pollex

Trådstartare
Finns det någon här som har ett fungerade sätt att ge veckopeng på? Hur gör man? :D

Vi har gett veckpeng i ett par år och från början fungerade det bra, men nu bara glömmer vi själva utdelandet och sitter här med stora skulder till barnen :p

Helst vill vi ge veckpengen som kontanter för att göra det lite mer konkret, men det kanske är för att vi försöker vara analoga som vi misslyckas så gruvligt i denna digitala värld? Hur resonerar ni kring kontanter/digital lösning?

Månadspeng?
Glömmer oxå men barnet har med åren börjat ha koll...

Ja, tanken har slagit mig - det blir ju i alla fall färre tillfällen att glömma bort! Jag har dock en föreställning om att månadspeng kanske brukar komma först vid 10+ år? Så gamla är inte mina än, så jag tänker att det kanske blir lite väl långt och abstrakt för den yngre... men å andra sidan så är ju månadspeng oftare än vad vi får till utbetalningen just nu och de köper sällan något för sina pengar :p

• Gilla
Reactions: Ray
Jag gav upp kontanter och skaffade en app Gimi. Den fungerar att ”pengarna” kommer in barnens ”konto” varje lördag och vill de handla får de prata med mig så köper jag grejen och drar bort ”pengar” ifrån deras ”konto”. Det är alltså inga riktiga pengar utan bara en app,

Så länge de ändå inte går till affären själv fungerar det.

Jag gav upp kontanter och skaffade en app Gimi. Den fungerar att ”pengarna” kommer in barnens ”konto” varje lördag och vill de handla får de prata med mig så köper jag grejen och drar bort ”pengar” ifrån deras ”konto”. Det är alltså inga riktiga pengar utan bara en app,

Så länge de ändå inte går till affären själv fungerar det.

Jag ska kolla in den! Beskrivningen av appens möjligheter på AppStore var lite ruskig tyckte jag :p, men som du använder den låter det ju som något jag borde överväga att prova i alla fall! :)

När har ni börjat ge veckopeng?

Äldsta började få när han var 5. Det kändes lagom och tanken var att mellanbarnet också skulle få från samma ålder, men han lyckades övertyga oss (:p) om att få från lite efter 4 vilket väl också fungerade eftersom han hade storasyskonet som förebild.

Äldsta började få när han var 5. Det kändes lagom och tanken var att mellanbarnet också skulle få från samma ålder, men han lyckades övertyga oss (:p) om att få från lite efter 4 vilket väl också fungerade eftersom han hade storasyskonet som förebild.

Vad använder dom pengarna till? :)

Vår äldsta är 6,5 år och vi har inte haft en tanke på att börja ge vecko/månadspeng än.

Mina barn är 9 snart 8 och 4 (+ en bebis). Dom har inte veckopeng, vi har inte känt ngt behov av att ge dom. Deras farfar brukar ge pengar da och da och det räcker.

Vår äldsta är 6,5 år och vi har inte haft en tanke på att börja ge vecko/månadspeng än.

De köper leksaker :). Det är ingen stor peng de får (15 kr/vecka) men de är bra på att spara och brukar ha några hundra ihopsparade, så när de kommer på att de vill ha mer plusplus eller vill ha en blayblade eller vad det nu kan vara så kan de köpa det för sina egna pengar och slipper att övertyga oss föräldrar om att punga upp ;).

Glömde - de köper appar och saker i appar också, det faller kanske inte helt under ”leksaker”. Och tidningar ibland!

Finns det någon här som har ett fungerade sätt att ge veckopeng på? Hur gör man? :D

Vi har gett veckpeng i ett par år och från början fungerade det bra, men nu bara glömmer vi själva utdelandet och sitter här med stora skulder till barnen :p

Helst vill vi ge veckpengen som kontanter för att göra det lite mer konkret, men det kanske är för att vi försöker vara analoga som vi misslyckas så gruvligt i denna digitala värld? Hur resonerar ni kring kontanter/digital lösning?

Har precis samma problem! Vi gick över till månadspeng, men det hjälpte inte ett dugg. Barnen brukar påminna,m en nästan alltid just när vi inte har kontanter i huset... Vi är nu skyldiga dem typ 40€ totalt (tre barn)... :o

De köper leksaker :). Det är ingen stor peng de får (15 kr/vecka) men de är bra på att spara och brukar ha några hundra ihopsparade, så när de kommer på att de vill ha mer plusplus eller vill ha en blayblade eller vad det nu kan vara så kan de köpa det för sina egna pengar och slipper att övertyga oss föräldrar om att punga upp ;).

Glömde - de köper appar och saker i appar också, det faller kanske inte helt under ”leksaker”. Och tidningar ibland!

Okej då är jag med :)

Åttaåringen köper sånt är poppis bland kamraterna som Pokémonkort och smooshy osv som vi tycker fånigt och onödigt. Femåringen köper krims-krams. Annat de köper är tidningar.

Ganska mycket pengar går åt souvenirer. När man turistar hamnar man ofta på turistfällor med souvenirer och för att slippa tjat får de använda sina egna pengar att köpa souvenirer, Vinsten är man slipper tjat och de får tänka igenom om de verkligen vill ha souvenirerna.

Jag swishar månadspeng! De har betalkort. Men dina barn kanske är mindre?

Vi kör veckopeng. Barnen får när deras rum är städat inför helgen (fredag eller lördag beroende på när de städar). 5 och 7 år. De påminner om vi glömmer. :o

Vi kör veckopeng. Barnen får när deras rum är städat inför helgen (fredag eller lördag beroende på när de städar). 5 och 7 år. De påminner om vi glömmer. :o

Här påminns det också, men tyvärr sällan när jag har kontanter tillgängliga. Men skulle jag säga att de får pengar när de städar rummen så skulle det ju förvisso bli billigare :rofl:

Har precis samma problem! Vi gick över till månadspeng, men det hjälpte inte ett dugg. Barnen brukar påminna,m en nästan alltid just när vi inte har kontanter i huset... Vi är nu skyldiga dem typ 40€ totalt (tre barn)... :o

Jag vill inte ens räkna efter... trots att det bara är tre av barnen som ska ha ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 877
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar