Vårtecken

Jag räfsade lite runt rönnen häromdagen och nu ser man att liljekonvaljerna börjar komma upp :)

Förresten, visste ni att ett annat ord för liljekonvalj är "ogräs"? :rofl: De är fina men har spritt sig lite VÄL mycket.
 
Jag räfsade lite runt rönnen häromdagen och nu ser man att liljekonvaljerna börjar komma upp :)

Förresten, visste ni att ett annat ord för liljekonvalj är "ogräs"? :rofl: De är fina men har spritt sig lite VÄL mycket.
Oj! Det har jag inte hittat några här. Om de inte finns, ska jag försöka plantera. De är så rara.
 
Myrorna har krupit ur sina bon nu också! Hittade en stor som kröp på ett köksskåp idag :wtf:

Men däremot så har jag sett att de små träden nere vid stranden har börjat blomma sina små rosa jättefina körsbärsblommor :love::love:
 
Här har lönnen börjat blomma.
Det är lite otäckt tidigt, även om jag älskar det.

Tydligen var mars den varmaste marsmånad som uppmätts sedan observationerna började på 1880-talet.
 
Här har rapsen börjat blomma för några dagar sen... Visst är väl det rätt tidigt? Eller är det jag som inte märker att tiden går? O_o

Mina syrener har satt massor av blomknopp också, som sväller nästan så jag kan se det. Det känns också väldigt tidigt, men å andra sidan har de ju inte slagit ut än så kanske kommer det att dröja längre än det ser ut för...
 
Här har rapsen börjat blomma för några dagar sen... Visst är väl det rätt tidigt? Eller är det jag som inte märker att tiden går? O_o

Mina syrener har satt massor av blomknopp också, som sväller nästan så jag kan se det. Det känns också väldigt tidigt, men å andra sidan har de ju inte slagit ut än så kanske kommer det att dröja längre än det ser ut för...

Var nere i Skåne tors-fre och jag blev förvånad att de blommar redan! Det är ju inte gult på fälten men tillräckligt med blommor för att man ska hinna se dem från motorvägen...

Här i Värmland blommar körsbär och magnolia som tusan. :love: Idag var jag vid ett fågeltorn tidigt på morgonen och fåglarna ansamlas minsann. Enkelbeckasin, gluttsnäppa, fiskgjuse m.m. Sen i skogen i ett naturreservat fanns så mycket fågel att jag inte vet vad allt var. Men gransångaren stod ut ur mängden och fina rödhaken kikade jag länge på. :) (sen köpte jag en fågelbok med läten på CD, nu SKA jag lära mig dem en gång för alla!)
 
Jag köpte en bok till mina föräldrar där fågelljuden fanns "i boken" så att säga. Man trycker bara på en knapp. Förvånansvärt bra ljud. Hade tänkt att köpa en till mig själv också, men är det bättre med CD?

Underbart namn :love: Låter som ett påhittat från Kalle Anka!

Ja det är en bra bok eftersom det är så smidigt att spela upp ljudet och ljudupptagningen är bra. :) Den är dock inte så omfattande och det är många fåglar som saknas. I den bok jag köpte följde det med en CD med sång/läten från 296 arter. Så nu ska jag bara plugga lite. :D
 

Liknande trådar

Fritid Nu har det fullständigt exploderat med flyttfåglar som kommer inför den nya säsongen här i norra östergötland efter all kyla och alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 110
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
648
Senast: miumiu
·
Tjatter Det är väl dags för en tråd om vårtecken? Hur långt har våren kommit hos dig? Jag hörde talgoxen sjunga sin vårlåt nyss. Så härligt!
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 576
Senast: pepp
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
369
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp