Vem ska betala besiktningen?

Sv: Vem ska betala besiktningen?

Som köpare (köplagen) har man en rätt långtgående undersökningsplikt. Att bara gå på vad säljaren säger (jodå, det är en jättefin bil/häst utan några som helst problem!) kan slå tillbaka på köparen. Därför är det viktigt att själv (via Motormännen eller veterinär beroende på köp och egen kunskap) själv undersöka varan och förvissa sig om skicket.

Att gå på säljarens utlåtande (via veterinärintyg eller verkstad) kan ses som att du själv inte uppfyllt din undersökningsplikt.

Helt andra förutsättningar gäller om köpet faller under konsumentköplagen.
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Jag tror att jag kommer att låta köparen betala besiktningen om hon går igenom. Om inte så gör jag det själv. Känns rimligast så, annars hade det varit dyrt att hitta hästar som inte gått igenom, jag vill inte betala för något som jag inte får. Får jag hästen betalar jag gladeligen besiktningen eftersom denne gick igenom och är nu min. Annars skulle jag inte velat köpa hästen.

Röntgen beror på fall till fall. I mitt fall är min häst rätt så billig att jag tycker att mina upplysningar om röntgenfynd ska räcka. Vill köparen ha röntgen får denne betala.
Är hästen dyr (över 100.000 ungefär) vill jag ha röntgen på hästen. Och samma sak som bes - går hästen igenom betalar jag gärna röntgen. Annars inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Skulle det handla om en häst för 70 000kr + så tycker jag man kan börja förvänta sig lite papper av säljaren på att hästen är frisk... ;)


Ju dyrare häst desto större orsak för att köparen gör en egen besiktning.

Säljaren har kanske anlitat sin kompisveterinär för att göra en besiktning. Jämför när man köper hus. Den köpare som litar på en besiktning gjord av säljaren skulle ju betecknas som lite väl godtrogen.
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Är det verkligen så? Betyder det att det är svårare att hävda dolda fel? Isf känns det ju mycket bättre att betala som säljare i detta fallet.
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Som säljare tycker jag det är utmärkt om köparen går på min besiktning. De har då inte rätt att begära ut några uppgifter från den besiktningen, eftersom det är jag som "äger" den. Och det ser jag ju så klart till att det verkligen blir, att inget lämnas ut om besiktningen. Köparen får självklart se protokollet.

Skulle köparen vilja ställa veterinären till svars (det har ju varit ett par trådar om just frågetecken där veterinär släppt igenom fel och anmärkningar) blir det svårt. Veterinären har ju ingen affär med köparen.

Nej, jag föredrar som köpare att göra besiktningen. Jag delar hellre inte med mig av de uppgifter som framkommer till säljaren, om denne inte vill köpa loss handlingen från mig.
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Fast köparen kanske lägger ut mer än vad den tänkt och tycker att h*n har sträckt sig längre än hästen egentligen är värd och därför anser att säljaren ska betala med exakt samma resonemang och om samam häst samtidigt.

Fast köparen kan ju se sig om efter en annan häst om det inte passar
Faller köpet på målsnöret om vem som ska betala besiktningen så är det nog ändå inte rätt häst för köparen
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Hur menar du att det är "din" besiktning?

Jag tänker på ett eget fall där jag hade en häst utlånad till fodervärd och i kontraktet stod det att hästen skulle besiktas innan den skulle hem. Well, fodervärden gör en besiktning men inget böjprov blir av.

Jag och fodervärden var inte så bra kompisar vid detta tillfälle då jag ville ha hem min häst men hon ville ha kvar den. Jag fick i alla fall tag på veterinären som utfört besiktningen och frågade denne varför hästen inte blivit ordentligt undersökt.
Jag fick ett svar som jag senare när jag fick hem hästen förstod varför, dock var inte hästen halt, den var bara otroligt rädd och jag kunde inte kratsa hovarna på normalt sätt på 4 månader... :crazy:


Men i alla fall, åter till saken.... Denna veterinären berättade ju för mig i telefon om hur besiktningen hade gått till. Den var dock begärd och betald av fodervärden.... begick veterinären tjänstefel?
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Jag hade defintivit lackat ur på veterinären. Vad hade du sagt om de undersökningar du betalt för gjordes offentliga? Självklart inte OK.
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Jag hade defintivit lackat ur på veterinären. Vad hade du sagt om de undersökningar du betalt för gjordes offentliga? Självklart inte OK.

När det kommer till min häst så har jag inget att dölja. Jag tycker att hästar borde ha "serviceplikt" och en "servicebook" så som bilar har :devil:
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Jag har heller inget att dölja, men vägrar att betala för en tjänst som sedan är tillgänglig för alla. Besiktigar jag en häst, är det min besiktning.

Vill ägaren sedan ha tillgång till besiktningen (som underlag för t ex vidare åtgärd) får ägaren vackert betala.

Jag har gjort likadant med bilar. M-testat men avböjt köp p g a fel på bilen. Har ägaren då velat ha tillgång till protokollet, får ägaren slanta upp. Varför skulle jag bjuda på den kostnaden? Däremot meddelar jag ägaren att det är en mängd fel, vilket gör att ägaren inte kan sälja till annan utan att upplysa om att det finns en massa fel.
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Det där med servicebok låter nog inte som en helt fel grej för hästar faktiskt xD
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Jag köper och säljer en hel del hästar.
Tjejen som jag samarbetar med har även hållt på i många år innan mig.
Och vi har det som princip att gårdsbesiktning står vi för när det gäller hästar upp till 50.000 över 50.000 så står vi för klinik bes.
Så vet jag även endel andra som säljer hästar i större utsträckning gör.
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Jag köper och säljer en hel del hästar.
Tjejen som jag samarbetar med har även hållt på i många år innan mig.
Och vi har det som princip att gårdsbesiktning står vi för när det gäller hästar upp till 50.000 över 50.000 så står vi för klinik bes.
Så vet jag även endel andra som säljer hästar i större utsträckning gör.

Glömde även skriva med att om det är så att hästen inte går igenom så betalas både besiktningen och så lämnas handpenningen tillbaka.
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Men orka.
Vad vinner du på det?

Jag lämnar över kopia på protokollet.
Jag har ju ingen nytta av den informationen sedan.
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

När det kommer till min häst så har jag inget att dölja. Jag tycker att hästar borde ha "serviceplikt" och en "servicebook" så som bilar har :devil:

Tycker jag oxå, har tänkt på det massor av gånger.

Gällande besiktning/röntgen tycker jag att man får komma överens med andra parten hur man vill göra.

Jag har alltid betalat detta när jag köpt häst, och jag har (såvitt jag kommer ihåg iallafall) aldrig betalat det när jag sålt en häst. Däremot skulle jag kunna tänka mig att betala för det även om jag är säljare, om det är en dyrare häst o köparen är beredd att betala fullt pris för hästen.
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

JAg tycker att det låter rimligt som du skriver, går hästen inte igenom betalar du annars köparen. Jag har alltid betalat besiktningen själv när jag köpt häst!
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Det torde ligga i köparens intresse att få reda på statusen på sitt tilltänkta objekt, förmodligen anser du själv som säljare att du vet hästens status för dagen. Alltså betalar köparen. Sedan tycker jag att ni bör komma överens om hur man ska handskas med kostnaden i händelse av att hästen uppvisar hälta eller annat vid denna besiktning och köpet avbryts.
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Normalt sett säljs lösöre, dit hästar hör, med undersökningsplikt hos köparen dvs han köper varan i befintligt skick.
Naturligtvis kan man avtala bort det hela så att säljaren lämnar garantier.
Enklast är dock att säljaren låter göra en evaluation av "lösöret" av en tredje oberoende part men att han avstår garantier.
Kan ju vara vettigt att kunna slänga fram en veterinärundersökning som passar.
Vill köparen ha ytterligare utlåtande så får han stå för dessa.
 
Sv: Vem ska betala besiktningen?

Ungefär så jag tänker. Som säljare jublar jag om köparen godtar min besiktning. Då har jag ju faktiskt bevisat att varan var felfri vid överlämnandet.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 597
Senast: Lobelia
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 785
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 845
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 049
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp