Vårtecken

Jag hade två storkar som cirkulerade ovanför mig, på nära håll, häromdagen! Sjukt häftig upplevelse :) Sen såg jag storkarna flera gånger kring byn den dagen. Tydligen häckar ett storkpar årligen i grannbyn så förhoppningsvis får jag se dem fler gånger snart :)
 
Jag hade två storkar som cirkulerade ovanför mig, på nära håll, häromdagen! Sjukt häftig upplevelse :) Sen såg jag storkarna flera gånger kring byn den dagen. Tydligen häckar ett storkpar årligen i grannbyn så förhoppningsvis får jag se dem fler gånger snart :)
(Läste först att det handlade om SORKAR och förstod inte riktigt din glädje :D)
Grattis! Håller tummarna för att du får se dem igen - och framöver en flygtränande unge också!
 
I gryningen stod jag och katterna och tittade på tre harar som lekte ringdans insvepta i dimma på vallen.
 
Det börjar bli grönt!! Massaaa knoppar ute! Och kaninerna börjar ploppa fram överallt igen..

När jag red häromdagen såg vi massa hjortar på fältet med, sen kom det några till utspringandes från skogen och drog med sig alla längre bort. Efter det kunde man höra dom skrika i skogen :D Parningstid?
 
Har en liten rådjursflock här som vi ser nästan varje dag, har en stor åker på baksidan, finns en liten skogsdunge där också och där håller de till. Har sett en hare här också nu i veckan.
Svanar och änder ser vi mycket här.
Hittade en krokus i landet idag, enda blomman i landet haha. Yay :D
 
Inte ett bra vårtecken, men ett vårtecken dock: Jag har blivit solbränd i ansiktet. Illröd näsa och panna efter att ha krupit på alla fyra och grävt bort förhatliga bellis ur gräsmattan.
 
Inte ett bra vårtecken, men ett vårtecken dock: Jag har blivit solbränd i ansiktet. Illröd näsa och panna efter att ha krupit på alla fyra och grävt bort förhatliga bellis ur gräsmattan.
EN planta kostar 25 kr på extrapris på plant-affären :)

Kruka dem och sälja på närmaste växtmarknad.
(bodde jag närmare skulle jag komma över med stoor bil :D. Jag vårdar miina få ömt, mycket ömt.)
 
EN planta kostar 25 kr på extrapris på plant-affären :)

Kruka dem och sälja på närmaste växtmarknad.
(bodde jag närmare skulle jag komma över med stoor bil :D. Jag vårdar miina få ömt, mycket ömt.)
:laugh:

Sälja? Jag skänker mer än gärna bort dem! Ja, vete tusan om jag inte skulle betala för att någon tog emot dem :devil:

Hur KAN du tycka om dem? :confused: Blääää för bellis :yuck::yuck::yuck:
 
:laugh:

Sälja? Jag skänker mer än gärna bort dem! Ja, vete tusan om jag inte skulle betala för att någon tog emot dem :devil:

Hur KAN du tycka om dem? :confused: Blääää för bellis :yuck::yuck::yuck:
Hur kan du INTE gilla dem???

De är VACKRA.

I den urtrista gräsytan är de glada färgprickar.

Jag gillar vanligtvis inte kragblommor. Avskyr maskrosor också.
Prästkragar finns i överflöd och invaderar överallt och jag drar upp allt jag hittar i grönsaksland och rabatter.

Men bellis är diskreta, svårodlade (!) och lite uppkäftiga i sina vita och rosa färger.
Jag har ju försökt att bryta upp gräsytan med krokus, snödroppar och Puschkinia så åtminstone våren är lite gladare än den där trista brungrå gräsytan.

Bellis behöver inte ens klippas ju....

OK - packa dem i plast och skicka dem till mig. Jag betalar frakten. ;)
 
De är VACKRA.

I den urtrista gräsytan är de glada färgprickar.
Du menar fula och trista mesprickar?
Prästkragar finns i överflöd
Prästkragar är vackra och glada färgprickar! Du måste blanda ihop dem med bellis.
Men bellis är diskreta, svårodlade (!)
De syns! Det är lätt att luras av deras oskyldiga utseende, men de tar hela gräsmattan i besittning om de får chansen.
lite uppkäftiga
Det enda förlåtande med dem!

OK - packa dem i plast och skicka dem till mig. Jag betalar frakten. ;)
JAG betalar frakten - med glädje.
 
Du menar fula och trista mesprickar?

Prästkragar är vackra och glada färgprickar! Du måste blanda ihop dem med bellis.

De syns! Det är lätt att luras av deras oskyldiga utseende, men de tar hela gräsmattan i besittning om de får chansen.

Det enda förlåtande med dem!


JAG betalar frakten - med glädje.
Nu vet jag inte var du bor, men hur kan du tycka de är fula? :confused:
Om du vill bli av med dem så ge dem till mig, om du bor i närheten så kan jag hämta. :D
Annars får du testa att äta upp dem, de är ätliga hela blomman, inte för att jag har testat men läste det häromdagen och tänkte på dig! :d
 
Nu vet jag inte var du bor, men hur kan du tycka de är fula? :confused:
Om du vill bli av med dem så ge dem till mig, om du bor i närheten så kan jag hämta. :D
Annars får du testa att äta upp dem, de är ätliga hela blomman, inte för att jag har testat men läste det häromdagen och tänkte på dig! :d
Äta??? De smakar säkert lika äckligt som de är fula :mad:
Jag kör gladeligen Sverige runt och portionerar ut bellis till alla hågade
 
:mad:
Bellis är låga och diskreta. DISKRETA!

Prästkragar bildar tuvor, är halvmeterhöga och GULvita. Gult är FULT :mad: :mad:

Jag betraktar bellis som sommarens scilla. Färg i den trista gröna ytan.

Men du avskyr väl mossa också...
Jag tror du i själv verket är en gräsmattehitler.
Gult är fult? Tycker du solen är ful? Rapsen? Sandstranden? Äggulan? Tussilago? Du gillar ju tete a tete (jag hittar inte knapp för tak-tecknet m fl)! Ha!

Mossa är fint och mjukt, härlig färg dessutom :)
 
Jag hade två storkar som cirkulerade ovanför mig, på nära håll, häromdagen! Sjukt häftig upplevelse :) Sen såg jag storkarna flera gånger kring byn den dagen. Tydligen häckar ett storkpar årligen i grannbyn så förhoppningsvis får jag se dem fler gånger snart :)

Du bor inte nära något av storkhägnen också? :) I så fall, varning för lågt flygande och allmänt inte så duktiga storkar på sensommaren. :p De släpper ut dem ur hägnen under ett stort event och då får man nästan ducka, de har ingen aning om vad de sysslar med. Hehe. Mycket roligare med de frihäckande som finns!
 
Igår slog första våririsen ut:
11056044_1432319127065498_1570485447_n.jpg


Även pärlhyacinten har börjat blomma:
11055601_816008971767822_1358853014_n.jpg


Det är ju väldigt tidigt för dem att blomma här.
 
Jag blev lycklig idag! När jag var i stallet här hemma på gården nu i kväll, så hörde jag ett prasslande ljud utanför. Det var Pigge! Ett säkert vårtecken och jag blir lika glad var år när jag ser att Pigge överlevt vintern :bump:
Hoppas hoppas hoppas att det finns igelkottar här också! Tänk när de får ungar: en rad med en stor och flera små hårborstar kommer knatande :love:
 
Hoppas hoppas hoppas att det finns igelkottar här också! Tänk när de får ungar: en rad med en stor och flera små hårborstar kommer knatande :love:

Jag fick in igelkott i min trädgård för 4 år sedan. Då var det en hona som lagt 7 st bebisar i min lagård. Vi hittade dessa helt nyfödda - små rosa saker med vita mjuka piggar. Den sommaren hade jag sedan småpiggar och mamma Pigge springade ute i trädgården varje kväll - så himla mysigt. Nu är inte mamma pigge kvar längre, men det är någon av ungarna som bestämt sig för att bo här och jag tror det är en hona för förra året hade jag ytterligare två småpiggar i trädgården ett tag. Jag tycker det är så trivsamt :love:

/Lizzie
 

Liknande trådar

Fritid Nu har det fullständigt exploderat med flyttfåglar som kommer inför den nya säsongen här i norra östergötland efter all kyla och alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 110
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
648
Senast: miumiu
·
Tjatter Det är väl dags för en tråd om vårtecken? Hur långt har våren kommit hos dig? Jag hörde talgoxen sjunga sin vårlåt nyss. Så härligt!
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 576
Senast: pepp
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
369
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp