Vårtecken

Vi hade igelkott inne förra sommaren.
Min sambo och jag låg och sov, mitt i natten vaknade vi båda av ett fasligt krafsande från rummet intill och en stund senare av att någon var i kattskålen. Lite konstigt tyckte vi eftersom katten inte brukar vilja sova inne på sommaren och ingen av oss kunde minnas att vi släppt in honom. Nåja, båda var trötta så vi somande igen.
På morgonen var allt som vanligt igen.
Senare på eftermiddagen däremot var det nog någon som sovit klart, jag stod och grejade med något och plötsligt kommer en igelkott smygande mot den nyfyllda kattskålen. :D
Den fick äta lite till innan jag gav mig till känna och hjälpte den ut igen. :)
Fick sen städa upp massor av igelkottbajs från rummet där den sovit. :p
 
Jo, de kan skita ner en hel del :angel:. Jag brukar ställa ut kattmat till Piggarna - framför allt som förra sommaren - vid långvarig torka så kan de ju få svårt att hitta mat och vatten.

/Lizzie
 
Var ute nyss: Vindstilla. Inte helt mörkt än. Tranan sjöng. Det är något speciellt med ljud som inte är "rena", som spricker eller skorrar. Mycket vackrare än de toner som följer logiken.
 
Det kommer upp fler och fler krokusar, vårstjärnor och scillor här. Det måste ha legat lökar vilande i jorden som blev glada när jag krattade, klippte gräset och gödslade runt de blad jag sett.
Första våren var jag ledsen över att det inte fanns en enda vårlök av något slag mer än narcisserna i rabatten. Nu har jag fått så jag tiger. :)

Går runt på tomten med näsan mot marken och spanar. Har hittat två nya ställen med vårstjärna och en massa scilla - både vit och blå - där jag tidigare bara sett några få.

Vårens lökar får mig att bli alldeles kollrigt lycklig.
 
Har du behövt klippa gräset redan? Och hur gör du för att inte kapa de små i gräset?

Vad härligt det låter med allt som kommer upp! :love: Är inte det en försonande faktor med våren? :o
Nejnej - inte i år.:)

Men jag har ju klippt i några somrar nu och de stackars små lökarna har sluppit bli helt kvävda.

gräsklippning väntar tills de satt frö . om jag absolut måste klippa (varför jag nu skulle måsta det - utan grannar som jag är) så klipper jag runt de största grupperna av fröställningar.

Krokus, vårstjärna, scilla och puschkinia är det enda som gör den tidiga våren värd att plåga sig igenom. Sedan när det blir grönt är det enklare. Då kan man glädjas åt det gröna!
 
Nejnej - inte i år.:)

Men jag har ju klippt i några somrar nu och de stackars små lökarna har sluppit bli helt kvävda.

gräsklippning väntar tills de satt frö . om jag absolut måste klippa (varför jag nu skulle måsta det - utan grannar som jag är) så klipper jag runt de största grupperna av fröställningar.

Krokus, vårstjärna, scilla och puschkinia är det enda som gör den tidiga våren värd att plåga sig igenom. Sedan när det blir grönt är det enklare. Då kan man glädjas åt det gröna!

Så har alltid min pappa gjort - kört runt vårlökarna när gräsklipparen kommer fram. :) De har stora mattor med scilla, vårstjärna m.m. i gräsmattan. Och de har invaderat rabatterna så jag får hur många jag vill till torpet. :up:

Var vid torpet i helgen och fick med mig några fina vårtecken på bild.

IMG_9854_zpsgtkkvvqg.jpg

DSC_1113_zpsywr4j8fi.jpg

Hyacinter på väg! :love:
DSC_1110_zpsdjrewxaz.jpg


Och det bästa av allt... :love: Såg även citronfjäril men de har aldrig ro att sitta stilla!
IMG_9866_zps7dfpfgrw.jpg
 
Jodå vårtecken finns det gott om, nu har jag fått några på kort också. Korten är tagna på norra Öland även om jag bor på södra delen av ön.

20150403_141834_zpsqbf7cvpl.jpg

Tussilago, Snok och Blåsippor. Foton tagna på långfredagen.
 
Så har alltid min pappa gjort - kört runt vårlökarna när gräsklipparen kommer fram. :) De har stora mattor med scilla, vårstjärna m.m. i gräsmattan. Och de har invaderat rabatterna så jag får hur många jag vill till torpet. :up:

Var vid torpet i helgen och fick med mig några fina vårtecken på bild.

IMG_9854_zpsgtkkvvqg.jpg

DSC_1113_zpsywr4j8fi.jpg

Hyacinter på väg! :love:
DSC_1110_zpsdjrewxaz.jpg


Och det bästa av allt... :love: Såg även citronfjäril men de har aldrig ro att sitta stilla!
IMG_9866_zps7dfpfgrw.jpg
Fast det där är ju inte en citronfjäril? Men de är också vackra! :love:

Ett säkert vårtecken häråt - ett par flugor som vaknat upp mellan fönsterglasen, begriper inte hur de tar sig in där!? :laugh:
 
Fast det där är ju inte en citronfjäril? Men de är också vackra! :love:

Ett säkert vårtecken häråt - ett par flugor som vaknat upp mellan fönsterglasen, begriper inte hur de tar sig in där!? :laugh:

Nej nej, det är en nässelfjäril! :) skrev inte ut det för den kändes så uppenbar. :p menade att jag såg den på bilden plus en citronfjäril.
 

Liknande trådar

Fritid Nu har det fullständigt exploderat med flyttfåglar som kommer inför den nya säsongen här i norra östergötland efter all kyla och alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 110
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
648
Senast: miumiu
·
Tjatter Det är väl dags för en tråd om vårtecken? Hur långt har våren kommit hos dig? Jag hörde talgoxen sjunga sin vårlåt nyss. Så härligt!
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 576
Senast: pepp
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
369
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp