Vårtecken

Krusbärsbuskarna som sattes förra året har fått gröna blad och blev så glad att se små lilje lökar:love:
Det betyder att iaf en av liljorna som planterades ut i somras klarat sig:banana:
 
Fy för er och alla vårbilder. Jag åkte skidor tidigare i veckan, så mycket vår har vi..

11150322-975363352481512-5379800891935826845-n.jpg


Men den här bilden är från i måndags och dom har redan dubblat sin storlek, så här är något grönt som växer iallafall :D
 
Denna veckan har jag sett snödroppar, tussilago, påskliljor och scilla i full blom :)

Gräset har börjat titta upp i vinterhagarna och träden är fulla med knoppar.
Men tyvärr inga bilder.
 
Fy för er och alla vårbilder. Jag åkte skidor tidigare i veckan, så mycket vår har vi..

11150322-975363352481512-5379800891935826845-n.jpg


Men den här bilden är från i måndags och dom har redan dubblat sin storlek, så här är något grönt som växer iallafall :D
Men du kan åka skidor! Det kan inte vi :(
 
Äsch, det var mulet, slaskigt och trögåkt ändå så det var inget att hurra för. Nu har det smält massor på bara några dagar, så nu är det kladdig lera och is överallt istället. Först blir man glad över att det inte är trettio minus, att solen skiner och att man kan gå ut. Likförbannat varje år så glömmer man att det kommer två tre veckor av total gegga överallt.
 
JAA!!
Scilla - lyckliga du som har en hel matta med scilla :love:

Scilla växer som ogräs här, den har spritt sig i hela grannskapet på ena sidan... har ingen aning om vilken tomt som är "tomt 0" men misstänker en rejält snett nedanför mig, ryktet säger att en kvinna som bodde där för länge sedan hade mycket växter. Tur att jag gillar scilla :D

Det är fortfarande många olika växter i deras trädgård, bla har krikonen spridit sig över linan till min lägda så jag ska gräva upp några och ta upp dem på tomten.
 
Jag har hjälp här som fäller träd i den gamla dammen. Riset han drar ihop är på väg att slå ut!
Liljorna har stuckit upp knopparna ovan mark och jag har tussilago, blåsippa och vitsippa samtidigt i den vildare delen.

Det är ohjälpligen vår!
 
Gick en vända i trädgården för ett litet tag sedan:



Blir lite vemodig när jag ser dem :( de har alltid varit mammas favoriter och hon var väldigt noga med att vara försiktig med dem. De är på en stenkulle vi har på gården och jag misstänker att det finns kalkstensblock på ena sidan för de växer bara där.
 
Jag är LÅNGT ifrån att vara biolog/botanist (pluggade det mest under protest, är ju geolog :D) men är rätt säker på att det där är någon variant av vårstjärna :) dvs en annan blomma ur Scillasläktet (googla Chionodoxa).

Japp, har dem som ogräs i gräsmattan också! :p
Här är de i rabatten :o
 
Här är de i rabatten :o

Rabatt?! :confused: :confused: vad är det för något? :confused:



:rofl: Här kör vi med vildträdgård, dvs saker växer där de vill :D Har iofs ett stenparti under rönnen och vad som jag antar kan räknas som rabatt vid bron men inget annat. Såpnejlikan slåss med brännässlorna, johannesörten trängs med gräs och en ros plus att akvilejan poppar upp där den behagar (även om jag tog reda på lite frö i höstas för att få den att sprida sig lite mer, älskar den :love:).
 
Rabatt?! :confused: :confused: vad är det för något? :confused:



:rofl: Här kör vi med vildträdgård, dvs saker växer där de vill :D Har iofs ett stenparti under rönnen och vad som jag antar kan räknas som rabatt vid bron men inget annat. Såpnejlikan slåss med brännässlorna, johannesörten trängs med gräs och en ros plus att akvilejan poppar upp där den behagar (även om jag tog reda på lite frö i höstas för att få den att sprida sig lite mer, älskar den :love:).
Så skulle nog min trädgård sett ut om jag fått vara med från början :) Här har jag övertagit en väldigt ordnad en. Det är spännande att se vad som kommer upp och samtidigt känns det lite kravfyllt. Jag kommer aldrig att kunna motsvara trädgården :(

Men då tröstar jag mig med det gamla tankespråket: I våra trädgårdar förbereder sig skogar :up:
 
Så skulle nog min trädgård sett ut om jag fått vara med från början :) Här har jag övertagit en väldigt ordnad en. Det är spännande att se vad som kommer upp och samtidigt känns det lite kravfyllt. Jag kommer aldrig att kunna motsvara trädgården :(

Men då tröstar jag mig med det gamla tankespråket: I våra trädgårdar förbereder sig skogar :up:

Min trädgård för ett halvt sekel sedan var otroligt fin, med sina sjöstensgångar och ett överdåd av blommor och olika rara växter.
Nu är den omgjord till ganska vildvuxen park med endast en gång runt huset, de blommor som finns kvar är de härdigaste men å andra sidan verkar de trivas väldigt bra med att få klara sig själv. Nytt sedan förra säsongen är mina åtta små trädgårdsmästare som arbetar flitigt, dock har de inte alltid samma syn på trädgårdsskötsel som jag har för precis alla löv i blomrabatterna (som jag vill ha där för att skydda mot kalla vintrar och vårnätter) har de sprätt ut över trädgårdsgången och grönsakslandet undrar jag hur det kommer bli med.
 

Liknande trådar

Fritid Nu har det fullständigt exploderat med flyttfåglar som kommer inför den nya säsongen här i norra östergötland efter all kyla och alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 110
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
648
Senast: miumiu
·
Tjatter Det är väl dags för en tråd om vårtecken? Hur långt har våren kommit hos dig? Jag hörde talgoxen sjunga sin vårlåt nyss. Så härligt!
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 576
Senast: pepp
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
369
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp