Västgötaspets!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare lollolisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 12 445
Sv: Västgötaspets!

Låter precis som min storpudel! :D

Brukar sheltie eller västgötaspets vara lättast att jobba med? :bump:
Sheltiesar är jättelättlärda och lydiga, enl. min lilla erfarenhet - det är väl inte för inte som de är så vanliga i agility. Västgötaspetsar är mer självständiga och har lite mer integritet, så där kan man få jobba lite hårdare. Och vill de inte, så vill de inte (senast idag satte sig valpis ute och vägrade gå ett steg till om det inte var hemåt, så det var bara för husse att vända om och gå hem). Västgötaspetsar är kreativa och hittar gärna på egna "lösningar" (man kan faktiskt krypa UNDER agilitypinnen också, eller stjäla lösa saker och springa omkring med dem!!)...

Jag skulle gärna vilja ha en sheltie någon dag (samt en shipperke, en chihuahua och en shiba, fast jag är forever ägd av västgöten, så en sådan kommer jag alltid att ha minst en av i huset, hade gärna haft tre), men det som jag funderar på är hälsa - det förekommer, vad jag förstått, en del sjukdomar hos sheltien, medan västgöten är en väldigt frisk ras.

Jag skulle gärna vilja ha en sheltie någon dag (samt en shipperke, en chihuahua och en shiba, fast jag är forever ägd av västgöten, så en sådan kommer jag alltid att ha minst en av i huset, hade gärna haft tre), men det som jag funderar på är hälsa - det förekommer, vad jag förstått, en del sjukdomar hos sheltien, medan västgöten är en väldigt frisk ras.

Okej... Ja att dom är en frisk ras är ett stor plus och sånt jag kollar mkt på. Får intrycket av att västagötan är otroligt charmig. Ok.. När din hund blir större.. Har du då tänkt hålla på med något spec.? Jag vill ju hålla på med agility och lydnad.. Kanske tävling om min framtida hund tycker det är kul:D

Jag o mamm hade en vätte i 13 år, hon avlivades frisk o stark i kroppen men inte i knoppen, då hon fick en hjärnblödning efter ett epelepsi anfall.. jättetragiskt och jag sörjer än efter 4 år...

Hon var en riktig jävel;), skällde jämt, ville valla ihop folksamlingar, allmänt stressad vid folkmassa. Omöjlig att klippa klorna på, envis som synden. Det var jobbigt...

Lydnaden kom när hon lagt av med den värsta trotsålder, vid typ 6 års ålder. Då kunde hon tänka sig gå fot jämt. Mig lydde hon hellre än mamma..

Trevlig med andra hundar. Stark och uthållig.

Lättlärd, hoppade bra och kvick i benen. Vaktade sin bostad.

Är flocken/familjen samlad var hon en otroligt mysig hund med mycket kärlek och talade tydligt om vad hon ville ha. Hon var en mästare på att "prata" med gruffningar och gnäll.

Har haft kontakt med hennes syskon som även de hade samma särdrag.

Nu har vi en hund på 56 kg. Men nästa hund blir definitivt en västgöta spets.

Skulle nog inte rekommendera dem som första hund... de är envisa..

Å gud vad jag saknar den lilla skiten...:cry:

Okej... Ja att dom är en frisk ras är ett stor plus och sånt jag kollar mkt på. Får intrycket av att västagötan är otroligt charmig. Ok.. När din hund blir större.. Har du då tänkt hålla på med något spec.? Jag vill ju hålla på med agility och lydnad.. Kanske tävling om min framtida hund tycker det är kul:D
Jag hade tänkt pyssla med lydnad och agility, men vi har en träningspaus just nu för att han ska få mogna i huvudet. Sedan får vi se, jag är öppen för det mesta, så länge han tycker det är kul. Kanske börjar vi träna spår i år; det är han duktig på och gillar att göra trots att han är valpig. Det enda som är kontinuerligt, mer eller mindre, är utställningar.

hon var lätt att ha lös, men hade ofta attityden "tax kommer strax" vilket ibland kunde vara rätt enerverande... ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 027
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 026
Senast: ildiko
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 304
Senast: Red_Chili
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 288
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka