Vårtecken

Nu blommar prydnadskörsbären på orten.

11189665_693157224123928_1012445961_n.jpg
 
Äsch, jag är glad att det blev lite kyligare, annars smäller det ju bara till nu och är över om man råkar blinka. :)
 
Äsch, jag är glad att det blev lite kyligare, annars smäller det ju bara till nu och är över om man råkar blinka. :)

Insåg i helgen att torpet har en annan zon än där jag annars bor - dvs våren kommer senare dit! Gött för mig som därmed kan förlänga säsongen varje år. :) Men även här har det varit minusgrader på nätterna fram tills nu, så våren har allt segat lite, och det är härligt!

Men nu börjar det bli mer sommartecken än vårtecken... Har två upptagna helger och sen efter det planerar jag att åka till ett ställe som ska vara en bra fjärilslokal. Känns som om det kan vara dags då att se lite mer än de tidigaste arterna. :)
 
Glömde svara @Monstermom innan i tråden. Jag är fortfarande väldigt konfunderad över hur de kunde sälja ett så pass litet kejsarträd till dig och säga att det bara är att plantera ut, men det verkar ju må bra och det är huvudsaken. Jag hade (innan vi köpte ett färdigt) planer på att så kejsarträd med frö (har fröna kvar hemma), men när jag läste att de måste vara inne så många år innan de kunde planteras ut, gav jag upp idén och vi beställde ett färdigt istället. Mitt träd har vaknat, men i år blir det inga blommor, det är däremot en hel del frökapslar på det som öppnat sig. Läste någon artikel om det, att någonstans i södra Sverige var de supernöjda med att de fått sitt att blomma 1 (en!) gång på 50 år, vårt blommade första våren, dvs förra året.
 
Glömde svara @Monstermom innan i tråden. Jag är fortfarande väldigt konfunderad över hur de kunde sälja ett så pass litet kejsarträd till dig och säga att det bara är att plantera ut, men det verkar ju må bra och det är huvudsaken. Jag hade (innan vi köpte ett färdigt) planer på att så kejsarträd med frö (har fröna kvar hemma), men när jag läste att de måste vara inne så många år innan de kunde planteras ut, gav jag upp idén och vi beställde ett färdigt istället. Mitt träd har vaknat, men i år blir det inga blommor, det är däremot en hel del frökapslar på det som öppnat sig. Läste någon artikel om det, att någonstans i södra Sverige var de supernöjda med att de fått sitt att blomma 1 (en!) gång på 50 år, vårt blommade första våren, dvs förra året.

Tja, de hade inga större att sälja, helt enkelt? :p
Nä, jag vet inte heller. Men som du säger så lever det ju nu i alla fall! Tyvärr har det saktat av något alldeles väldigt nu när det blev kallare igen, och bladknopparna är fortfarande väldigt små, blå (vilken vacker färg de har!) och stängda. :(
Jäkla tråkvår det blev. :rage:

Synd att det inte blir några blommor på ditt i år, hade varit roligt med bilder! Jag trooooooor inte mitt kommer att blomma i år heller... :angel: :laugh:
 
Det är sååå härligt att säsongen verkligen är igång nu! Efter att jättekornellen i torpträdgården beskars grovt hittades ett stort bestånd med gullviva bakom busken, väldigt fint vid foten av ett gammalt vildapelträd. Det blommar som tusan nu. :) I gräsmattan har det dykt upp dungar av blåsuga och den älskade ramsväxten har tittat fram. I år ska jag komma ihåg att undersöka om det är storrams eller getrams!
 
Jag älskar min tomt :) Stora delar av den är naturtomt och jag har verkligen fått våren serverad på förstukvisten s a s. Först var det mängder av blå- och vitsippor, sedan gullviva och nu hav av liljekonvaljer. Blir lycklig varje gång jag går ut.

Glömde: Nu blommar smultronen samtidigt med körsbärsträden :heart
 
@aprilmaj: Lite för tidigt här men gräsmattan är grön (dvs jag borde väl klippa eländet men jag har inte tid idag:meh:). Aklejorna har bladen kommit upp på och snart är nog äppelträden på g :)

Maskrosorna har kommit upp i ett soligt läge :meh:
 
@aprilmaj: Lite för tidigt här men gräsmattan är grön (dvs jag borde väl klippa eländet men jag har inte tid idag:meh:). Aklejorna har bladen kommit upp på och snart är nog äppelträden på g :)

Maskrosorna har kommit upp i ett soligt läge :meh:
Du vet att man ska ha rätt bensin i gräsklipparen, va? :D

Aklejor har jag inte sett här än, men det kanske kommer. Häggen blommar i alla fall :love:
 

Liknande trådar

Fritid Nu har det fullständigt exploderat med flyttfåglar som kommer inför den nya säsongen här i norra östergötland efter all kyla och alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 110
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
648
Senast: miumiu
·
Tjatter Det är väl dags för en tråd om vårtecken? Hur långt har våren kommit hos dig? Jag hörde talgoxen sjunga sin vårlåt nyss. Så härligt!
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 576
Senast: pepp
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
369
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp