Vedfråga igen

fejko

Trådstartare
Vi håller på att såga upp en vedflod som är rejält fuktig. Nu undrar jag om man an slänga in den i förrådet direkt eller om det är risk att det börjar mögla? Förrådet är rätt dragigt och har sandgolv. Dock finns det ett innertak med ett loft.

Eller kan man bara slänga in ved som har förtorkat i solen först?

Sv: Vedfråga igen

Vi håller på att såga upp en vedflod som är rejält fuktig. Nu undrar jag om man an slänga in den i förrådet direkt eller om det är risk att det börjar mögla? Förrådet är rätt dragigt och har sandgolv. Dock finns det ett innertak med ett loft.

Eller kan man bara slänga in ved som har förtorkat i solen först?
Klyv den först,då torkar den bra,sedan är det bara att stapla luftigt.

Jag gjorde tabben att klyva och kasta in det i min andra vedbod som inte har breda springor i väggarna och den blev möglig och torkade dåligt .Och sågar du veden nu så kan du inte använda den i vinter för den hinner inte torka

så länge som luften inte står stilla och den är klyvd så är det bara att köra, och lägg den luftigt så ska de gå bra

Om du gør en luftspalt mellan veden och væggarna i uthuset och låter dørren stå øppen så går det bra.
Men torkar bættre ute. Førslag: Lægg ut fyra lastpallar och stapla en fyrkant och kasta ned ved i mitten.
Lægg ett par ribbor som så att det blir en luftspalt och lægge en plåtbit eller något sådant som tak.
Om veden ær huggen i vintras så har den børjat torka ur inneifrån. Om du klyver den och staplar som jag beskrev så kan du børja elda den i mars. Men ær den nyhuggen så måste den få torka tills næsta høst.

Senast ändrad:

Då vi legat lite efter med veden här hemma (i väntan på installation av jordvärme) så har vi fått behovshugga ved vilket inte alls är särskilt bra men har faktiskt fungerat! Vi har staplat vårat väldigt luftigt och förvarat ute på vår dragiga loge och sedan vänt på veden efter några veckor.

Tyvärr har vi pga av att det både denna sommaren och ffa förra var så mycket regn inte kunnat förvara veden utomhus för torkning.

I vintras när vi behövde veden till uppvärmningen dessutom så fick vi helt enkelt beställa ved då den fuktiga inte alls är effektiv ur uppvärmningssynpunkt. Man får elda livet ur sig för att få upp lite temperatur och ändå är det svårt att få upp pannan i en bra värme..

Så.. ska du använda veden i vinter är det nog inget annat att göra än att faktiskt beställa hem torr ved om du vill att det ska bli energieffektivt. Men ska det vara tills nästa år så är det inga som helst problem!

Så.. ska du använda veden i vinter är det nog inget annat att göra än att faktiskt beställa hem torr ved om du vill att det ska bli energieffektivt. Men ska det vara tills nästa år så är det inga som helst problem!
Har köpt torr ved nu!

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 825
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 949
Senast: valpköpare
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka