Det beror väl på om en ser beskattning som straff eller inte?
Jag kan liksom inte se att det är ett straff riktat mot mig personligen när jag blir beskattad. Inte heller ser jag skatt som ett incitament till att jobba mindre. Men visst, tycker en att ens egna pengar är viktigast som vissa verkar göra så förstår jag ju att vänstern känns skrämmande. Men det blir märkligt att likställa vänsterns politik (där jag antar att beskattning och vinsterna i välfärden är vad som syftar på snarare än någon annan del av politiken?) med bestraffningar gentemot personer som arbetar.
Fast visst kan höga marginalskatter innebära minskat driv att jobba extra?
Typ: är det värt det för mig att jobba en hel dag extra om jag får ut fåtalet hundralappar när inkomsten har beskattats?
Eller, om man ligger på gränsen: man kanske får aningen mer, eller samma, nettolön om man väljer att jobba 90 i stället för 100%: är det då att stimulera individen att jobba mer?
Visst förekommer det att progressiv beskattning minskar motivationen att jobba.
eller, är det värt den nedlagda mödan att spara (vilket är bra att göra, tycker jag), om sparandet ska beskattas?
Man har ju redan betalat inkomstskatt på pengarna innan de läggs på ett sparande så att beskatta sparande skulle ju innebära dubbel beskattning av just de pengarna.
Fastighetsskatt: om man har sparat och lånat och köpt ett boende, och sedan betalar skatt för det boendet så innebär det ju också till viss del dubbel beskattning: först har man betalat inkomstskatt på sin lön. Delar av de beskattade pengarna använder man för att köpa en villa. Sedan beskattas villan, det vill säga de redan beskattade pengarna.
Ungefär som att jag har lite synpunkter på taxeringsvärderingen.
Nu är min stuga av enklare standard men i år har jag varit tvungen (av kommunen tvungen) att byta ut avloppet. Det har kostat mig ca 150.000kr för jag var tvungen att ha ett minireningsverk också och då blev det dyrt.
Inom fåtalet år blir jag även tvungen (inte av kommunen, men om jag vill hålla min stuga intakt) att byta yttertaket.
De åtgärderna, som jag själv får bekosta - självklart eftersom det är min stuga - av mina beskattade pengar, höjer taxeringsvärdet för fastigheten. Så om det hade funnits fastighetsskatt så hade de nödvändiga reparationerna, som jag betalat en gång när de genomförts, dessutom fördyrat mitt boende.
Det är ju lite märkligt tycker jag.
Även om jag förstås begriper att skälet till att taxeringsvärdet höjs av de åtgärderna är att stugan vid eventuell försäljning sannolikt skulle kunna betinga ett högre pris jämfört med om taket läckte och avloppet måste bytas omedelbart av köparen.
För mig som bor i stugan, ökar dock inte värdet på boendet av de väldigt konkreta exemplen.