Vem är bäst lämpad att sköta våra skogar? (Utbruten från Opinionsinstitut Bukefalos: Val 2018)

Praktisk erfarenhet. Som att fysiskt befinna sig i skogen med sin kropp och praktiskt utföra de sysslor som skogsskötsel innebär - över många säsonger och alla olika moment.

Ah, vi har så lite skog bara 40 ha så vi ( ja där ingår jag) gör plantering o röjningsarbete själva, men ev slutavverkning gör andra.
25 % är fredat, där gör vi ingenting i nuläget, fanns diskussion om att ta bort enorma gamla granar men nu har de kommit på att de är nog värda mer där de står o ramlar väl av sig själva i sinom tid.;)

Jag är tidsmässigt mycket mer i arbetstid vad gäller hagmarker o naturbeten, vissa delar innefattas också av ren skog men där är det bara restaureringsarbeten.

Jag /vi jagar såklart inte räv men om du undrar så finns det andra som intensivt tar alla rävar som bor/finns på deras marker, så de finns. Sedan är det du som har gått över enbart till räv, från början var det rovdjur.

Sedan har vi skjutit någon skabbis i väldigt dåligt skick, lättare skabb- många klarar sig vilket är bra för rävstammen för visst vill vi ha en population där så stor del som möjligt har antikroppar mot skabb?

Hur vill du, @ginnies , att skogen ska brukas då? Eller vill du att all skog ska stå orörd?
I så fall, vad ska vi ersätta med i allt vi använder skogen till nu?

Det vore trevligt med större del orörd skog, javisst, men det blir en konstig frågeställning ...precis som jag någonstans har påstått att skog inte ska vara i produktion alls. Jätteknepigt för andra kan få för sig som läser i tråden att jag menat just det du skriver eftersom du frågar om ersättning.....

Jag håller med dig så mycket! Sveaskog är hemska! Vi bor nära en större skog som ägs av sveaskog och värre skog har jag aldrig sett i hela mitt liv. Träd som ramlat i stormar får ligga kvar tills de ruttnar av sig själva. Träd från orkanen Per ligger fortfarande kvar som ett plockepinn över en hel bergssida. Så illa så illa :( Hade vi inte haft en entustiastisk jägare som fixar bort alla träd som faller över en av skogsvägarna hade det inte gått att komma in där alls längre. Tyvärr är det "bara" en väg han bryr sig om att hålla öppen. Resterande går inte att använda alls längre och när vägar inte kan användas växer de snart igen. Det kanske är ett sätt att hålla folk borta från skogen utan att behöva sätta upp bommar? Jag är van vid välskötta skogar, skogar som skötts i generationer med hjärta och erfarenhet.

Fast döda träd som får ligga kvar och "ruttna" (brytas ner) är jättebra för biologisk mångfald.

Har aldrig sett nån skog, vare sig här eller i grannlänen som består av bara gran och tall.

40652864_2391713677512751_341393352492580864_n.jpg

Lämnas ju i princip alltid fröträd av ff björk, så det finns gott om björk, asp och mångfald i undervegetationen.
Det där är ju inte ett nytt hygge, så mycket lämnas inte (vanligen). Däremot är björk först i siccessionen och etablerar sig snabbt efter huggning. (Gallras sen)

Jag brukar helst inte ge mig in i de här diskussionerna, men... Diskussionen som sker om skogsbruk hamnar ofta i att man verkar tro att utvecklingen stannade på 60- eller 70-talet. Det är rent ut sagt häpnadsväckande i en del fall anser jag. Ja, vi hade ett dåligt skogsbruk då - framförallt pga den förda politiken som flera redan har skrivit. Man såg i Sverige skog som enbart en inkomstkälla för staten och det enda som var viktigt var så hög produktion som möjligt. Men sedan flera decennier lever vi i en helt annan tid, vilket har gått en del helt förbi.

Sen 25 år tillbaka är miljömål och produktionsmål jämställda i skogen. Det tar lång tid att vända en skuta! Skog bokstavligt talat skövlades i Sverige för 100-200 år sen, pga okunskap och för överlevnad. Ungefär som vi ser i delar av Afrika och Sydamerika idag. Vi är inte där nu men det är naturligtvis ett kapital som tar lång tid att återfå.

Sen är läget ganska olika beroende på vart i landet man befinner sig. Norrut = mycket bolagsskog = lägre mångfald. Vi såg det i somras när granarna brann. I södra halvan av Sverige, med vissa regionala skillnader, är en stor andel av skogen ägd av privatpersoner och var och en äger relativt lite skog. Det ger faktiskt per automatik en mångfald, även om en del sköter skogen "sämre" (kan vara produktionsmässigt eller ur BM-synvinkel). Oavsett detta så skiljer det mellan skogsägare.

Anyway. Riksskogstaxeringen, som väl får anses vara den enda oberoende parten i diskussionen, ser nästan bara positiv utveckling i skogen. En del saker går långsamt, av naturliga skäl. Men de ser en ökning av (utöver virkesförrådet) både död ved och gammal skog, och det i ganska hög takt. Det finns massor att läsa om detta på internet. Det är dock väldigt lätt att fastna på "propagandasidor" (åt båda håll då för tydlighetens skull).

Vi ska inte glömma att det faktiskt är skogen som har byggt detta landet. Skogen står för en betydande del av vår export (minns inga siffror men har för mig man brukar säga att det är den näst högsta exportgrenen). Av anställda i industrin är en hög andel i skogsindustrin, såklart även med regionala skillnader, i Värmland är det 25% av alla. Det är många! Var femte vätskekartong I VÄRLDEN produceras i Värmland.

Vi måste också komma ihåg att skogen är en mycket viktig faktor i omställningen från fossilsamhället. Det måste ske hållbart, men att det ska ske är det ingen tvekan om.

Puh. Det blev långt, rivstart på måndag morgon ;).
Fast att miljömål och produktionsmål är jämställda låter fint, men I praktiken?

Generellt så innebär gynna biologisk mångfald i skog att lämna den orörd. Att bruka den sänker den biologiska mångfalden.

Sen är inte frågan enkel. Det ska tas hänsyn till både ekonomiska intressen och till det klimatsmarta valet det ändå är med förnyelsebara naturresurser.

Det vore trevligt med större del orörd skog, javisst, men det blir en konstig frågeställning ...precis som jag någonstans har påstått att skog inte ska vara i produktion alls. Jätteknepigt för andra kan få för sig som läser i tråden att jag menat just det du skriver eftersom du frågar om ersättning.....
Men jag frågar ju för att jag inte förstått hur du tycker och tänker. Jag har inte lyckats utröna vare sig att du tycker att all skog ska vara orörd eller hur du tycker att det eventuella bruket av skog ska vara upplagt. Jag kanske har missat något, men jag tycker du uttrycker dig väldigt svävande.
Det är inte alls att jag vill få till att du tycker/skriver något du inte menat. Jag vill verkligen förstå.
Det sätt jag växt upp med skogen och en synnerlig småskaliga skötsel, det vet jag att det inte existerar längre.

(Jag brukar skoja om att jag växt upp som en retriever. Jag var nog typ 5 år när jag fick börja följa med min far när han smög på järpe. Det var min uppgift att hämta när han skjutit. När jag blev äldre var jag med och ¨tummade virke¨ på vinterns avverkning, som kördes ut med skoter och satte barrotsplant med flåhacka på sommaren. Jag jagar för att jag tycker det känns bra att äta ett djur som har levt ett bra liv)

Men jag vill ända hävda att väldigt många små, privata skogsägare tar väl hand om sin skog.

Det där är ju inte ett nytt hygge, så mycket lämnas inte (vanligen).

Vilket jag aldrig påstått heller mig veterligen, men jag har fortfarande inte sett någon skog i någon ålder här eller i något grannlän som består enbart av tall och gran. Däremot har jag sett många hyggen, nya och gamla där lövfröträd lämnas kvar och de lämnas ju inte kvar för att de ska stå och se snygga ut..

Vilket jag aldrig påstått heller mig veterligen, men jag har fortfarande inte sett någon skog i någon ålder här eller i något grannlän som består enbart av tall och gran. Däremot har jag sett många hyggen, nya och gamla där lövfröträd lämnas kvar och de lämnas ju inte kvar för att de ska stå och se snygga ut..
Läste igen och missuppfattade dig nog, gällande det första.
Minns förvisso inte var du bor men att inte ha skog eller iaf stora delar av skog (ska man se allt sammanhängande är det ju ofta olika åldrar och mer löv i kanten) bestående av enbart likåldriga barrträd låter konstigt om än bra när det gäller mångfald.

Liknande trådar

Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
15 144
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V