Jag har bott i;
Lund. Mysig studentstad men vet inte om jag skulle vilja bo där som icke-student.
Lund är så mycket mer än en studentstad, men studenterna sätter onekligen färg på staden. Jag bor mitt inne i Kulturkvadranten med tre stora studentnationer i "mitt" kvarter så de präglar min tillvaro under terminstid lite grann - mest på gott får jag väl ändå säga även om man kan tröttna på det studentikosa emellanåt. Men sen har Lund ett ganska spännande arbetsliv också, universitetet och högskolan lockar ju en hel del företag hit. Det finns massor av folk från många delar av världen som jobbar och bor i Lund, vilket gör att trots stadens storlek är det ändå lite fart och fläkt över det hela.
Jag gillar kullerstensgatorna, Lundagård, UB, Botan, att strosa runt i stadskärnan. Nackdelen är väl att det är en bit till havet och att Lundåkrabukten är trist.
Lund är en vacker stad, jag har för mig att den hamnade på tredje plats av Sveriges vackraste städer. Den kan nog upplevas som lite självgod sådär, men jag trivs utmärkt och ibland kan jag tycka när jag hälsar på i andra städer av ungefär samma storlek men utan universitet, forskarby och den typen av influenser, att de kan kännas lite inskränkta.
Sen tycker jag ju personligen, jag som är en slättmänniska, att det är underbart med det öppna landskapet, att himlen är så stor och att det känns så lätt att andas. Skogar är inget för mig.