vattnet fryser

Sv: vattnet fryser

Brukar byta vatten asbolut minst tre gånger om dagen vintertid. Någon raggsocka hjälper inte när det är -25 ute. ;) Har haft kaninen ute i flera år och det har aldrig varit några bekymmer, flaska spricker inte heller så länge man inte fyller den helt. Dock spricker korrken om man tappar flaskan i marken, men det går ju att undvika...

Om man har vattenskål kan ju iaf kaninen slicka på isen om det skulle vara så kallt att det fryser snabbt och man inte har tid att byta 24/7 :D

Men det är ju inte i själva flaskan som problemet ligger, det är ju i metallpipan som det fryser, eller är jag helt fel ute?

säger ungefär samma som alla andra har sagt...

jag har mina kaniner ute i kaninburar, till vintern buter jag ut vattenflaskorna till vattenskålar istället. jag sätter ljummet vatten åt dem en gång på morgonen och en gång på kvällen, om de blir törstiga när vattenskålen bara innehåller is, kan de ju alltid slicka på isen.. vattenflaskor är helt värdelösa på vintern! även fast vattnet i flaskan hålls som vatten fryset ju metalpipen nästan direkt!

efter att jag skrev tråden har det bara varit plusgrader här.. förutom 1-2dagar, men då har det varit tillräckligt varmt i boden så att det inte frusit... *phu*

i flaskorna till mina kaniner.
de bor i ett eget hus där det är nollgradit och det blir tillräckligt kallt för att vattnet ska frysa till i metallpipen...
finns ingen el dit så jag kan inte ha element på och kan inte ha dem innomhus då mamma är allergisk.

hur gör ni som har dem ute? vattnar flera gånger om dagen?

Hej. Jag har fixat en "egen" vattenflaska till mina kaniner...
Jag har en 1½ liters plastflaska som jag hänger upp innen i buren med hjälp av hönsnät virat om den och en tvättlina som jag har gjort en "knut" på som jag hänger flaskan i liksom.. (ska fixa bild till senare.)
sen sätter jag ner den i vattenskålen (uppochner såklart då) med en pinne under öppningen på flaskan så det blir ca 2 cm från flaskhålet till vattenskålen.
Eftersom att kaninerna dricker hela tiden, så blir det rörelse i vattnet hela tiden och det fryser inte.. vattnet fylls på upp till öppningen i flaskan.. ganska smart faktiskt.. Hoppas du fattar vad jag menar?? Många gör lika dant till sina blommkrukor när dom vattnar..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 986
Senast: KesoNeso
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 709
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 799
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30