Vårtecken

Är det ett vårtecken att spindlarna börjar ta sig ut ur sina gömmor? Jag hittar spindlar i huset var och varannan dag :arghh::cautious:

Idag planterade vi penséer, DET är i alla fall ett vårtecken! :love:
11159455_10152874538041297_1837059952695302077_n.jpg
 
Kabbeleka (väl?) på gång i ån.
https://instagram.com/p/1nvT5gPIEM/

@Chili Var och spanade i min å tidigare idag. Såg ingen fisk :(
https://instagram.com/p/1nvZ9kvIEf/

Nej vad tråkigt! Men jättekul att du spanade :) den var ju bra storlek på så där kan ju finnas fisk, men det beror ju på andra faktorer också. Hoppas du får se någon!

Kl

Jag var på en liten vandring idag och såg massor med sorgmantlar! :love: har nog inte sett så många individer på en hel sommar förut. Underbart!
 
Jag var på en liten vandring idag och såg massor med sorgmantlar! :love: har nog inte sett så många individer på en hel sommar förut. Underbart!
Över huvud taget mängder av fjärilar nu. Jag har sett många sorter som jag aldrig sett förut (och inte vet namnet på). Det känns som att vara i Fjärilshuset, fast utomhus. Det var så vackert bland scillorna tidigare idag: säkert tjugo gula citronfjärilar kontrasterade mot de klarblå små blommorna.
 
Senast ändrad:
Apropå min å: Den rinner norrut. Är inte det konstigt? @Chili kanske vet?

Den byter nog riktning sen nånstans. :) Det ser knepigt ut om de rinner rakt norrut men ibland är det så, beroende på hur terrängen ligger. :)

Kul med fjärilarna! Här är inte så många än vad jag sett, bara de allra tidigaste. När det blommar mer och är varmare ska jag åka till ett ställe en bit bort som ska vara ett riktigt bra fjärilstillhåll och hoppas att man ser lite rariteter! Lägg gärna upp om du har foton så kan jag försöka hjälpa till att komma fram till vad det är för några.
 
Blä, fått in årets första stora spyfluga och mosat ett annat vårtecken ny, en fästing som sprang på min tumme! :eek: :yuck: Jag har aldrig sett en sån snabb fästing tidigare, för att vara fästing alltså. Jag fick efter visst besvär ner den på ett kuvert, bar ut den och tittade lite extra där den satt och funderade var käket tagit vägen. Jag satt ner ett finger en bit ifrån och den vände sig direkt och började kräla mot det när jag raskt mosade den med en sporre som låg på en bänk bredvid. Nu är det en väldigt död fästing på kuvertet bredvid mig, till androm varnagel. :rage:
 
Mördarsniglar, i MÄNGDER! Detta blir en kul odlingssäsong...

Mvh /nyinflyttad

Bussa ankorna på dem! :devil:

Förra året blev jag riktigt förvånad över hur mycket mördarsniglar (alla bruna är det tills motsatsen bevisats) det fanns i Skåne. På promenad i ett litet naturreservat kunde jag bara titta på stigen i ett försök att inte trampa på dem och få mosig snigel på hela skorna... :wtf: Jag är van vid att bara se skogssniglar, där jag kommer ifrån har de inte invaderat ännu.
 
@Chili Ja, jag hoppas de gör vad de kan för att hjälpa mig :p Men tomten är stor och sniglarna är många... Igår vände jag på ett vedträ som låg i gräset och hittade, utan överdrift, ca 30 bruna bebisnsiglar :wtf::yuck:

Snigelgift är inköpt och utplacerat i "snigelbarer" som det så fint heter :p
 
@Chili Ja, jag hoppas de gör vad de kan för att hjälpa mig :p Men tomten är stor och sniglarna är många... Igår vände jag på ett vedträ som låg i gräset och hittade, utan överdrift, ca 30 bruna bebisnsiglar :wtf::yuck:

Snigelgift är inköpt och utplacerat i "snigelbarer" som det så fint heter :p
Hjälp!

Jag är evinnerligt tacksam att de bara finns i visa trädgårdar i mina trakter. Kommer de hit ska jag övervinna min aversion mot fågel och skaffa ankor.

Däremot bor jag invid en å nu och har hittat svenska skogssniglar - något jag aldrig sett på tidigare ställen. Jag blir misstänksam och brukar försöka få iväg även dem...
 

Liknande trådar

Fritid Nu har det fullständigt exploderat med flyttfåglar som kommer inför den nya säsongen här i norra östergötland efter all kyla och alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 110
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
648
Senast: miumiu
·
Tjatter Det är väl dags för en tråd om vårtecken? Hur långt har våren kommit hos dig? Jag hörde talgoxen sjunga sin vårlåt nyss. Så härligt!
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 576
Senast: pepp
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
369
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp