Vem ska betala besiktningen?

Sv: Vem ska betala besiktningen?

Men nu pratar du ju om något helt annat, det som diskuterades var att hästens ägare (som ägde hästen när undersökningen gjordes) alltid har rätt att ta del av uppgifterna oavsett om någon annan beställt och betalt undersökningen.

I ditt fall så ägdes ju inte hästen av den som vill ha informationen när undersökningarna gjordes, man har aldrig rätt att få ut information från period när man inte var ägare till hästen utan tillstånd från den som då ägde hästen. Men det är ju inte alls det som diskuteras här.

Men var det inte tvärt om som det pratades om? Att ägaren till hästen har vetbes och ev rtg och köparen vill ta del av dessa innan den köper hästen. Eller efter att den har köpt hästen. Alltså den ägde inte hästen när undersöknignen gjordes.

Till Ts vill köparen att du ska betala vetbes så se till att på protokollet så står det att det är gjort på SÄLJARENS begäran. Det betyder att protokollet är ditt och de får gärna titta på det men du äger rättigheten till det om det skulle bli något bråk i framtiden. De har nämligen inte uppfyllt sin plikt vid en senare konflikt.

Snåla köpare kan gott ha det på det viset :devil:
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Fast det är inget som hindrar att köparen kräver att stå som beställare av försäkringen eller så blir det ingen affär, det är köparens marknad just nu.

Vi kan diskutera i all evinnerlighet hur man borde göra, i slutänden är det fritt att avtalat precis vad man önskar så länge den andra parten går med på det, det finns inga regler för hur det ska vara och många åsikter hur det borde vara.
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Är det mkt att ta fel på vad det var jag svarade på ? Har tom citerat det inlägg jag svarade på i mitt svar alltså lovisaleonoras där hon skriver att hon inte låter säljaren ta del av uppgifterna som framkommer i besiktningen om den inte betalar för det.
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Är det mkt att ta fel på vad det var jag svarade på ? Har tom citerat det inlägg jag svarade på i mitt svar alltså lovisaleonoras där hon skriver att hon inte låter säljaren ta del av uppgifterna som framkommer i besiktningen om den inte betalar för det.


Ja och, varför ska säljaren till en häst som inte går igenom besiktiningen få ett gratis veterinärutlåtande. Denne får väl undersöka hästen själv om han är intresserad, eller betala för det veterinärintyg som den potentiella köparen fått.

Personligen hade jag nog valt att kolla igenom hästen själv innan jag försöker sälja den för att slippa ha bry med att lägga ut annons och prata med potentiella köpare och så visar det sig att hästen har nåt som först framkommer på köparens böjprov etc.
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Har fått uppgiften av välrenomerad mkt kunnig hästadvokat och senare även bekräftat av klinik, hästägaren har alltid rätt att begära ut uppgifter avseende sin egen häst oavsett vem som gjort undersökningen.
Vi har själv hämtat ut röntgenplåtar på en häst some en köpare ville trilskas med trots tydlig uppgörelse att denna svarade för den dyra röntgen den valde att göra oavsett resultat.
Därav frågeställningen till advokat och sedan ett enkelt telefonsamtal till kliniken sen hade vi plåtarna.

Även journaler/plåtar innan hästen tex kom i min ägo? Eller "bara" under tiden jag ägt hästen.
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Dock är det så att veterinären är skyldig att lämna ut uppgifterna till hästens ägare oavsett om det är någon annan beställt och betalt en besiktning/röntgenplåtar eller dylikt. Den som är hästägare när besiktningen gjordes har alltid rätt att begära ut uppgifterna från veterinären/kliniken så du kommer inte långt med att tjura ang att lämna ifrån dig uppgifterna eller ja du kan tjura så får hästägaren ta det direkt med besiktigande veterinär istället.

Detta är INTE sant!

http://www.sjv.se/download/18.14121bbd12def92a91780005000/Slutrapport+reviderad+110202.pdf

"1.10.9.3 Sekretess
I samband med hästköp är hästens journal och tidigare sjukdomar och skador normalt inte tillgängliga för köparen. Säljaren i sin tur har inte heller tillgång till hästens journal från tiden före hästen var i hans ägo. Flera av veterinärerna anser att man bör häva sekretessen så att både köpare och säljare skall få tillgång till hästens tidigare sjukdomshistoria. Det är inte rimligt att försäkringsbolagen har information om hästen som inte är tillgänglig för ägaren. Veterinärernas tystnadsplikt (oavsett vad den grundas på) bör sålunda omprövas."
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 597
Senast: Lobelia
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 785
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 845
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 049
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp