vattnet fryser

S

Sellan

i flaskorna till mina kaniner.
de bor i ett eget hus där det är nollgradit och det blir tillräckligt kallt för att vattnet ska frysa till i metallpipen...
finns ingen el dit så jag kan inte ha element på och kan inte ha dem innomhus då mamma är allergisk.

hur gör ni som har dem ute? vattnar flera gånger om dagen?

Sv: vattnet fryser

Jag ger vatten minst två gånger om dagen.

Finns "termo"-grejer man kan han över flaskan (som en strumpa typ) som tydligen ska göra att det inte fryser, men jag är lite tveksam :D, tror det fryser iaf ;).

Det beror ju hur kallt det är :D, det funkar inte hos mig. Det blir mååånga minusgrader, och då räcker inte en futtig socka. :angel:

Hej! Använder vattenskål som jag byter 2 ggr/dag. Använder man en keramikskål så spolar man bara lie varmvatten på utsidan av skålen när det är fruset tills isen trillar ut. Har även använt små plastburkar typ Creme Fraish (staving?) och ställt i keramikskålen. Viktigt då är att skålen är såpass hög så att de inte kan ta ur plastburken.

Senast ändrad:

När jag hade kaniner så tog jag bort vattenflaskorna på vintern och gav i en skål istället. Man kan inte ha plastflaskor på vintern. Dom spricker till slut.

om man inte har flaskan proppfull med vatten så spricker de inte.
men man får vattna flera ggr om dagen när det fyser.... vilket det inte gör här så ofta på gotland...

Man kan servera vatten i skål och prova att lägga något som fluter däri, t ex en liten gummiboll eller liknande. Den håller vattnet i rörelse när djuret dricker och då hinner inte vattnet frysa lika snabbt!:)

jag ska prova ovanstående tips så fort det blir kallt igen. :D

Om man tvunget ska ha vattenflaska på vintern får man byta flera gånger om dagen men annars kan man ha en skål, i skålen kan man lägga någon lätt boll som flyter, och när kaninen dricker rör sig vattnet och bollen flyttar sig. Då fryser inte vattnet. Det fungerar på några av våra kaniner som är stirriga men kanske inte på lugna kaniner som tar det lugnt, men lättast är nog att ha en s.k. Jokerskål som är konformad och bara att tömma isen...:bump:

Mina kaniner (iaf de flesta) skulle putta bort den där bollen direkt? :D

Och dom är smutsgrisar, så vattnet skulle bli skitigt direkt ... Därför använder jag inte skål :p.

När jag var liten och hade kanin knåpade min händiga styvpappa ihop en en rostfri skål med en lampa under som höll vattnet frysfritt.:D Tyvärr är det väl inget alternativ för TS som inte har tillgång till el, men kanske ett litet tips till andra iaf.:idea:

Fast jag skulle tycka det kändes lite osäkert med el när det finns så mycket antändningsbart runtomkring? Eller? :crazy:

Jag tror inte att glödlampan blir så varm att den antänder något, men jag kommer ihåg att vi hade "specialskålen" en bit bort från höet/halmen och att den inte stod på spånet utan på burbotten. För oss fungerade det iaf bra i de år jag hade kaninen, men jag antar att det är sunt att vara skeptisk.;)

Jag hade en liten tanke angående fruset vatten, fast i större proportioner för några dagar sedan och kom fram till att heat packs borde funka till tyngre kar, om det bara funnits större versioner av de.

Borde man inte kunna fästa heat packs på undersidan av skålen (alt. runt vattenflaskorna) för att hålla isen borta ett tag?

Bara en idé ur tomma intet, jag har ingen aning om det ens skulle funka.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 986
Senast: KesoNeso
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 709
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 799
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30