Vem passar hos oss?

Ronaldo

Trådstartare
Hej vi är sugna på hund (första hund) våran familj består av Mamma , Pappa och två Barn 11 & 13 år. Samt en 2 årig katt som förövrigt är väldigt sällskaplig.

Tanken är ju att de skall vara en sällskapshund som gärna får gillar långa promenader och att mysa. Och gärna vara liten nog att den får följa med inne i ett flygplan.

förövrigt skulle jag gärna vilja prova på agillity

finns det någon ras som ni tror kan passa in hos oss ?
tycker själv att maltesern är otroligt gullig men man kan ju inte bara gå på utséedet :laugh:

Sv: Vem passar hos oss?

Malteser är en utmärkt liten hund :). Kolla upp att föräldrarna är undersökta för patellaluxation, vilket väl egentligen är den enda ohälsa som kan förekomma inom rasen mer än navelbråck.

Så om ni är beredda på att det kan krävas en del pälsvård så är det ju en utmärkt hundras. Titta även på bichonraserna som maltesern är besläktad med: Löwchen, bichon bolognese, bichon havanais och bichon frisé.

Alla friska hundar gillar långa promenader och de flesta vill mysa, men vad du än väljer så är det viktigt att kolla upp just hälsostatusen i dom senaste generationerna och gärna hos syskon och tidigare avkommor. Bara på det vinner du i längden och har då stor chans att få en frisk och bra hund att dela ditt liv med.
Kanske en dvärgpudel eller papillon?

Det finns många hundar som lämpar sig till de du skriver. Dock ska ni ha bra koll på sjukdomar och annat som kan spöka hos dom olika raserna.
Som alenchik skrev lägger jag också en röst på Papillon.
Finns ju även flertal goa/söta/relativt friska raser. Sen tycker jag även ni inte ska söka efter en allt för stor hundras utan håll er till medel/lite mindre.

Har ni fastnat för malteser så go for it, säger jag :-). Har man den fullpälsad så är det förstås en hel del pälsvård men man kan ju klippa ner dem.

Titta även på bichonraserna som maltesern är besläktad med: Löwchen, bichon bolognese, bichon havanais och bichon frisé.

+1 på löwchen som finns i många fina färger och har en gullighetsfaktor på 500%. Frisk och sund och mångsidig ras, glad i folk och lätt att ha med överallt. Hänger gärna med på långa promenader men har inget emot att ligga i soffan om det regnar och ni känner er lite krassliga. Mjuka, lättlärda, vaktar "lagom" och är faktiskt enormt trevliga. Vill du inte ha rasklippningen klipper du ned pälsen och den blir då väldigt lättskött och fäller inte. Dessutom oerhört mjuk och gosig att klappa.

Tack så mycket allihopa känner att mitt lilla hjärta vill ha en vovve om det blir en malteser kommer vi antagligen hålla honom/henne kortklippt.
Lite allmännt då vad tycker ni om hund i stallet ?
kramar <3

Jag tycker det är trevligt att ha hund i stallet om man har koll på den. Och att häst och hund respekterar varandra.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 607
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 163
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 244
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka