Vattenhink eller vattenkopp?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare jenz250
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 825
Sv: Vattenhink eller vattenkopp?

lät smidigt, men förstod inte riktigt. har funderat på något liknande i mitt stall. men hur exakt hade du gjort, var satt kranen?

Min häst har en vattenkopp som fyller på sig själv så att det alltid är vatten i kopppen eftersom han dricker för lite om han måste trycka själv. Han står i ett stall där det alltid är 12 grader så ledningarna fryser inte. En kanonlösning tycker jag!

ja det finns ju alltid undantag, som när vi köpte stallinredning av ett MKT välkänt företag, som sa att detta är supersäkert osv, att det GÅR inte för en hov att fasta då det är så tätt mellan gallret. jo TJENA, hästen lyckades likförbaskat fastna i det med bakbenen. på rygg.

inget är 100%säkert. hästen skulle likagärna kunnat fastna i en vattenhink.
:smirk:

*KL*
isolerar man vattenrören rätt så fryser de inte!

ops, då vet jag! :p

spilta e ju livsfarligt. vi hade en ponny på ridskolan som trasslade in sig och hade nästan hängt sig på morgonen! och inte att tala om hur lätt det är att rymma :crazy:

Alltid hink oavsett vattenkopp eller ej. Bästa tänkbara är ju bägge!

Nja inte livsfarligt kanske, men nära på.
Hur lyckades den med det?

Jo vi har nog haft ett antal hästar som rymt genom åren (tur att dörren oftast är stängd om natten) :p

hon hade väl på nått sätt försökt lia huvudet med hovarna på ett mindre lyckat sätt...

ponnysarna på min ridskola har lärt sig att "sparka" av halsringarna. de står med bakhovarna och försöker krafsa bort dem. ibland händer det att de rymmer. trots att de spännts "hårt" men små ponnyhuvuden är inte alltid det bästa att försöka sätta fast saker på :p

lät smidigt, men förstod inte riktigt. har funderat på något liknande i mitt stall. men hur exakt hade du gjort, var satt kranen?

Hmm, har lite svårt att förklara... Om du vill kan jag PM:a bilder?

Vilket fall; det går vattenledningar ner på utsidan av varje box. Dessa fortsätter sedan i en slang in i boxen och ner i hästens vattenhink som hänger på i en kedja på boxväggen. På utsidan, precis där röret övergår i slangen sitter en kran där man skruvar av och på vattnet. Lite lättare att förstå kanske? Men jag är nog rätt dålig på att förklara:p

Apropå hur viktigt det är att veta hur mycket hästarna dricker; visst kan man väl se hur mkt de kissar eller så, men det man märker snabbast och enklast är ju ifall de inte har druckit kanske hälften så mycket som de brukar. En tydlig varningssignal om att nåt inte står rätt till! För bara någon månad sen upptäckte vi att en av inackorderingarna inte hade druckit alls så mkt som hon brukar på morgonen, vi sa naturligtvis det till ägaren och när hon tempade henne visade det sig att hon hade feber, så det blev såklart vila för henne. Hade vi inte märkt det på vattnet hade man antagligen inte märkt det förr än mkt senare!

Så ja, jag tycker det är väldigt bra att veta vad hästarna dricker. Och jo, vi har även hinkar i hagarna.

Senast ändrad av en moderator:

Min pålle har både och. Dricker alltid ur hinken före koppen. Har vattenkopp med bra flöde.

Jag tycker att vattenhink definitivt är mycket bättre...då kan man hålla koll på hur mycket hästen dricker...men visst är vattenkopp smidigare, då slipper man konka på hinkar....jag har både vattenkopp & vattenhink i boxen till min kille & man ser tydligt vilket han föredrar....vattenhink helt klart!! ;) Så föredrar killen min vattenhink så gör jag också det & sätter in det trots att han har vattenkopp också.. :p

Jag hade både vattenkopp och vattenhink tidigare. Men min häst dricker inte ur vattenhinken, utan enbart från vattenkoppen, så därför har jag slutat med hink...

Läste någonstans att 10 av 10 hästar föredrog vattenhink framför kopp, så min häst är nog lite underlig :)

jag brukar känna på deras mular varje dag om de är varma, det går lika bra det :p

Haha ja halsringar är inget att ha..

Min fjording (jag måste ju få berätta alls.. ;) ) stod i spilta förr och då ställde hon sig alltid, utan några undantag med grimskaftet mellan frambenen om hon inte fick gå ut först, eller om hon blev lämnad ensam i stallet :p
Och så stod hon där och det var så synd om henne som satt fast.. ;)

Jag skulle alltid ha en hink till hästarna, man kan inte ,mäta hur mkt en häst dricker annars, många vattenkoppar ger så lite vatten att hästen inte ids vänta & dricka så de skiter i det & blir uttorkade.

jag brukar känna på deras mular varje dag om de är varma, det går lika bra det :p

Va? Jag har aldrig hört att man kan känna på hästens mule om den druckit tillräckligt eller inte...

Dessutom verkar det lite bökigt att gå runt o göra på inackorderingarna, enklare att bara slänga en koll på nivån i vattenhinken när man fyller på...

Våra hästar har varsin hink i boxen. Det är bra för man ser hur mycket dom dricker. Sen har inte mitt fullblod lärt sig hur man gör med en vattenkopp verkar det som :p

Har vattenhink i hagen och i boxen. Det fungerar utmärkt och jag tycker att det inte blir riktigt lika söligt som set blir med en vattenkopp.

Va? Jag har aldrig hört att man kan känna på hästens mule om den druckit tillräckligt eller inte...

Dessutom verkar det lite bökigt att gå runt o göra på inackorderingarna, enklare att bara slänga en koll på nivån i vattenhinken när man fyller på...

man kan känna på mulen deras om de har feber ;)

-riktat till alla-
altså har ni så hög "sjuklighet" att det är nödvändigt att slita ut sin egen kropp för att veta om hästen e sjuk? :crazy:
jag har hitills inte behövft veta om min pålle druckit si å så mkt vatten, då jag dagligen gör andra rutinkontroller, tex nyper i skinnet osv.

Vitsen är ju att kunna kontrollera INNAN det märks på hästen, att den är hängig, att den har vätskebrist etc.

Det är ju fint och bra att kunna känna efter feber och kolla hur uppvätskad den är, men det är ju först när det är ett faktum att hästen mår dåligt. Bästa sättet är ju ALLTID förebyggande vård.

Jag kan inte se att jag sliter ut min kropp genom att dra en slang två meter, men å andra sidan är jag inte gjord av socker heller...

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 546
Senast: lundsbo
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 589
Senast: jemeni
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 443
Senast: Andromedae
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka