Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har lärt mig själv, genom recept och massor av övning. Men jag tycker det tar tid att lära sig ett nytt kök, dock är det väldigt mycket lättare nu när det finns youtube och massor med recept online. Tycker dock fortfarande att den underlättar om man får smaka hur det är meningen att rätten ska vara från nån som kan. Laga i blindo, särskilt med smaksättare man inte använt förut, är svårt. Då blir det att följa receptet slaviskt. Alltså om det är ett kök man inte kan, t ex att jag ska laga koreanskt. Europeisk mat kan jag improvisera utifrån ett recept, lagar jag t ex japanskt eller peruanskt gör jag som det står, typ.Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma form.
ALLA hittills har haft en äldre släkting, mormor, som lärt dem laga mat.
Min mormor kunde inte laga mat. Min mamma kan inte laga mat. Jag har en moster som lever på frysmat från Dafgårds eftersom hon inte kan laga mat. Inte konstigt att jag inte kan laga mat.
Min bror, konstigt nog, älskar att laga mat.
Och min dotter, kan laga mat och gillar det dessutom. Det kommer varken från mig eller exet.
I mitt fall är det mycket pga tidsbrist. Alltid på väg till stallet och dåligt med tid. Med dottern blev det så att hon aldrig ville äta. Hon sa alltid att hon inte var hungrig så det var ju så lagom kul att anstränga sig.
Hahha när min pappa separerade från sin andra fru så gissar jag att han var nånstans i 40års åldern Det enda han verkade kunna laga i matväg då var fläskkotletter, brunsås, gröna ärtor och klyftpotatis. En gång försökte han sig på att laga något gräslig vegetarisk rätt och eftersom man ändå måste berömma gott försök så slutade det med att han lagade den flera gånger tills jag slutligen erkände att den inte alls var god, vilket han inte heller tyckte så att vi slapp äta den fler gånger.Klart mamma lagade mat och gjorde det bra, men inkluderande var det inte? Senare efter mammas och pappas separation minns jag med varmt hjärta hur min far född på 30-talet försökte replikera en söndagsmiddag, brända fläskkotletter kan smaka kärlek!
Båda mina föräldrar har jämt jobbat väldigt mycket och ena föräldern även studerat samtidigt många år. Så det fanns inte flera timmar att lägga på mat ofta. Men visst fick jag lära mig laga vanlig mat av dem, främst mamma som ändå har intresse för sånt. Min farmor bodde hos oss några år också och lärde mig lite mer.Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma form.
Min mormor kunde inte laga mat. Min mamma kan inte laga mat. Jag har en moster som lever på frysmat från Dafgårds eftersom hon inte kan laga mat. Inte konstigt att jag inte kan laga mat.
Och min dotter, kan laga mat och gillar det dessutom. Det kommer varken från mig eller exet.
I mitt fall är det mycket pga tidsbrist. Alltid på väg till stallet och dåligt med tid. Med dottern blev det så att hon aldrig ville äta. Hon sa alltid att hon inte var hungrig så det var ju så lagom kul att anstränga sig.
Skulle säga att det är en kombination av mamma, mammas sambo, pappa och ett eget intresse av att lära mig och därmed våga exprimentera och prova mig fram. Flyttade hemifrån när jag var 16 och blev då så illa tvungen att laga mat själv Det blev inte bra i början men efterhand så blev det bättre och bättre. Nu vid 37 års ålder skulle jag ändå vilja säga att jag är rätt så bra på det.Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma form.
Varför tyckte de det var otroligt att du lagade mat?Hemkunskap, och sedan köpte jag en kokbok då jag flyttade hemifrån. Och trial and error.
Mina föräldrar lagade visserligen mat, men allt som hade med mat att göra var aldeles extremt laddat, så det kom aldrig på fråga att vi barn hade fått öva oss hemma. Mat och matlagning var och är en ständig källa till gräl hos mina föräldrar, och de har haft många och konstiga idéer om mat genom åren. Så några förebilder eller lärare på den fronten är de inte.
De kunde inte heller förstå hur jag kunde laga mat då jag flyttat till eget boende, de helt enkelt trodde inte på mig då de frågade om min vecka, och jag kanske svarade att jag bakat något eller gjort ett storkok köttbullar, eller vad det nu kunde vara. Enligt dem var det uppenbart att jag ljög, och köpte färdiga köttbullar.
Piroger härDet enda jag minns från hemkunskapen är hallongrottor.