Västgötaspets!

Sv: Västgötaspets!

Tack för all hjälp!!
Gillar verkligen bara rasen mer & mer ju mer jag lär mig om den! Är helt övertygad om att det kommer bli en västgötaspets!
Vad är det för pälsvård som måste göras på den? Har ju storpudel nu och en av anledningarna till att det inte blir en till är just pälsvården.

Jag har nog inte gjort någon pälsvård på min alls.... Deras päls är verkligen jättelättskött...

Och min är som Nennes, bortsett från att min älskar ALLA; barn, hundar, katter... Fast han är duktig på att vakta lägenheten. :D

Men han är ung än och vi hoppas att han blir liiiiite mer som Huliganen när han växer till sig.

Låter som det finns väldigt olika sorters hundar inom rasen! (Fast det gör det väl i för sig mer eller mindre i de flesta andra också.)

Vet ju att en västgötaspets är skällig men hur mycket skäller de?
Har ni gjort något för att dämpa det? I så fall vad?

Läste detta i en text. Stämmer det? Brukar det vara ett stort problem?

*Dess höga intellektuella kapacitet kombinerad med vilja och energi medför att den har lätt för att jaga upp sig.

*Den kan vara lättstressad och känslig för höga ljud.

*Lyhördhet och medfödd samarbetsvilja gör den känslig för krav och tvång.

*Den har en stark integritet när det gäller den egna kroppen, den är rädd om tassarna och reagerar på saker som fastnar i pälsen, på fasthållning eller andra intrång i den privata sfären.

Hur mycket de skäller är individuellt. Har träffat vättar som inte skällt alls, och så har vi min, som har lätt för att gå igång. Han har dämpat sig lite med träning (klicker, bl.a.). Nu är det mest vaktskall och jag-vill-ha-uppmärksamhet- eller så-får-ni-inte-göra-skall. Mest av allt gruffar han, nu när han vet att han inte får skälla.

Ljudkänslighet har varit/är ett problem inom rasen, men som med allt annat är det en individfråga (min egen är t.ex. helt oberörd av skott och fyrverkerier).

Att vara rädd om tassarna är typiskt vätte. Att klippa klorna är ett litet helvete. ;) Han är väldigt bestämd med vissa saker - han bestämmer när och var man ska klappa honom (helst hela tiden), och blir missnöjd om man slutar. Han visar med tassar och nos. Men han kan lika gärna tycka att han vill vara i fred och då lägga sig lite på avstånd.

Läste detta i en text. Stämmer det? Brukar det vara ett stort problem?

*Dess höga intellektuella kapacitet kombinerad med vilja och energi medför att den har lätt för att jaga upp sig.

*Den kan vara lättstressad och känslig för höga ljud.

*Lyhördhet och medfödd samarbetsvilja gör den känslig för krav och tvång.

*Den har en stark integritet när det gäller den egna kroppen, den är rädd om tassarna och reagerar på saker som fastnar i pälsen, på fasthållning eller andra intrång i den privata sfären.

Både/och, skulle jag vilja säga. Min har rätt lätt för att jaga upp sig, i vissa lägen, för det är ju en energisk ras med livligt intellekt. Samtidigt är han väldigt cool i många lägen. Tyvärr är han känslig för vissa ljud, vilket gör smällarhelvetet runt jul/nyår till ett elände.

Hans tuffhet gör att han klarar krav och tvång bra, tycker jag - men inte från alla. Han lyder mig, och ett par av mina vänner, annars gör han som han vill...

Kloklippning går bra, inga problem. Men att han Lider kan man inte missta sig på, hans uppvisning av Tappert Buret Lidande av Liten Värnlös Västgötaspets under kloklippningen hade platsat på Dramaten.

Apropå skälligheten - min skäller i trädgården när folk har fräckheten att gå förbi, t.ex. Eller när grannens fula schabrador är i närheten. Eller när grannbarnen stojar. Eller...

Han skäller också när det kommer folk. När han blir upphetsad, t.ex. om jag tar fram klickern för lite träning. När han inte förstår vad det är jag vill.

Men annars skäller han rätt lite, tycker jag nog. Aldrig på promenad, eller vandringar och så.

Min lilla tik har visserligen lätt att stressa upp sig i glädje när hon vet att något roligt ska hända, men hon har precis lika lätt för att coola ner! Dottern hade med henne på sin utbildning under hösten, och hon var coolast av alla hundarna där, anpassade sig mycket lätt till olika situationer och fick beröm hela tiden!

Hon skäller när det kommer folk, eller när hon blir jätteglad, men vår andra hund (blandras från Rumänien) skäller mycket mer.

Under nyårsnatten sov båda hundarna i soffan som stockar under smällandet och rörde inte ett morrhår ....

Kloklippningen är inga problem, även om hon kan stämma bra in på Nenne1:s beskrivning av Lidande Västgötaspets! Har haft många hundar av andra raser där kloklippningen har varit ett större problem.

Tror att man ska kolla in föräldradjuren när man skaffar en västgöte, tydligen finns det många varianter på mentalitet, även om de jag har träffat har varit helt underbara hundar. En kennel har ju ofta en stam de avlar på, och om temperamentet där passar med det man vill ha, så har man nog hittat rätt!

Förresten är det väl så inom alla raser, individerna är olika och så ska det ju vara. Men på det hela taget är västgöten en sund och problemfri liten jycke!

Tack för alla svaren! Alltid bra att veta hur de som har rasen eller vet mycket om den upplever det!

Tack!

kl
Nu har jag med blivit intresserad av denna rasen... Jag träffade en västgöta för något år sen och blev helt förälskad.
Men har nu på senare tid mest varit inne på skaffa en sheltie... Är det någon som känner till båda dessa raser som skulle kunna jämföra dom och så?

Jag har träffat några sheltiesar och min erfarenhet är att de är lite tystare, försiktigare och fegare än västgötaspetsar.

Jag träffade vid ett tillfälle en sheltie som genast tyckte mycket om mig - han kom och satte sig framför mig lite försynt, liksom råkade befinna sig i min omedelbara närhet, och protesterade inte när jag började klia honom på ryggen. En västgötaspets stegar kaxigt fram, tar plats, och kräver uppmärksamhet (och börjar man klia kan man bli sittande länge).

kl
Nu har jag med blivit intresserad av denna rasen... Jag träffade en västgöta för något år sen och blev helt förälskad.
Men har nu på senare tid mest varit inne på skaffa en sheltie... Är det någon som känner till båda dessa raser som skulle kunna jämföra dom och så?

Likadant för mig!
Först var det sheltie och nu är det västgötaspetsen! Var helt inställd på sheltien när jag började bli intresserad av västgötaspetsen! :D

Jag har träffat några sheltiesar och min erfarenhet är att de är lite tystare, försiktigare och fegare än västgötaspetsar.

Jag träffade vid ett tillfälle en sheltie som genast tyckte mycket om mig - han kom och satte sig framför mig lite försynt, liksom råkade befinna sig i min omedelbara närhet, och protesterade inte när jag började klia honom på ryggen. En västgötaspets stegar kaxigt fram, tar plats, och kräver uppmärksamhet (och börjar man klia kan man bli sittande länge).
Hmm okej... Ja, bara med det lilla du beskrev nu så känns västgöta som ett bättre alternativ.. En av mina största "mardrömmar" är att få en hund som är mot det "rädda" hållet.. Och det verkar ju som många shelties är så.. Jag vill ha liksom en kaxigare hund...

Likadant för mig!
Först var det sheltie och nu är det västgötaspetsen! Var helt inställd på sheltien när jag började bli intresserad av västgötaspetsen! :D
Haha.. Men visst är det svårt att hitta ras:D Jag blir helt galen, finn ju så många:p

En västgötaspets stegar kaxigt fram, tar plats, och kräver uppmärksamhet (och börjar man klia kan man bli sittande länge).

Låter precis som min storpudel! :D

Brukar sheltie eller västgötaspets vara lättast att jobba med? :bump:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 338
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 919
Senast: ildiko
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 278
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka