Vattenhink eller vattenkopp?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare jenz250
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 825
Sv: Vattenhink eller vattenkopp?

På grund av dåligt flöde i vattenkopparna i stallet (gissningsvis max 1L/min :eek: ) så har min häst både vattenkopp och en 20 liters-hink.

Jag använder hink, jag vill veta att min häst dricker ordentligt och tillräckligt :)

en studie har visat att hästarna dricker mer vatten om dom får det ur hink, mina hästar dricker ur ett vattenhål i lösdriften.

Vattenhink helt klart.
Det är bevisat att hästar dricker 40% mer ur en vattenhink än ur en vattenkopp. Läs på agria.se där Sara Nyman propsar på vattenhink till hästarna. Sök på "vattenkopp"

Jag själv har en halvrund vattenhink, som man kan hänga på väggen i boxen. Har en karbinhake uppskruvad på väggen där hinken hänger.
Man slipper kånka tungt vatten i otymplig hink, utan man kan bara hälla över från en lätthanterlig hink.
Endast ta ner den för rengöring.
funkar toppen :bump:

Vi har hinkar, då får vi bäst uppfattning om hur mycket hästarna har druckit. En av våra pållar är dålig på att dricka, och vi vill inte att han ska få kolik på grund av detta. Ser vi då att han druckit dåligt, kan vi nästa gång vi vattnar, lägga lite betfor i vattnet i hans hink, så att han ska dricka...Han gillar betfor.

Hejsan.
Inte säker om tråden ligger i rätt.

Tänkte höra mig för lite vad ni tycker är bäst.

Vattenkopp i boxen. Ska man ta in en hink med fräscht vatten varje dag eller räcker det med kopp? Vad använder ni som har vattenkopp i era boxar?

Jag använder hink och har gjort sen han kom som föl. Han har vattenkopp i boxen som han dricker ur när vattnet i hinken är slut. Jag har hink för att kunna ha koll på så att han dricker ordentligt och för att vattenflödet i våra vattenkoppar inte är tillräckligt.

Vi har i vårt nyrenoverade stall framdraget vattenledningar....och eftersom vi tait bort höloftet,så blir det säkert kallt till vintern.... vi har alltid haft vattenhinkar,men det fryser ju så och då får hästarna inte i sig nåt vatten alls.... i vårt fall tror jag att en eluppvärmd vattenkopp med värmeslinga i vattenledningen är det bästa??
Andra förslag?

Nu i nya stallet har pållen bara vattenhinkar, 2 st. Men han dricker bara ur en, inte ur den ena. Kräsen pålle!:(

Hejsan.
Inte säker om tråden ligger i rätt.

Tänkte höra mig för lite vad ni tycker är bäst.

Vattenkopp i boxen. Ska man ta in en hink med fräscht vatten varje dag eller räcker det med kopp? Vad använder ni som har vattenkopp i era boxar?

Jag använder hink till alla mina hästar och tycker att det funkar bra. Hästarna har även fri tillgång till vatten i hagen.
Tidigare hade jag både vattenkopp o hink men de föredrog att dricka ur hinken i första hand.

Vi har bara hinkar.
Fyller på med utdragbar slang varje dag. Vintertid byts vattnet varannan dag, varje dag vår och höst. (På sommaren går de ute och har rinnande vatten i hagen)

Immer

Jag har vattenkopp i stallet, fast ibland hängde jag in vattenhink också i somras om han haft slut vatten i hagen eller skulle på tävling dagen därpå. Men nu har han badkar i hagen så då tycker jag det räcker med en vattenkopp inne :) Vattenkoppen är dessutom splitterny, jätteenkel och med bra "flyt". Så jag tror min pålle mår bra med den.

I privatstallet där min pålle står finns det både vattenhink och vattenkopp.

Har själv valt att ha hink, har en slang och fyller på hinkarna med på plats.
Med hink riskerar man inte att få översvämming i stallet heller.

Jag har bara hink för mitt stall är så omodernt :angel:

Vattnet hämtas på boningshuset, ca 50 meter bort. Så man får lite motion när man springer med 2*25 liter tre gånger om dagen till tre hästar :idea: Men så slipper man ju gå till gym i gengäld :d

Har provat att ha slang ut till stallet, visst är det bekvämt, men jag brukar alltid lyckas köra sönder den på vintern så det blir svindyrt. Bär hellre :)

jag har både vattenhink och vattenkopp.
vi stänger av vattnet i vattenkoppen när det blir kalt så att inte ledningar fryser sönder

ALLTID vattenhink. Man SER om hästen dricker normalt, de dricker mer och bättre ur hink dessutom.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 546
Senast: lundsbo
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 589
Senast: jemeni
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 443
Senast: Andromedae
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka