Vårtecken

Såg en björktrast i en park i stan idag och igår tittade jag när asparna lekte i ett vattendrag i närheten. :) Så kul att se! Dessvärre ingen harrlek här där jag bor, de är annars också roliga att smyga sig på. Den stora fina ryggfenan sticker upp ur vattnet och med polariserade solglasögon brukar man kunna se fiskarna bra. Det är riktiga vårtecken för mig!
 
Såg en björktrast i en park i stan idag och igår tittade jag när asparna lekte i ett vattendrag i närheten. :) Så kul att se! Dessvärre ingen harrlek här där jag bor, de är annars också roliga att smyga sig på. Den stora fina ryggfenan sticker upp ur vattnet och med polariserade solglasögon brukar man kunna se fiskarna bra. Det är riktiga vårtecken för mig!
Det där med fiskarna var imponerande överkurs gällande vårtecken! :bow:
 
Haha vadå, är det inte vardag att stå vid ett vattendrag i en timma för att se lite ryggfenor och sporadiska plask? :angel:

Mvh sötvattensbiologen / übernörden
Jag har en å. Det finns kräftor i den. Då måste det väl finnas fisk också. Småfisk åtminstone. Kan man stå och spana på dem, tro?
Mvh novisen vid ån
 
Jag har en å. Det finns kräftor i den. Då måste det väl finnas fisk också. Småfisk åtminstone. Kan man stå och spana på dem, tro?
Mvh novisen vid ån

Fisk finns det säkert men om det är roligare än abborre, mört och gädda vet jag inte. ;) Tycker det är kul att smyga på fisk eftersom man får se dem helt vilda i sin naturliga miljö. Smyg upp försiktigt mot vattnet, undvik hastiga rörelser, starka färger på kläderna och höga ljud. Vissa fiskar är mer lättskrämda än andra och sticker bara för att man pekar mot vattnet. Hoppas du ser nånting! :) Många vattendrag är provfiskade på olika sätt, om du vill dela vilken å det gäller kan jag kolla om det finns några uppgifter ifall du är nyfiken. :)
 
Fisk finns det säkert men om det är roligare än abborre, mört och gädda vet jag inte. ;) Tycker det är kul att smyga på fisk eftersom man får se dem helt vilda i sin naturliga miljö. Smyg upp försiktigt mot vattnet, undvik hastiga rörelser, starka färger på kläderna och höga ljud. Vissa fiskar är mer lättskrämda än andra och sticker bara för att man pekar mot vattnet. Hoppas du ser nånting! :) Många vattendrag är provfiskade på olika sätt, om du vill dela vilken å det gäller kan jag kolla om det finns några uppgifter ifall du är nyfiken. :)
Om det blir fint i helgen ska jag gå ner och kika. Tack för tipsen! Ån är liten och har så vitt jag vet inte något namn (står inte namn på kartan heller), så den kanske inte går att eftersöka?
 
Om det blir fint i helgen ska jag gå ner och kika. Tack för tipsen! Ån är liten och har så vitt jag vet inte något namn (står inte namn på kartan heller), så den kanske inte går att eftersöka?

Så lite så! Ibland har de namn fast det inte står på kartan. Sen är det väldigt olika mellan länen hur väl man har kartlagt vattendragen, men om det finns öring i närheten så kan minsta dike vara elfiskat. :p

Jag tänkte länka till en karta men webbtjänsten verkar ligga nere... www.viss.lansstyrelsen.se. Där kan man iaf via kartan zooma till sin å och via högerlisten se om det finns några undersökningar gjorda där. :)
 
Så lite så! Ibland har de namn fast det inte står på kartan. Sen är det väldigt olika mellan länen hur väl man har kartlagt vattendragen, men om det finns öring i närheten så kan minsta dike vara elfiskat. :p
Är så gott som säker på att det inte finns öring i närheten.
Vem/vilka är det som provfiskar? Intressant! Hade ingen aning om att sådant förekom.
 
Är så gott som säker på att det inte finns öring i närheten.
Vem/vilka är det som provfiskar? Intressant! Hade ingen aning om att sådant förekom.

Det krävs tillstånd för provfisken och för elfiske krävs rätt utbildning och dispens då det är förbjudet att fiska med el. De som oftast utför dem är länsstyrelsen men andra kan också göra det i forskningssyfte m.m. Det är t.ex. väldigt vanligt att det görs nätfisken för att följa utvecklingen i en försurad sjö som åtgärdas genom kalkning. I vattendrag kan man (oftast) inte lägga nät på samma sätt som i sjöar så därför kan man använda elfiske istället. :) Kul med frågor men jag kanske inte ska spamma tråden med fisk... :angel:
 
Det krävs tillstånd för provfisken och för elfiske krävs rätt utbildning och dispens då det är förbjudet att fiska med el. De som oftast utför dem är länsstyrelsen men andra kan också göra det i forskningssyfte m.m. Det är t.ex. väldigt vanligt att det görs nätfisken för att följa utvecklingen i en försurad sjö som åtgärdas genom kalkning. I vattendrag kan man (oftast) inte lägga nät på samma sätt som i sjöar så därför kan man använda elfiske istället. :) Kul med frågor men jag kanske inte ska spamma tråden med fisk... :angel:
För min del får du spamma hur mycket du vill :)
Du fick mig intresserad: Gick in på länsstyrelsens hemsida och man har tydligen provfiskat och elfiskat här i länet. Dock inte i mina trakter, vad jag kunde hitta vid en snabbkoll. Ska titta lite noggrannare en annan dag :up:
 
För min del får du spamma hur mycket du vill :)
Du fick mig intresserad: Gick in på länsstyrelsens hemsida och man har tydligen provfiskat och elfiskat här i länet. Dock inte i mina trakter, vad jag kunde hitta vid en snabbkoll. Ska titta lite noggrannare en annan dag :up:

Vad kul att du blev så intresserad! :) Som sagt, testa karttjänsten jag länkade till i morgon eller så, då funkar den säkert igen. Det finns fler karttjänster om man är intresserad av sitt närområde, någon art m.m., t.ex. Artdatabanken och Artportalen (intressanta fynd av olika arter), Svalan (fågelobservationer), Skogens pärlor (Skogsstyrelsen) och Skyddad natur (Naturvårdsverket). :)
 
Igår såg jag först att magnoliorna i stan är på väg att slå ut, och på väg hem med bussen hann jag se en buske som blommade för fullt mot en solig vägg. :) Den sällskapade med en forsythia som stod i full blom. Gynnsamt läge, har sett flera forsythior men de blommar inte helt ännu. Underbart! Älskar magnolior. :love:
 
Ännu ett vårtecken, krokusen börjar sticka upp:


Katten är också ett vårtecken, dvs det är tillräckligt varmt för att soff/sängliggaren ska våga sig ut :p

Var vänliga ignorera lyktan. Vi var tvugna att ta ner trästocken den stod på förra våren, annars hade den kommit ner av sig själv. Jag har inte haft tid och ork att hitta någon som kan fixa en ny så pass grov stock plus att jag är inte säker på att jag vill ha den på en stock igen.
 

Liknande trådar

Fritid Nu har det fullständigt exploderat med flyttfåglar som kommer inför den nya säsongen här i norra östergötland efter all kyla och alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 110
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
648
Senast: miumiu
·
Tjatter Det är väl dags för en tråd om vårtecken? Hur långt har våren kommit hos dig? Jag hörde talgoxen sjunga sin vårlåt nyss. Så härligt!
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 576
Senast: pepp
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
369
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp