Jag brukar helst inte ge mig in i de här diskussionerna, men... Diskussionen som sker om skogsbruk hamnar ofta i att man verkar tro att utvecklingen stannade på 60- eller 70-talet. Det är rent ut sagt häpnadsväckande i en del fall anser jag. Ja, vi hade ett dåligt skogsbruk då - framförallt pga den förda politiken som flera redan har skrivit. Man såg i Sverige skog som enbart en inkomstkälla för staten och det enda som var viktigt var så hög produktion som möjligt. Men sedan flera decennier lever vi i en helt annan tid, vilket har gått en del helt förbi.
Sen 25 år tillbaka är miljömål och produktionsmål jämställda i skogen. Det tar lång tid att vända en skuta! Skog bokstavligt talat skövlades i Sverige för 100-200 år sen, pga okunskap och för överlevnad. Ungefär som vi ser i delar av Afrika och Sydamerika idag. Vi är inte där nu men det är naturligtvis ett kapital som tar lång tid att återfå.
Sen är läget ganska olika beroende på vart i landet man befinner sig. Norrut = mycket bolagsskog = lägre mångfald. Vi såg det i somras när granarna brann. I södra halvan av Sverige, med vissa regionala skillnader, är en stor andel av skogen ägd av privatpersoner och var och en äger relativt lite skog. Det ger faktiskt per automatik en mångfald, även om en del sköter skogen "sämre" (kan vara produktionsmässigt eller ur BM-synvinkel). Oavsett detta så skiljer det mellan skogsägare.
Anyway. Riksskogstaxeringen, som väl får anses vara den enda oberoende parten i diskussionen, ser nästan bara positiv utveckling i skogen. En del saker går långsamt, av naturliga skäl. Men de ser en ökning av (utöver virkesförrådet) både död ved och gammal skog, och det i ganska hög takt. Det finns massor att läsa om detta på internet. Det är dock väldigt lätt att fastna på "propagandasidor" (åt båda håll då för tydlighetens skull).
Vi ska inte glömma att det faktiskt är skogen som har byggt detta landet. Skogen står för en betydande del av vår export (minns inga siffror men har för mig man brukar säga att det är den näst högsta exportgrenen). Av anställda i industrin är en hög andel i skogsindustrin, såklart även med regionala skillnader, i Värmland är det 25% av alla. Det är många! Var femte vätskekartong I VÄRLDEN produceras i Värmland.
Vi måste också komma ihåg att skogen är en mycket viktig faktor i omställningen från fossilsamhället. Det måste ske hållbart, men att det ska ske är det ingen tvekan om.
Puh. Det blev långt, rivstart på måndag morgon
.