Vaxproppar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Insanity
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 557
I

Insanity

Lillshettisen sprutade genomskinnlig mjölk som värsta mjölkkon innan idag när jag kände på juvret, och underifrån ser det ut så här.

Är detta vaxproppar?
En hästkunnig vän trodde det...

under_1181077462.jpg

Sv: Vaxproppar

Den genomskinliga mjölken är inte tillräckligt klistrig för att göra riktiga vaxproppar. Vaxproppar är mer som tappar som sitter på spenen. De är alltså större.

nej det där är inte vaxproppar, de brukar vara mycket större ochmer åt det vita hållet.
Det där brukar jag kalla "mjölkkristaller" och de kan komma flera veckor före fölningen.

Brukar inte juvret vara sprängfyllt med mjölk, där är inga veck alls.

Men det är kanske olika från sto till sto, men på mina pållisar är juvret alldeles stenhårt o jämnt, när det börjar dra ihop sig på allvar.:)

Jag var nere o tog lite kort på mitt sto, som ska föla d. 24/6 enligt ultraljud.....????

http://www.pixbox.se/alb422507

Vaxpropparna slår hon bort med svansen, för de är stora droppar som torkar.

Det droppar ju mjölk på hennes ben, hur ska jag göra, räcker råmjölken om det droppar så i tre veckor?:confused:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 917
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 040
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och... 2
Svar
29
· Visningar
7 138
Senast: Habina
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt... 2
Svar
24
· Visningar
4 950
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka