Varulvslekarnas anmälningstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Jag får också problem med så tidig deadline, i alla fall de närmaste dagarna. Man kan ju iofs rösta dagen innan, alltså så man röstar efter deadline. Känns dock som att man inte kommer hänga med i leken så bra då.

Fast du lär inte vara ensam om det, med så tidig DL lär ni vara flera som måste rösta kvällen innan och kan då läsa igenom tråden och rösta. :)

Precis, med en så tidig DL så blir det säkert fler som är tvungna att rösta efter de båda DL's på kvällen. Så jag skulle tippa på att man ändå har chans att hänga med i leken. För egen del kommer jag troligen rösta då, även om jag är ledig just nu.

Min dator är dock - rätt säkert - döende, så min aktivitet kan bli lidande pga. det. Ibland tar det flera timmar att uppdatera, så man kan göra en massa annat undertiden man försöker skicka inlägg i alla fall :p
Nä men, lekar från mobilen eller lånar en dator.

Jag är på lekstart när som, imorgon blir det då eller? :) Kör man igenom reglerna ordentligt i början på varje lek? Jag är ju helt ny på detta :D

Det borde väl göras men det brukar vara ganska ofullständiga regler och

Jag har en gammal regellista och förklaring på hur leken går till på datorn, jag kan lägga in den här om du vill? Reglerna kan givetvis variera lite från lek till lek men det finns några som oftast gäller som man väl skulle kunna räkna som grundregler.

För övrigt tycker jag det är bra med tidig deadline just för att röstandet brukar spridas mer över lekdygnet då. Blir oftare mer intressant då än när nästan alla röster kommer sista timmen innan deadline tycker jag. :)

Den kanske du redan läst, men här är den förklaring av tillvägagångssättet jag har i första inlägget i den här tråden. :)

Vad är då en varulvslek?

Det går att beskrivas ungefär som ett textbaserat rollspel. Det finns en person håller i leken, en lekledare, och ett gäng deltagare. Dessa deltagare får olika roller tilldelade sig av lekledaren (via PM), som de sedan ska hålla tyst om i leken. Leken består i stort sett av några onda (varulvar, det brukar vara mellan och tredjedel till en fjärdedel av lekens deltagare) och resterande goda. De onda vet i normalfallet om varandra och kan diskutera leken utanför tråden, exempelvis via PM. De goda vet i normalfallet inte om någon annan roll än sin egen.

Leken växlar sedan mellan dag och natt. Varje dag ska alla deltagare utifrån vad som skrivits i tråden resonera fram vem eller vilka hen tror är ond och rösta på den. Den som får flest röster när deadline för dagen är röstas då ut och är död, då får alla veta vilken roll denne person haft. Detta skriver då lekledaren i en uppdatering. De som är döda får inte längre skriva i tråden, det är bara "levade" spelare som gör det. När det sedan blir natt får de onda välja ut person som de dödar - detta meddelar de till LL som då skriver i tråden, när denna person dör får resten veta vilken roll personen haft.

I början är det lite som att leta efter en nål i en höstack men varefter leken fortskrider kommer mer information fram som gör det lättare att lokalisera de onda, vilket är de godas mål i leken. Leken är över när antingen alla onda är döda eller när de onda är fler än de goda (reglerna för när de onda kan vinna är något flytande men brukar fastställas av respektive lekledare i början av varje lek).

Under de övergripande kategorierna goda respektive onda kan det finnas olika roller med olika specialförmågor - hädanefter kallade specialroller. Vi har till exempel den goda siaren som varje natt kan fråga lekledaren om vilken roll en deltagare har, eller ängeln som varje natt kan välja att beskydda någon från att bli dödad av varulvarna. Dessa specialroller sköter alltså sina specialförmågor via PM till lekledaren, precis som varulvarna sköter sina val till natten. Det kan även finnas onda specialroller, de har då speciella förmågor men ingår oftast inte i lyan utan vet då inte vilka de andra onda är. Men angående alla specialroller kommer detta att specificeras av respektive lekledare i början av varje lek.

Detta är alltså anmälningstråden för lekarna, där man kommer att kunna anmäla sig till framtida lekar. Alla som vill vara med skriver alltså upp sig på en lista här i tråden och när det blir tillräckligt många och den som anmält sig som LL tycker att det passar så startas leken i en separat tråd. Oftast är det "kört" för att vara med i en lek när det dragits igång men för det mesta går det att kastas in om inte första deadline varit, lekledaren kan då lotta om vissa roller och därmed göra att det fortfarande inte går att lista ut vilken roll den nya kan ha. Men det är upp till varje lekledare att bestämma.

LL: MikaTela
1. Niyama
2. Bumpo
3.Mumorsan (Stryker mig om lekstart är innan 3/9)
4. Paddington
5. Cherie
6. Sasse
7. Gravinda
8. zassoo
9. Vira (Kan ej om lekstart är mellan 22/8 och 3/9)
10. glömmerallt (om leken startar 16/8 eller tidigare, ju tidigare desto bättre)
11. Breaktown
12.

edit: om det inte är försent o anmäla sig dvs :)

Tack! När är det "natt"? Efter första DL? Det stod nämligen att det är då ulvarna ska göra sitt val :)

Tack! När är det "natt"? Efter första DL? Det stod nämligen att det är då ulvarna ska göra sitt val :)

Det brukar variera. Ibland är båda Dag och NattDL samtidigt, oftast är NattDL en stund efter dock, kanske 30 min - 1 timme.

Jatack, gärna! :) Måste läsa på lite :D

Nu har ju Mammas redan lagt in en förklaring men jag lägger in den här också jag tycker den är enkel och lätt att förstå. ( Jag har inte skrivit den själv utan "snott" den från någon för länge sedan.

Jag lägger in ett exempel på vilka regler som kan finnas men de kan som sagt variera lite. :)

Förfaringssätt:
Alla deltagare får en roll av lekledaren. Din roll i spelet är hemlig, men om du är varulv så kommer du veta vilka som delar din roll. Alltså, varulvar vet vilka de andra varulvarna är, men byborna vet inte vilka de andra byborna är. Varulvarna kommer att jobba tillsammans i hemlighet för att välja ut sina offer.

Enbart varulvarna får diskutera spelet utanför leken! (Om inte annat anges i rollbeskrivningen)

Spelet har två faser, som skiftar mellan dagtid och nattid. Under natten gör specialrollerna sina val. Under dagtid vaknar byborna och hittar liket till den person som varulvarna dödade under natten. Byborna är ute efter hämnd, och bildar en pöbel och röstar om vem de tror är varulv och lynchar denna.

Alla levande deltagare inklusive varulvarna kan (och ska, det här är spelets intressanta del) prata öppet för att försöka influera övriga deltagare om vem som måste lynchas, vem som är misstänkt, osv. Alla deltagare får ändra sin röst närsomhelst under dagtid, ända fram tills en majoritet är nådd, alla röster är insamlade, eller den deadline som LL satt ut är nådd.

Regler

1. Jag är allsmäktig och mitt ord är lag
2. det är förbjudet att svära vid någons grav, kopiera pm och dylikt.
3. Varulvar får diskutera leken utanför tråden. Dom får även diskutera med varulvsspöken. Varulvar och varulvsspöken får inte diskutera med andra deltagare eller spöken! I övrigt är all diskussion om leken utanför tråden förbjuden.
4. Alla typer av hintning(dvs försöka avslöja sin roll) är förbjudetGäller även spöken) och kommer att bestraffas. Hur är inte bestämt än. Spöken får inte diskutera leken med levande deltagare.( undantag se regel 3)
5. 48h regeln gäller, dvs om man inte skriver något inlägg på 48h så försvinner man spårlöst från byn.( undantag kan göras om man medelar mig i förväg och jag godkänner det) Missar man att rösta 2 gånger åker man också ut(om man inte fått tillåtelse att vara borta) Jag kan även, efter varningar, förvisa oaktiva deltagare från byn.

Alla deltagare, både onda och goda, röstar dagtid.

Dom goda vinner när alla onda är döda
Dom onda vinner när ulvarna är fler än dom goda.

Senast ändrad:

Tack! Verkar vara ungefär som jag föreställt mig att det fungerar. Kan jag PM:a lekledaren under spelets gång om jag kommer på detaljfrågor? :p

LL: MikaTela

1. Niyama
2. Bumpo
3.Mumorsan (Stryker mig om lekstart är innan 3/9)
4. Paddington
5. Cherie
6. Sasse
7. Gravinda
8. zassoo
9. Vira (Kan ej om lekstart är mellan 22/8 och 3/9)
10. glömmerallt (om leken startar 16/8 eller tidigare, ju tidigare desto bättre)
11. Breaktown
12. Pegasus63

Åker också med om det inte är försent o anmäla sig

Hej alla!
Jag skrev ett jättelångt inlägg så fick jag problem och det försvann. Jag hinner inte skriva om det ikväll med regler och allt.
Jag fortsätter skicka ut era roller. Startar en tråd så kommer historia, regler och rollförklaringar i morgon strax efter 14 sen kör vi första DL kl 13 på fredag.
På så vis kan ni börja diskutera med varandra innan ändå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 033
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 510
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 333
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 517
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar