Västgötaspets!

L

lollolisa

Är det någon som vet något om denna fina ras? Vill veta allt! :p

*Gillar den att arbeta?
*Kan ta det lite lugnare någon dag i veckan vid mycket prov & läxor?
*Hur mycket motion & aktivering behöver de varje dag?
*Är den snabb & vig? (passar till bla. agility & freestyle)
*Brukar de gilla lydnad, agility, freestyle, spår osv? Hur långt brukar det gå att komma?
*Är den väldigt hård & tuff? Väldigt envis?
*Brukar de vara lätta att ha lösa? (Beror ju även på ägare osv.)
*Brukar de oftast vara snälla mot andra hundar? gäller tik.
*Är de läraktiga & samarbetsvilliga?
*Gillar västgötaspets de flesta hundsporterna?
*Brukar de vara lite reserverade mot folk?
*Är det en hund som kan bo i utkanten av en liten stad? (vid skog) Eller ska den bo på landet?
*Måste den få valla eller kan man aktivera den med annat istället?
*Är det en enmannshund?
*Något mer som behöver veta?

Tack på förhand!:bump:

Sv: Västgötaspets!

Ok, Tack!
Någon som vet lite om rasen som kan skriva om hur ni upplever den?

Tack!

Här har du en som är fantast på rasen! Vår lilla tik, som är två år, har just nu sin första valpkull, och vi hoppas att den ska följas av fler.

Jag har haft andra raser tidigare, men nu är jag för evigt såld på västgötaspets. En perfekt hund för allt, egentligen. Lagom format också.

De är riktiga gårdvarar, stannar på gården, kan vara lösa överallt i skog och mark utan att avvika speciellt långt från matte/husse, orkar hur mycket som helst i skogen men kan också slappa en dag utan att klättra på väggarna för det. De anpassar sig helt enkelt mycket bra till den situation som råder just nu!

De gillar att träna, vad det nu än är man vill träna, och är snabba i tanken och mycket lyhörda.

Har tidigare haft JR, som ibland kan vara knepiga att ha tillsammans med andra hundar, men västgöten är mycket social, glad och lekfull tillsammans med andra hundar. De gillar att vara en "flock"!

De västgötar jag har träffat har varit vänliga, glada och lättsamma. De gillar att lyda och är inte svårfostrade.

Vallningsinstinkten finns där, ofta mer på tikarna, men den är inte så stark som hos en bordercollie t ex. En västgöte måste inte arbeta med vallning för att må bra, den är som sagt väldigt anpassningsbar och gillar det mesta. Även att slappa i soffan en dag!

Den älskar sin människoflock, och i vårt fall är det matte som älskas mest! Vi är supertajta, hon och jag, och det är ju ganska mysigt ....

Du får gärna skicka ett pm om du vill veta mer!

Ingen dålig reklam, du lyckas ju nästan snärja in mig :) Fast jag ÄR ju partisk för spetsarna.. :angel:

Japp, jag också, och där är västgöten nr 1, mycket beroende på "storhundsegenskaper" väl förpackade i ett mycket behändigt format!

Tack så mycket för svaren!!
Låter verkligen som en jätterolig ras! Tror att den skulle kunna passa oss riktigt bra!
Är det en hund som man måste ha stor hundvana för att klara? Jag har bara haft en hund tidigare. En storpudel som jag är aktiv med och tränar mycket på brukshundsklubben. Hon var inte alltid världens lättaste som unghund så jag har läst massor med böcker och förmodligen lärt mig en hel del på henne! Hur är västgötaspetsen som unghund? Mamma har däremot haft hund tidigare men jag vill gärna köpa en som jag klarar av själv. Är 16 år. Är det någon som har en bild på en västgötaspets?

Jag kan väl säga som så att OM jag skulle skaffa en hund. ( Hade hund som liten men sambon är allergisk). Om.....

Så skulle västgötaspetsen vara en ytterst stark kandidat på att bli familjemedlem hos mig!

Jag gillar rasen starkt och varje gång jag träffar ett exemplar av rasen "live" blir jag mer förstjust i rasen ifråga.

Det är RIKTIGT trevliga hundar och en veterinärt SUND ras. Dessutom är det kul att kunna hjälpa till att bevara en så gammal ras till eftervärden!

/KT

Ja, jag får väl fortsätta att göra reklam! Tror absolut att du skulle klara en västgöte själv, speciellt som du redan är hundvan. Vår Varga har varit nästan löjligt lätt att fostra, hon har i stort sett fostrat sig själv och är så mån om att vara flocken (speciellt matte!) till lags. Min dotter, 21 år, som går en utbildning till hundtränare, har haft med henne under hösten som "projekt", och alla lärare och elever på skolan hade bara lovord för lilla Varga. Hon fick träna på spårning och lydnadsdressyr, och om hon inte hade fått sina valpar nu skulle hon ha varit med och tävlat i lydnad under våren.

Sen är det ju kul att det är en så gammal ras, en ras som är sund och har urhundsbeteende kvar. En riktig gammal vikingahund!

Tror nog att det blir en västgötaspets! Gillar bara rasen mer och mer ju mer jag läser om den! Tycker verkligen att det verkar vara en rolig ras!
Brukar det vara svårt att få tag i en valp? Vi hade tänkt oss en till sommaren, men vi kanske är försent ute?
Brukar de flesta uppfödare sälja till en som är aktiv med hundsport men som inte bor på landet? Bor i utkanten av en liten stad men precis vid skogen. Har ju tänkt att träna mycket med den istället för vallning osv.

*Gillar den att arbeta?
Japp, men ligger gärna och slappar i soffan bredvid matte/husse oxå
*Kan ta det lite lugnare någon dag i veckan vid mycket prov & läxor?
Javisst
*Hur mycket motion & aktivering behöver de varje dag?
"normala" hundpromenader och lite hjärngympa sen är en västgöte nöjd. Om de får gå lösa (t.ex. på inhängnad tomt eller under skogspromenader) så aktiverar de sig väldigt bra själva
*Är den snabb & vig? (passar till bla. agility & freestyle)
Snabb, vig och lätt att fjärrdirigera (m.a.o. perfekt till agility)
*Brukar de gilla lydnad, agility, freestyle, spår osv? Hur långt brukar det gå att komma?
De gillar att arbeta, så hur långt man kommer beror till största delen på hur mkt tid man lägger på träning
*Är den väldigt hård & tuff? Väldigt envis?
Tvärtom, väldigt lätt att ha att göra med. Inte märkt någon envishet eller tuffhet (på negativt sätt) alls
*Brukar de vara lätta att ha lösa? (Beror ju även på ägare osv.)
De är väldigt flockbundna, och ser människan som flockens ledare. Lämnar inte gärna sin flock, så... ja, de är jättelätta att ha lösa
Har hittills inte stött på någon västgöte som inte är snäll mot andra hundar (oavsett kön)
*Är de läraktiga & samarbetsvilliga?
Jajjamän!! Vill jobba och vill vara till lags. Var på lydnadskurs med min (med mestadels flatcoated retrivers) och min dam var den som lärde sig snabbast och hade mest fokus på sin handler (mig) istället för på de andra hundarna och annat som hände omkring. Hade jag sagt "plats" så spelade det ingen roll om så alla de andra hundarna började busa framför näsan på henne, hon låg kvar och väntade på signal från mig innan hon reste sig.
*Gillar västgötaspets de flesta hundsporterna?
Det är jag övertygad om!
*Brukar de vara lite reserverade mot folk?
Min var lite reserverad, men inte på något negativt sätt (gick undan om folk försökte hälsa på henne innan hon hade fått hälsa på dem, och ville inte bli buren av främmande, men annars var hon lika positiv och glad mot alla)
*Är det en hund som kan bo i utkanten av en liten stad? (vid skog) Eller ska den bo på landet?
Inga som helst problem (kan även bo mitt inne i stan) bara den får sin dagliga motion
*Måste den få valla eller kan man aktivera den med annat istället?
Min fick inte valla någonting alls (fast hon hade nog gärna vallat ut hästarna i hagen på morgonen om hon hade fått). Det är en väldigt anpassningsbar ras
*Är det en enmannshund?
Nej, inte direkt. En hund som tyr sig väldigt mkt till familjen, men som ändå gillar att vara med där det händer saker. (min var alltid med på hästtävlingar/träningar, och när jag red så brukade någon annan på platsen få ta hand om henne (läs: gosa med henne ;))
*Något mer som behöver veta?
Man blir lätt beroende av rasen när man en gång haft en (vore det inte för att min man hellre vill ha bullterrier så hade jag garanterat skaffat en västgöte igen omedelbart!!) En helt underbar liten stor hund. :love::love:

Min erfarenhet är att det inte är några svårigheter att få en valp även om man är sent ute. Min uppfödare hade t.o.m. några valpar kvar av senaste kullen. Att bo i stan är inget problem heller, speciellt inte om du tänkt träna med den. Fördelen med vätte är ju att de inte MÅSTE valla (fast gud så kul det är när man ser sin hund göra det den är avlad för). ;)

Tack för all hjälp!!
Gillar verkligen bara rasen mer & mer ju mer jag lär mig om den! Är helt övertygad om att det kommer bli en västgötaspets!
Vad är det för pälsvård som måste göras på den? Har ju storpudel nu och en av anledningarna till att det inte blir en till är just pälsvården.

Jag har en femårig västgötaspetshane och jag vill inte obetingat säga att det är en bra förstagångshund. I alla fall inte om den är som min. Förstå mig rätt, jag älskar min hund, och jag är makalöst förtjust i rasen men min erfarenhet är att det är en hård, tuff, envis ras. Det är inte för inte som min hund går under namnet Huliganen.

Han gillar sin flock, men är ganska reserverad mot folk han inte känner. Detta gäller även hundar. Hanhundar är i största allmänhet pest, men får finnas om de inte försöker närma sig honom. Han är helt ointresserad av främmande människor och vill inte bli daltad med.

Han vaktar trädgården och släpper ingen jävel över bron. Om det inte är familjen då, eller de som ingår i 'den innersta cirkeln'.

Nu låter det här kanske ganska avigt - men jag vill bara påpeka att det finns västgötar av den här typen också, och enligt min erfarenhet är han inte ovanlig alls.

På plussidan ligger en stor portion humor. Arbetsglädje. Tillgivenhet. Lyhördhet. Hårdhet. Sundhet. Och en makalöst fantastisk päls som tål allt, där skiten bara rinner av. Ja, han fäller underullen ett par gånger om året men det står man lätt ut med.

Så jag tycker det är en fantastisk rolig ras - men inte lätt i alla lägen. Jag har tävlat lydnad med min tills vi båda tröttnade, jag spårar, vandrar, tränar tricks och lydnad och har kul med honom i största allmänhet - det är ingen soffpotatishund, men tål en dag eller två utan aktivitet.

*kl*

Glömde: ja de är lätta att ha lösa, de är vallhundar och vill vara nära sin flock. Och eftersom i alla fall min är så komplett ointresserad av andra människor så håller han sig till mig. Jaktlusten är ju också oerhört låg. Däremot kan ju lusten att valla kor visa sig påträngande när man är ute i koflockar - och då gälller det att ha tummen i ögat på huliganen.

boccia;9883682 [B skrev:
*Är den väldigt hård & tuff? Väldigt envis?[/B]
Tvärtom, väldigt lätt att ha att göra med. Inte märkt någon envishet eller tuffhet (på negativt sätt) alls
...
Har hittills inte stött på någon västgöte som inte är snäll mot andra hundar (oavsett kön)

Det är nästan så att jag undrar om vi har samma ras!;)

Min är både envis, tuff och hård (men makalöst rolig!). Och inte direkt snäll mot andra hundar, jo gamla tikar men inte annars.

Jag undrar vilken kennel din kommer ifrån (om man nu skulle vilja skaffa sig en mjukare västgöte på gamla dar)? Du får gärna PM:a.

Kom på en sak till!

Det är en smart, arbetsglad och kvicktänkt ras - min gamle tränare sa att med rätt förare hade min envetne hund kunnat gå hur långt som helst, att han var en dröm för en erfaren tävlingsförare - vad han nu kunde mena med det?! :rofl:

Och kolla vilken gosig herre som JAG hittade precis:). Tusan vad söt!

( Dumma min allergiske sambo...:D)

http://www.blocket.se/vi/14892990.htm?ca=23_11_s

9965776869.jpg

/KT

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 338
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 919
Senast: ildiko
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 278
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka