Jag antar att när du säger "vi måste" som om det var en bergfast och oomtvistad sanning, så menar du egentligen "jag tycker att vi måste"?
Jag är, som du förstått, tveksam till skatt på väldigt låga inkomster, och även till skatt på bidrag och pensioner. Jag skulle tycka att det vore bättre att känna "jag kan faktiskt försörja mig själv" än "jag är med och betalar skatt som alla andra, fastän jag sedan måste få tillbaka en del i form av bidrag". Det är mitt huvudsakliga argument för min ståndpunkt, jämte att det förefaller extremt irrationellt att först betala in skatt och sedan få tillbaka bidrag. Bättre att kvitta dem mot varandra och låta pengarna stanna där de är, tycker jag!
Vad gäller skatt på tillgångar sådär rent allmänt så är jag emot det. Skatt på avkastning - javisst! Skatt på att bara ha någonting - nja, tycker nog inte det! Här finns, anser jag, inte något generellt "vi måste", utan här får vi väl i så fall diskutera vad som är rimligt. Men jag tycker t.ex. att det är vettigt att arvsskatt, förmögenhetsskatt och fastighetsskatt är avskaffade.
Måste är åsikt baserad på den extrema ojämna fördelning av tillgångar som är faktum idag. Alternativet är förmodligen revolution ( kanske rejält smärtsam och blodig) och det är inget önskvärt.
Arvsskatt och förmögenhetsskatt bör definitivt återinföras.