Vattenhink eller vattenkopp?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare jenz250
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 825
J

jenz250

Hejsan.
Inte säker om tråden ligger i rätt.

Tänkte höra mig för lite vad ni tycker är bäst.

Vattenkopp i boxen. Ska man ta in en hink med fräscht vatten varje dag eller räcker det med kopp? Vad använder ni som har vattenkopp i era boxar?

Sv: Vattenhink eller vattenkopp?

vattenkopp är såååå mkt bekvämare! de kan inte fastna i dem, det finns GARANTERAT alltid vatten, lätta att göra rent och så sliter det inte så mkt på sin egen kropp att "kånga runt" med tunga hinkar!

många anser att hästarna dricker mer ur hink, men våra hästar har hink ute i hagen. så det jämnar nog ut sig.

Jag har hink i boxen, även om där redan finns vattenkopp så ska han alltid ha vattenhink i boxen.

Har man en bra(!) fungerande vattenkopp tycker jag det räcker med koppen.

I vårt stall är det fruktansvärt dåligt sprut i kopparna plus att de är ganska tröga att tycka på, så de senaste åren har jag alltid sett till att ha en vattenhink inne hos hästen.
Nu står hon dock bara med hink då vi bytt stall (inom området)

Jag har slutat använda vattenkopp för flera år sedan. främst för att du aldrig har koll på hur mycket hästen dricker, om det fryser i ledningarna och sedan töar har du plötsligt allt vatten i boxen..dessutom har en forskning kring detta visat att det inte kommer så mycket vattenflöde åt gången som hästen 'vill' dricka. Även djurskyddsmyndigheterna har sagt att de uppskattar vattenhink bättre eftersom hästen dricker mer fritt.

Visst är det bekvämt med vattenkopp, men vattenhink är ändå allra bäst

Jag har slutat använda vattenkopp för flera år sedan. främst för att du aldrig har koll på hur mycket hästen dricker, om det fryser i ledningarna och sedan töar har du plötsligt allt vatten i boxen..dessutom har en forskning kring detta visat att det inte kommer så mycket vattenflöde åt gången som hästen 'vill' dricka. Även djurskyddsmyndigheterna har sagt att de uppskattar vattenhink bättre eftersom hästen dricker mer fritt.

Fick sån Flash back när ja läste ditt inlägg! Länge sen nu när ja stod i stall med vattenkopp, och visst var det smidigt, IBLAND! Minns dom dagarna man kom upp och vattenkoppen hade frysit/hakat upp sej så hela boxen var full av vatten, och så hade det runnit in till boxgrannarna dessutom. Bara till att stalla sej att ösa ut blött tungt spån :rofl:

Till TS, Det är ju jättesmidigt med väl fungerande vattenkoppar, och det skulle ja inte tacka nej till, men jag skulle även ha en vattenhink som ja bytte nytt vatten i varje dag, pga vattenflödet i vattenkoppen som Fröken_Skåne berättade om.

Jag har vattenkopp, eller min häst har det;) tycker det är smidigare än hink som jag hade förut.Har hört att hästarna dricker bättre ur hink än ur kopp, sen har man ju inte så bra koll på hur mycket hästen dricker när man har vattenkopp.Nackdelen med att bara ha hink är förutom att det är jobbigt att bära vattnet att hästen kanske inte vill dricka ur kopp om den blir tvungen att byta från hink.Detta hände med min häst, det var jättejobbigt att vänja tillbaka till vattenkopp igen :crazy:

Men jag förstår inte. Finns det INGA stall som är praktiska så man kan dra ut en slang och fylla på vattenhinkarna i boxarna? :confused:
Det är ju inte särskilt avancerat menar jag...

Vi har det så, men vi har bara två hästar.

Det är väl Fredrik Jönsson & Pia Pantsu som har kranar ovanför hinkar istället för vattenkoppar. Har för mig det i alla fall, men jag kan ha tomtar på loftet och minnas fel. Vattnet är ju ändå framdraget, och det är billigare med en kran än med en vattenkopp. Men kranen måste ju sitta så pass högt att hästen inte själv kan öppna den.

Både och. Vattenkopp garanterar inte alltid vatten, iaf inte i mitt stall där det händer att vattenledningarna fryser på vintern. Hinken är dryg och tung som f*n att släpa fram och tillbaka/diska varje dag, men det är sånt man får tåla om man har skaffat häst.

Men jag förstår inte. Finns det INGA stall som är praktiska så man kan dra ut en slang och fylla på vattenhinkarna i boxarna? :confused:

"Mitt" Kalmarstall har en slangvinda som man kan använda. Dock använder jag vattenkopp till mina pållar. Hittills har vattnet aldrig frusit.

I "mitt" Finspångsstall har vattnet frusit en gång, en julafton då det var typ -25 grader. Dock blev det inga problem när vattnet väl kom igång. Där har vi också vattenkopp.

Det finns också ytterligare en aspekt. Cinna välter alla vattenhinkar som hon ser. Sätter man in en hink så tittar hon på den i tre sekunder och välter den sedan. Hänger man upp hinken välter hon den ändå eller möjligen trycker sönder den. Den ponnyn har humor :rofl:

kl
jag har både kopp och hink :)
egentligen behövs det ju inte men har jag en hink kan jag ju lika gärna använda den :bump:

vattenkopp är såååå mkt bekvämare! de kan inte fastna i dem, det finns GARANTERAT alltid vatten, lätta att göra rent och så sliter det inte så mkt på sin egen kropp att "kånga runt" med tunga hinkar!

många anser att hästarna dricker mer ur hink, men våra hästar har hink ute i hagen. så det jämnar nog ut sig.

En häst som stog i vårat stall förut sparkade i väggen, träffade vattenkoppen och slet upp halva benet....

TS: Vi har vattenkopp vilket funkar rätt bra!
Men jag föredrar nästan hinkar ändå! Hästen dricker inte alls så mycket som den behöver i vattenkoppar.
Stallet vi ska flytta till snart har hinkar, just för att man ska ha koll på hur mycket hästarna dricker! :)

Vi har hinkar!

Fast vi har ledningar indragna i boxarna, så vi hänger hinken i en kedja i boxen sen går det en slang ner i hinken så det är bara att vrida på kranen utanför boxen så fyller man upp vatten i hinken - supersmidigt.

När vi byggde vårt stall funderade vi på vattenkopp eller hink, men vi ville helst ha hink pga att hästarna dricker bättre och man har koll på hur mkt de dricker, så detta blev lösningen och enligt mig är det optimalt!

"jag" tycker att hink e det bästa...har jag haft box med kopp har jag sängt av den el bundit upp tungan o satt in en hink så jag vet hur mycket min häst dricker.

Vi har det så och jag skulle aldrig ens drömma om att ha vattenkoppor. Jag drar bara in slangen i stallet, sätter fast slangen, drar på vattnet och sopar stallgången samtidigt som det fylls på med vatten och vips - sopad stallgång och friskt vatten till hästen inför natten :D Dessutom är huset så bra siolerat så det är sällan ledningarna fryser och om dom gör det är det bara att hälla varmvatten på dom så var problemet löst * jag använder inte hinkar, jag har köpt såna där hörnkrubbor från börjes och där får det plats MYCKET vatten * 32 liter om jag inte minns fel..?

Men är det inte bökigt att rengöra dem? De är väl fastmonterade? Det är ju bra med upphängda hinkar att det bara är att ta ner dom och ta dem till vattenspiltan och rengöra med jämna mellanrum...

i vårat stall har vi snarare problemet att det kommer FÖR mycket vatten! det beror helt enkelt på hur mkt "sprutt" i ledningarna man har.
vi har så mkt sprutt att det rinner över om hästarna trycker för länge! det är alltid vatten upp till "kanten".

*KL*
är det SÅ viktigt att veta hur mkt vatten dricker? ja om de är sjuka så är det bra, MEN man kan ju se på andra sätt att det är något fel, tex mer/mindre kiss i boxen eller helt enkelt göra "skinntestet".
har inte era hästar hink i hagen?

Senast ändrad av en moderator:

En häst som stog i vårat stall förut sparkade i väggen, träffade vattenkoppen och slet upp halva benet....

TS: Vi har vattenkopp vilket funkar rätt bra!
Men jag föredrar nästan hinkar ändå! Hästen dricker inte alls så mycket som den behöver i vattenkoppar.
Stallet vi ska flytta till snart har hinkar, just för att man ska ha koll på hur mycket hästarna dricker! :)

ja det finns ju alltid undantag, som när vi köpte stallinredning av ett MKT välkänt företag, som sa att detta är supersäkert osv, att det GÅR inte för en hov att fasta då det är så tätt mellan gallret. jo TJENA, hästen lyckades likförbaskat fastna i det med bakbenen. på rygg.

inget är 100%säkert. hästen skulle likagärna kunnat fastna i en vattenhink.
:smirk:

*KL*
isolerar man vattenrören rätt så fryser de inte!

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 546
Senast: lundsbo
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 589
Senast: jemeni
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 443
Senast: Andromedae
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka