Vi ger riktiga papperspengar, 20 kr per huvud, varje fredag. Jag tar ut när jag handlar. Pengarna går mest till tidningar, lego friends, eller någon liten leksak nu och då. Började ge båda när äldsta började i skolan.

Började nyligen m månadspeng till vår 9åring, mest då hon ska få känna på sparande/att välja vad pengarna ska gå till.
Hon får närmsta lördag efter lön.
Går till ngn pryl hon samlar på eller till ngt köp i ett datorspel.
Lyckas ibland spara till ngt dyrare men det verkar svårt ;)

Började nyligen m månadspeng till vår 9åring, mest då hon ska få känna på sparande/att välja vad pengarna ska gå till.
Hon får närmsta lördag efter lön.
Går till ngn pryl hon samlar på eller till ngt köp i ett datorspel.
Lyckas ibland spara till ngt dyrare men det verkar svårt ;)

Samma här, men vi ger veckopeng. 9 år kändes lagom.

Jag vill också ge veckopengen som papperspengar för att sonen ska lära sig lite om pengars värde (och det har dessutom gett upphov till flera bra mattelektioner hemma). Men så klart glömmer jag ofta att se till att jag har kontanter med mig så jag blir ofta skyldig. Men sonen minns exakt hur mycket jag är skyldig och påminner mig.

Jag ser det som en förutsättning för att mindre barn ska förstå pengars värde är att pengar är något de kan hålla i handen. Något som är konkret. Hur många barn tyckte inte förr att föräldrarna bara kunde hämta mer pengar i väggen om de var slut? Hur många är det inte som när de fick sitt första betalkort bara handlade på utan en tanke på att pengarna faktiskt försvann? Att ett barn ska förstå en digital värld ser jag som alldeles för svårt och abstrakt. De behöver något de ser, kan ta på och förstår försvinner i bytet mot det de köper. Min dotter berättade nu som vuxen om hur hon hade försökt förklara för en kompis när de var små att fler pengar inte innebar mer pengar. Hennes kompis ville alltid ha många pengar och blev hoppigt lycklig när hon fick tillbaka flera enkronor när hon handlat för sin tjuga för hon tyckte verkligen att det var mer. Att de inte hade samma värde trots att de var fler hade hon jättesvårt att förstå och hon var långt ifrån ensam. Med tanke på det så ser jag det som självklart att pengar behöver vara något man kan se och ta på, något man kan rada upp och se deras enskilda men även sammanlagda värde för det är tillräckligt svårt att förstå ändå.

Jag ser veckopeng och månadspeng när de blir äldre som en bra början till koll på sin ekonomi som vuxen. Att förstå att när pengarna är slut så är de slut. Det finns inte mer att hämta för att man köpte det där man i efterhand insåg var onödigt. Får man pengar lite hipp som happ och mer när de är slut blir det svårare att få grepp om pengarna. Svårare att förstå deras värde och svårare att planera sina inköp. Att lära sig att spara till det man vill ha och därmed prioritera och avstå det som inte är lika viktigt är en jättebra erfarenhet inför vuxenlivet.

Att pengar idag nästan enbart är digitala ser jag som en nackdel för barn. Hade mina barn varit små idag hade jag gett dem rena pengar. Att ta ut det extra när man handlar, förvara några tjugor hemma ser jag inte som ett jätteproblem. Däremot ser jag det som ett jätteproblem om barn inte lär sig att förstå pengars värde utan bara ser det som något som finns i en digital värld som är omöjlig för dem att förstå.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 877
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar