Vattensköldpadda

MissFideli

Trådstartare
En bekant till mig (osv) har en vattensköldpadda. H*n fick den av en som inte ville ha den kvar. Men nu har det kommit till dens vetskap att man måste ha tillstånd för att ha sådana och att man inte får sälja den vidare. Nu vill min bekant inte ha den kvar, den bor för litet och pengar till en större bostad för paddan finns inte. Att ha ihjäl den är ju inte så kul, men hur gör man då? Alltså inte hur man gör om man vill ha ihjäl den, utan hur går man tillväga för att inte ha paddan kvar?

Sv: Vattensköldpadda

Tillstånd och sånt beror helt på vilken art det är.

Enklast är att gå in på jordbruksverkets lista och kolla vilken citesklassning den art din bekants sköldpadda har.

Är det en Cites A är reglerna jättestränga, men om det är cites C är det betydligt enklare.

/KT

Kan tillägga att det inte är JÄTTEVANLIGT att folk springer på vattensköldpaddor som är A-listade. Dubbelkolla detta innan ni ställer honom i uppförsbacke (lokalt skämt.)

trodde inte man behövde tilstånd i sverige för att ha en sköldpadda,eftersom djurbutikene säljer dom.

i norge måste man ha det,vad jag vet...:confused:

den vanligaste arten är gul eller röd bukade eller röd öron sköldpaddan,har dom köpt den i svensk djurbutik är den nog tillåten.

synd dom inte har råd för den,kan dom inte lämna in den till en djurbutik och hoppas nån kan köpa den?

Jag har då haft både en gulbukad & en rödörad utan att ens kolla om tillstånd. Visste inte ens om att det finns sådana tillstånd:o

Bilder kan jag fixa. Det tar nog några veckor eftersom vi inte bor i samma stad, men jag återkommer.

Den ser ut som en vanlig padda. Grön...? Han är jättego, äter hellre ut nypan än det man slänger i vattnet. Social, följer efter en om man går föbi. Men han är inte så förtjust i att bli upplyft.

Det finns små skillnader;)
T ex dom rödörade har en rödmask på var sida om skallen.
Och dom gulbukade har gul undersida:D

Men egentligen, hur stor är risken att någon "anmäler" att hon har en vattensköldpadda?? Jag tror inte att det är så många som vet det där om tillstånd... Dessutom så är det ju inte ens säkert att det behövs tillstånd för hennes padda:)

Fast grejen är ju den att dom inte bör ha den kvar enligt mig, eftersom den bor för litet. Enligt mig ;)

Senast ändrad:

En vuxen vattensköldpadda ska ha minst 0,5-1 kvadratmeter vatten har jag för mig och vattnet ska vara minst lika djupt som skalet är långt.

Om jag nu kommer ihåg rätt från sist jag läste regler på jordbruksverkets sida.

Mina paddor bor inte fullt så stort om vintern som reglerna anger men ungefär halva året bor dom utomhus i en riktigt stor damm som är betydligt större än rekommendationerna. Ska dock skaffa lite större akvarium snart... (letar lämpligt). Det viktiga är ju att man hittar ett som har stor golvyta, inte att det rymmer många liter eftersom man iregel bara har det fyllt till en tredjedel eller så.

Mina bodde i en barndamm inne förut som var enl reglerna men när den gick sönder så fanns det inte att få tag på en likadan. Så då köpte jag det största akvariet begagnat som jag hade råd med...500 liter. Så en padda bor i gamla ciklidakvariet på 150 liter och de andra i stora karet. Har dock hört att det finns dammar av hårdplast som är rätt stora och fyrkantiga som man kan ha inomhus....lättare att passa in mot en vägg än en rund damm.....

En vuxen hona av den vanligaste vattensköldpaddearten ( den rödörade) är ungefär så stor att hon precis får plats i en ordinär stekpanna :D , hanen är ca 20 cm lång i skalet som vuxen. Hur stor är din bekantings sköldpadda? Skalets längd är ett bra mått om man vill ha litet koll på hur mycket yta och vatten den behöver.

http://www.turtlefarms.com/images/4inch_red-ear-side-head.jpg

Här är en bild på en rödörad vattensköldpadda....

/Kung Tulle

:idea: Då är det ju något helt annat. Såvida dom inte kan tänka sig att köpa ett beg. akvarium åt den...

Sådär ser den inte ut iaf. Den här bor väl i ett akvarium som är kanske... 40x80 cm? 40x100 kanske...

Såhär ser den ut på huvudet:

DSC00125p.jpg

Kolla här
Hittar du någon som likar den som dom har??? Personligen tycker jag att det är svårt att se... Dom är ju ganska lika...

Nej. Den ser lite ut som en graptemys kohnii men utan taggar på skalet och utan "genomskinligt slak". Annars är den ju lik den rödörade, men utan rött.
Nästan alla är ju färgade på något vis eller har väldigt annorlunda skal.

Japp det är det!

Den är väldigt nära släkt med den rödörade och dom parar sig med varandra och det ger en fertil hybridavkomma.
¨
Man sköter den likadant som den rödörade.

/KT

PS/ En hel del folk pmar mig om sköldpaddsskötsel och sånt, fortsätt gärna med detta för jag hjälper gärna till, men det är inte alltid jag hinner svara med en gång.

Tänk dock på att det är VATTENSKÖLDPADDOR som jag har erfarenhet av.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 105
Senast: Maniac123
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV