Vårtecken

Låna ett gäng myskankor. :)

Syrran har faktiskt funderat på det flera somrar, hon älskar dessutom fåglar. Tyvärr hade nog hennes hund behandlat dem som de behandlar sniglarna, så det har inte blivit något av det...

Själv är jag enormt allergisk mot fåglar, så jag tror inte det vore någon god idé. Visst, det finns ju fåglar överallt så undvika att vara i närheten av dem går ju inte, men att bjuda in ett gäng i min trädgård som jag dessutom ska ta hand om... Nja, känns riskabelt. :crazy:

Men jag har hört att de ska vara utmärkta snigelvakter dock. :D
 
Åh, avundsjuk! :arghh:
Jag har inte sett en enda av mina älsklingar i år, de som brukar komma innan snön hinner försvinna. :cry:

Har bara sett två än så länge men vid bra lokaler finns det nog fler! Nu på lunchpromenaden såg jag att storskraken också har kommit tillbaka. :)
 
Suttit ute i solen och ätit en pinnglass, fick skynda mig lite så den inte skulle smälta. Ännu ett vårtecken! :)
 
Syrran har faktiskt funderat på det flera somrar, hon älskar dessutom fåglar. Tyvärr hade nog hennes hund behandlat dem som de behandlar sniglarna, så det har inte blivit något av det...

Själv är jag enormt allergisk mot fåglar, så jag tror inte det vore någon god idé. Visst, det finns ju fåglar överallt så undvika att vara i närheten av dem går ju inte, men att bjuda in ett gäng i min trädgård som jag dessutom ska ta hand om... Nja, känns riskabelt. :crazy:

Men jag har hört att de ska vara utmärkta snigelvakter dock. :D

Ankor är mycket ängsliga typer så de lär inte anfalla dig direkt. Snarare tvärt om.

Hyresvärden har inte myskankor, men hon har någon annan sorts ankor som är vita och tydligen någon köttras. Även dessa käkar sniglar. De tar även de stora bamsingarna.
 
Ankor är mycket ängsliga typer så de lär inte anfalla dig direkt. Snarare tvärt om.

Hyresvärden har inte myskankor, men hon har någon annan sorts ankor som är vita och tydligen någon köttras. Även dessa käkar sniglar. De tar även de stora bamsingarna.

Jag är inte rädd att de ska anfalla mig! :laugh:
Jag är bara mycket allergisk, så det skulle vara en ganska stor påfrestning för min hälsa att ha fåglar helt enkelt.
 
Igår såg jag tranor, tofsvipor, lärkor i mängder samt flera fjärilar. Temperaturen var uppe på 14 grader och bönderna har börjat förbereda åkrarna inför vårsådden, så våren har helt klart kommit till Skåne på riktigt. :)
Ååååå! Så härligt!
 
Idag har jag grillat två ggr. :d
Sen har jag varit ute i vårsolen och byggt terrasser av gamla slanor från syrenen jag slaktade för 1.5 år sedan, tömt gammal jord från växthuset och fyllt upp terrasserna, planterat två buskar och satt närmare 300 lökar som var kvar från i höstas. Regnade så förbaskat så de kom aldrig i jorden, men nu är de planterade och de lever så förhoppningsvis kommer de upp som de ska med. :D
 
Jag räfsar aldrig löv och då bli det så här :):

16580637318_9898986209_b.jpg
 
jag har en snödroppe i rabatten! :banana:

Det är lite extra roligt eftersom jag den andra våren här - efter att trädgården fick lite omvårdnad - hittade vårlökar här och där. Vartefter jag hittat nya så har jag släppt några korn gödsel och pysslat lite med de enstaka stjälkar som tittat upp. Den här snödroppen kommer från mossmattan (gräsmatta är en rätt lögnaktig beskrivning :angel: ) framför trappen. Två-tre blad stack upp och jag lyckades lokalisera en av lökarna som jag flyttade till solig plats i rabatten. Förra våren var där ett par blad. Nu har jag en knopp.

Det är alltså omvårdnad och kärlek som fått den att överleva och blomma. Med lite mer omvårdnad så kommer den att yngla av sig.

(Jag har grävt upp kluvor med snödroppar hos en kompis också, och de finns här och där i gräsmattan bara snön försvinner. men de räknas inte lika mycket som den här överlevaren)
 
Vildbin! :love: De surrade runt bland krokusarna i rabatten utanför stallet. Härligt! Myrorna har kommit igång och bygger bo för fullt.
Och kanske det vårigaste av allt: Jag brände mig på en nässla!
 
I gryningen hörde jag en liten sparvuggla sitta och tuta i granen bredvid huset. Strax därefter flög årets första morkulla förbi knorrandes. Kompet till detta bestod av koltrasten.

Nu har jag också blåsippor! Massor! Krokusen har slagit ut och tulpanerna har hunnit en bra bit upp. De senaste dagarna har det hänt massor.
 
I gryningen hörde jag en liten sparvuggla sitta och tuta i granen bredvid huset. Strax därefter flög årets första morkulla förbi knorrandes. Kompet till detta bestod av koltrasten.

Nu har jag också blåsippor! Massor! Krokusen har slagit ut och tulpanerna har hunnit en bra bit upp. De senaste dagarna har det hänt massor.
Vi ligger en bit efter er men visst går det fort nu! :banana:

Helgen lovar sol. Hurra!
 
Krokus som blommar när som helst i en rabatt vid jobbet, igår satt två starar och sjöng i en björk :love: och just nu kan jag inte särskilja alla andra fåglar som sjönger hela tiden, det är en hel symfoniorkester! :D

Är glad över att det fortfarande ligger (eller tills alldeles nyligen låg) snö på torpets tomt. Åker dit till påsk och vill inte missa vårblommorna helt! :nailbiting: Det ligger på relativt "hög höjd" så jag hoppas våren är nååågot senare där. Hoppas på att mina blåsippor som jag hjälpte förra året genom att räfsa ett tjockt lager löv (syren och lönn) har tagit sig och blivit fler. Och såklart alla lökar jag satt - minipåskliljor, hyacinter, tulpaner, smålökar, påskliljor...!
 

Liknande trådar

Fritid Nu har det fullständigt exploderat med flyttfåglar som kommer inför den nya säsongen här i norra östergötland efter all kyla och alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 110
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
648
Senast: miumiu
·
Tjatter Det är väl dags för en tråd om vårtecken? Hur långt har våren kommit hos dig? Jag hörde talgoxen sjunga sin vårlåt nyss. Så härligt!
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 576
Senast: pepp
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
369
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp