..o det kommer jag aldrig ångra! :love:

Det jag ville komme fram till är att många ridskolor sköter sina hästar helt fel, detta var en av dom..visst det finns säkert jättebra ridskolor..hoppas jag iallafall..men tyvärr, många dåliga...

Som nån annan skrev : det finns inga dumma hästar.
Mera så att det är vi människor som gjort dem så , med felbehandling osv osv.

Kurant skrev:
Som nån annan skrev : det finns inga dumma hästar.
Mera så att det är vi människor som gjort dem så , med felbehandling osv osv.
Håller inte med... Vissa hästar är födda med ett "hårdare" temprament, alltså vad man kallar dumma

Håller med dig att vissa hästar är tuffare i humöret..O kanske inte kan handskas av alla..men i dom flesta fall tror jag iallfall att det är människan som har påverkat..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 403
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar