Vårtecken

Ett riktigt vårtecken här är att det är rådjur precis överallt där jag bor och helt orädda är de trots att mina hundar står på bakbenen och sjunger jaktsånger. I morse var jag mer än glad över mina snabba reflexer när jag klev ut genom dörren med hundarna lite halvhjärtat hållandes i deras koppel, för precis utanför stod ett rådjur och betade.
 
Det kliar i fingrarna av lust att massproducera fågelholkar och hänga upp. Ska nog kolla lite olika mått på nätet när jag jobbar inatt, det går ju fort att såga till och sätta ihop och det är en skriande bostadsbrist och många spekulanter på visningarna nu. :D De som jag sett säljas är antingen svindyra, eller så dåligt gjorda att de är för dyra med tanke på kvalitén för att jag vill köpa några, bättre att såga upp och spika ihop själv. :idea: :up:
 
Jag tänkte faktiskt tanken idag att jag skulle göra det, men har inte kommit till skott.
Imorgon kanske? Det har varit så skönt ute :up: Har suttit och läst halva dagen, visserligen inbyltad i filtar pga blåsten men ändå... Såhär på våren är jag helt galen efter sol och ljus.
 
Lilla snödroppen
20150314_1408321_zpsgwfgejy4.jpg



Och så kröp det fram ett knippe luftlök. Nån som vill ha? Pm:a i så fall. Det finns mer under snön i pallkragen...
20150314_1408551_zps5v5ojjod.jpg
 
:up::up:
Lilla snödroppen
20150314_1408321_zpsgwfgejy4.jpg



Och så kröp det fram ett knippe luftlök. Nån som vill ha? Pm:a i så fall. Det finns mer under snön i pallkragen...
20150314_1408551_zps5v5ojjod.jpg
Åååå, lilla snödroppen :love: Du får starta ett konto så vi alla kan bidra till droppens fortlevnad :up:

Vad är luftlök?
 
Tussilago :love: såg jag i vägkanten.

Och i slutet på veckan ska det bli snö...
Jag tycker det är bra, våren får inte gå för fort fram, den ska dröja och får inte ta slut redan nu. Jag vill hinna med, se världen vakna till liv igen, glädjas över den första humlan, se tussilagon i dikena, svanarna på fälten och höra ugglorna spela. Jag vill inte att våren ska vara över om jag råkar blinka, jag vill se alla vårblommor krypa upp ur jorden och börja knoppas. :love:
 
Jag tycker det är bra, våren får inte gå för fort fram, den ska dröja och får inte ta slut redan nu. Jag vill hinna med, se världen vakna till liv igen, glädjas över den första humlan, se tussilagon i dikena, svanarna på fälten och höra ugglorna spela. Jag vill inte att våren ska vara över om jag råkar blinka, jag vill se alla vårblommor krypa upp ur jorden och börja knoppas. :love:
Vad bra! Nu känns det inte lika jobbigt med snön. Tack för det :)
 
Hackspetten signalerar på bra resonansmaterial. I dagarna har det varit en holk i ett träd på tomten.
I öppet vatten häromkring är det hundratals, kanske tusentals, svanar. Som vita bomullstussar i allt brunt och grått. Igår såg jag dem vila i solen på en åker intill vägen.
 
Luftlök är en äldre sorts lök som får smålökar i topparna. Smålökarna kan användas som sättlök nästa år eller direkt i matlagningen. Jag använder också blasten som bladgrönt.
Jag älskar den men får alldeles för mycket :-)

http://www.alltomtradgard.se/faktab.../lok-luftlok-allium-cepa-var-proliferum-23357

Jag kan med glädje befria dej från lite :love: Älskar luftlök!

Igår fick vi ett litet vårtecken till i stallet. Visserligen tredje i år, men lika kul för det. En riktigt tuff liten kille den här.
IMG_20150317_132819_zpst4ueuefi.jpg
 
jahap lägger till; folk utan kläder, getingar ,flugor ( med kladdiga fötter) tussilago:love:, fjärilar, krokus, rullgrus, varmpåkindensol, hästarna tappar vinterpäls, katten fick sin årliga råttförgiftning, myror, jag vaknar tidigt för att solen går upp tidigt och so on
 
Släppte just ut hundarna och storhunden kom in med ett vitt täcke av snö på sig. Bor i Örebro och vi har ju tussilago, småkryp och vår här. Vad hände?? (hoppas i hemlighet att alla fästingar dör av köldchock)
 
Släppte just ut hundarna och storhunden kom in med ett vitt täcke av snö på sig. Bor i Örebro och vi har ju tussilago, småkryp och vår här. Vad hände?? (hoppas i hemlighet att alla fästingar dör av köldchock)

Ja, vad hände? Själv misslyckades jag totalt med valet av jacka idag. Jag borde tagit täckjackan i stället för jeansjackan.
 
Vårlöken slår ut vilken dag som helst.
Tror att det är blad till iris som är på gång. Ser det ut som små svärd som sitter ihop nere vid marken?
Nu är det ljust fem på morgonen!
 

Liknande trådar

Fritid Nu har det fullständigt exploderat med flyttfåglar som kommer inför den nya säsongen här i norra östergötland efter all kyla och alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 110
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
648
Senast: miumiu
·
Tjatter Det är väl dags för en tråd om vårtecken? Hur långt har våren kommit hos dig? Jag hörde talgoxen sjunga sin vårlåt nyss. Så härligt!
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 576
Senast: pepp
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
369
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp