Vem är bäst lämpad att sköta våra skogar? (Utbruten från Opinionsinstitut Bukefalos: Val 2018)

Eh har jag sagt att man ska skjuta av alla rovdjur? :confused: Med att hålla efter menar jag att man skjuter av en del, vilket gör att skogsfågeln faktiskt har en chans att överleva, eller menar du att rovdjuren har ett större berättigande än skogsfågel? Vi såg exempel på hur en stor population av räv gav rävskabb, till stort lidande för rävarna, är det bättre att rävarna får lida i stor utsträckning när bytesdjuren har tagit slut? För det är det som händer, när människan går in och lägger sig i, för ja det är det vi gör, så kan man få en balans där alla djur kan få samma utrymme utan att det behöver gå i cykler. Det finns utrymme för både rovdjur och bytesdjur, absolut men så länge vi människor lever i närheten av naturen så kommer vi att påverka. Då är det bäst att försöka påverka naturen på ett sätt som gynnar flest arter.

... plus att ska man verkligen skjuta ALLA får man ligga i och det finns ingen jägare som är intresserad av att lägga så mycket tid och pengar på att jaga tex räv.

Man måste nog jobba på ett skogsbolag för att kalla dagens plantager med monokulturer av gran eller tall för skog! Hur mycket man än vrider och vänder på det, så är det de orörda skogarna som har den största biologiska mångfalden!
Vad menar du med orörd skog? Sådan som inte rörts på 50 år? 75 År eller 100 år?

För att skogen är äldre betyder verkligen inte att den är "orörd". Jag hävdar att vi inte har orörd skog i någon större omfattnig. Knappt alls faktiskt.

Låter man predatorerna härja fritt blir det INGA fåglar... de kan gå ordentligt hårt åt rådjursstammen också.

Vad har du för källa på det att det blir INGA fåglar?
Och vad gör det om rovdjur skulle gå ordentligt hårt åt rådjursstammen,minskar rådjursstammen så finns där ju inget ett tag att gå hårt åt o de som klarat sig blir en starkare stam.

Vad har du för källa på det att det blir INGA fåglar?
Och vad gör det om rovdjur skulle gå ordentligt hårt åt rådjursstammen,minskar rådjursstammen så finns där ju inget ett tag att gå hårt åt o de som klarat sig blir en starkare stam.

Särbons jaktmark. Han har inte jagat räv på ett bra tag och det finns extremt lite skogsfågel (räven tar inte bara vuxna fåglar/kycklingar utan äter även äggen). Det är välkänt i jägarkretsar att det är så, likaså att rävar kan ge sig på rådjuren och decimera den stammen.

Du bör nog läsa på lite om hur predatorer och jakt fungerar...

Eh har jag sagt att man ska skjuta av alla rovdjur? :confused:

Nä inget jag har påstått heller, när jag skriver rovdjuren syftar jag såklart på de du menade med att " hålla undan", jag tror ju att man får vara rätt flitig med att döda rovdjur för att ens skog ska "flöda " av skogsfågel, finns de som inte tror någon orkar hålla på så men jo fanatiker finns alltid.

Vad menar du ? Planering av skötsel eller rent arbete som röjning?
Praktisk erfarenhet. Som att fysiskt befinna sig i skogen med sin kropp och praktiskt utföra de sysslor som skogsskötsel innebär - över många säsonger och alla olika moment.

Själv är jag nybörjare, tillbringade bara 10-15 sommarlov i skogen med min morfar så jag missade mycket av vinterjobbet. Jag har mest inventerat, röjt, planterat, inspekterat och fikat... tyvärr. Fick av säkerhetsskäl aldrig delta i avverkningen, men hjälpte morfar med förarbete och upprensning efteråt.

Praktisk erfarenhet. Som att fysiskt befinna sig i skogen med sin kropp och praktiskt utföra de sysslor som skogsskötsel innebär - över många säsonger och alla olika moment.

Själv är jag nybörjare, tillbringade bara 10-15 sommarlov i skogen med min morfar så jag missade mycket av vinterjobbet. Jag har mest inventerat, röjt, planterat, inspekterat och fikat... tyvärr.

Låter som mina grannjäntor :love: :love:

Hur vill du, @ginnies , att skogen ska brukas då? Eller vill du att all skog ska stå orörd?
I så fall, vad ska vi ersätta med i allt vi använder skogen till nu?
Jag diskuterade detta med en kollega för några år sedan, hen ansåg att alla skogar skulle få förvildas och bli "naturliga" igen. Så visade hen mig en bild på den ultimata skogen (enligt henom) - och jag höll med om att det var en mycket fin skog - väldigt välskött dock! ;)

Jag diskuterade detta med en kollega för några år sedan, hen ansåg att alla skogar skulle få förvildas och bli "naturliga" igen. Så visade hen mig en bild på den ultimata skogen (enligt henom) - och jag höll med om att det var en mycket fin skog - väldigt välskött dock! ;)

En kollega till mig sa faktiskt just det idag, ”tänk att Friluftsfrämjandet och SNF verkligen tror att de är överens när det kommer till hur de vill att skogen ska se ut”.

Problemet är att staten sen inte alltid sköter det som de borde. Här omkring finns ett fantastiskt exempel, en farbror med stort jaktintresse höll efter predatorerna, och hans skog flödade av skogsfågel. Aha sa staten, det här området är värt att skydda, beslagtog, förbjöd all jakt, skogsfågeln försvann och nu är området ett produktionsområde av staten och nermejad som alla annan storbolagsmark. Om man inte kan se helheten och få en förståelse för varför det till exempel är mycket skogsfågel i ett område så kanske man inte ska gå in och ta över och sedan förstöra.

Det där med att man inte vet vad det är man skyddar har vi ett fint exempel på här i min närhet, i Finland.
Det fanns en vacker strand, vackra sandyner och fin skog. Värt att skyddas tyckte någon, och det blev ett natura 2000-område någon gång på 90-talet.
Efter det fick inte ens grenar och kvistar som fallit på parkeringen plockas bort.
Vass började sakta ta över stranden och dynerna, skogen och allt annat buskas åter.
Det man hade skyddat var ju något som varsamt hållits efter av människor, utan det så började allt växa åter.

För något år sedan fick man äntligen undantagstillstånd för att få röja upp där och försöka återställa det till vad det varit.
Har inte varit dit själv på flera år, men det lär ska bli bra nu när de får göra något där igen.

Jag säger inte att det inte bör finnas ställen som får vara helt orörda (som t.ex. nationalparker) men som sagt, vill man skydda något bör man veta att det ibland kräver skötsel av människor.

Liknande trådar

Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
15 144
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V