Maten i sig är ju inte avgörande för anknytningen, men man behover ju ha med sig att maten blir som en gräddfil och underlättar relationsskapandet genom både frekvens och kombinationen med andra behov.
Lite OT men ligger här med en liten tvåveckorsbebis efter en natt utan sömn och konstant amning och superont i ena bröstet pga mjölkstockning och har liiite svårt att se det här som en gräddfil just nu
För att återgå till huvudfrågan fokuserar man ju verkligen på den allra första tiden korta lilla tiden med barnet, första 1-2 månaderna, eftersom det framför allt är då man ammar mer eller mindre konstant och bebisen kanske inte visar intresse för så mycket mer än det (och närhet/gos vilket ju pappan också kan ge).
Efter den perioden blir de flesta bebisar betydligt mer intresserade av omgivningen och man kan umgås med dem på fler sätt. Runt 4-5 månader börjar dessutom många med smakprover och då kan pappan även mata. Jag har svårt att se att den korta första tiden på allvar verkligen skulle skada pappans anknytning med barnet på längre sikt. I så fall tror jag att det är något mer/annat som brister.
Våra barn har gått igenom massor med mammiga och pappiga perioder och jag kan verkligen inte se att det på något sätt påverkat pappans anknytning mer än den allra första tiden, trots att jag helammat allihop.