Vart vill man bo?

Jag har bott i;
Lund. Mysig studentstad men vet inte om jag skulle vilja bo där som icke-student.

Lund är så mycket mer än en studentstad, men studenterna sätter onekligen färg på staden. Jag bor mitt inne i Kulturkvadranten med tre stora studentnationer i "mitt" kvarter så de präglar min tillvaro under terminstid lite grann - mest på gott får jag väl ändå säga även om man kan tröttna på det studentikosa emellanåt. Men sen har Lund ett ganska spännande arbetsliv också, universitetet och högskolan lockar ju en hel del företag hit. Det finns massor av folk från många delar av världen som jobbar och bor i Lund, vilket gör att trots stadens storlek är det ändå lite fart och fläkt över det hela.
Jag gillar kullerstensgatorna, Lundagård, UB, Botan, att strosa runt i stadskärnan. Nackdelen är väl att det är en bit till havet och att Lundåkrabukten är trist.
Lund är en vacker stad, jag har för mig att den hamnade på tredje plats av Sveriges vackraste städer. Den kan nog upplevas som lite självgod sådär, men jag trivs utmärkt och ibland kan jag tycka när jag hälsar på i andra städer av ungefär samma storlek men utan universitet, forskarby och den typen av influenser, att de kan kännas lite inskränkta.
Sen tycker jag ju personligen, jag som är en slättmänniska, att det är underbart med det öppna landskapet, att himlen är så stor och att det känns så lätt att andas. Skogar är inget för mig.

Vill man jobba med kulturarv så har man betydligt större chans att få jobb om man söker sig en bra bit utanför Stockholm/Uppsala, för här är arbetsmarknaden stentuff. Det är normalt med 100-150 sökande även på korta vikariat och säsongsjobb. Lite lättare om du har någon eftertraktad kompetens som t ex byggnadsantikvarie eller lärarexamen.

Om du är fågelfri och vill jobba med kulturarv, försök att få jobb på någon bra kulturarvsinstitution på en mindre ort och gör ett par år där så att du får erfarenhet och ett bra cv.
Har utbildning inom området och har blivit kallad till intervju, i och för sig till ett feriejobb, på Skansen tidigare så jag hoppas att jag har någon form av eftertraktad kompetens :)

Kom hit till västkusten! Vi har västarvet med säte i Göteborg, vitlycke i Tanum, Kosterhavet i Strömstad och lite annat smått och gott.

Österlen är väl fint? Har aldrig själv varit där men flera som åker dit till sina sommarhus. Men vart exakt ligger detta? Tänker mig Österlen som landet men det kanske innefattar någon stad?
Österlen börjar vid Haväng i norr och går sedan ner till Ystad ungefär, sen innefattar det ett par mil inåt landet från kusten. Vissa påstår att tex Sjöbo är Österlen, men nix. Simrishamn och Tomelilla kommun och delar av Ystads kommun. Då ingår ju Simrishamn och Tomelilla som tätorter, Simrishamn är ju himla fint.

Vart man vill bo handlar väl mer om vad man gillar att göra än någonting annat?
Jag gillar att bo på landet. Jag vill kunna ligga naken i hängmattan utan grannar som ser på. Jag vill kunna ha hästarna hemma och hunden ska kunna gå lös utan att det finns någonstans "roligt" att rymma till.

Jag vill dessutom bo inom rimligt avstånd från en internationell flygplats, samt det ska gå någorlunda bra kollektivtrafik. Jag vill bo i en kommun där det händer en del och där landsbygden är aktiv. Ingen avfolkningsbygd.

Så jag bor mellan Falköping och Skara. Det tar knappt en timme in till Göteborg med tåget. Det händer massor med saker i hela Skaraborg. Men jag bor sist på grusvägen så jag har det lugnt och fint.

Köpenhamn har en outgrundlig lockelse för mig som bara sett hotellet och arenan typ.. O_o

Jag hade samma känsla, flyttade dit 2006 och flyttar nog aldrig tillbaka till Sverige igen :angel:. Bor dock i en annan stad numera (flyttade pga. jobb), som ligger ca. 1,5 timme från Köpenhamn med tåget vilket är smidigt och bra :).

Gör't! Du ångrar dig inte :up:.

När jag var 19 år och småstaden jag växte upp i absolut inte var ett alternativ för framtiden, stod valet mellan Göteborg och Köpenhamn. Av skäl som jag inte riktigt minns blev det Göteborg. Och sen har jag landat här.

Helt avgörande för min del är att bo i en någorlunda stor stad. Göteborg är egentligen för litet, men inte så mycket för litet att det är värt besväret att flytta. Nu har också både min sambo och jag bra jobb, som för båda skulle vara svåra att ersätta med nya på annan ort.

Den enda andra stad i Sverige jag kan tänka mig att bo i är Malmö, där jag är en del genom jobbet och trivs bra. Malmö är ju också nära Köpenhamn, vilket nog kan kompensera för att Malmö är så litet. Skulle jag bo där, tänker jag mig att jag skulle jobba i Lund. Bo i Lund är helt uteslutet.

Den enda större staden i Sverige i övrigt är ju Stockholm, och jag trivs inte särskilt bra i Stockholm. Det är den huvudstad av alla jag har varit i som jag gillar sämst.

Vill man jobba med kulturarv så har man betydligt större chans att få jobb om man söker sig en bra bit utanför Stockholm/Uppsala, för här är arbetsmarknaden stentuff. Det är normalt med 100-150 sökande även på korta vikariat och säsongsjobb. Lite lättare om du har någon eftertraktad kompetens som t ex byggnadsantikvarie eller lärarexamen.

Om du är fågelfri och vill jobba med kulturarv, försök att få jobb på någon bra kulturarvsinstitution på en mindre ort och gör ett par år där så att du får erfarenhet och ett bra cv.
Vad menar du med "fågelfri"? :confused:

I slutet av nästa sommar går kontraktet på min lägenhet ut och likaså mitt uppdrag/jobb och har därför egentligen ingen "anledning" till att bo kvar där jag gör nu. En del av mig funderar på att försöka hitta något nytt och bo kvar, en annan del av mig börjar fundera på om det kanske skulle vara roligt att efter fyra år lära känna en ny stad.
Vad är det som gör att ni bor just där ni bor? Självfallet behöver ni inte skriva exakt vilken stad det rör sig om, utan kanske mer om det har med jobbet att göra, atmosfären, närheten till vissa saker och så vidare.
Funderar på om jag ska börja göra en önskelista över kvalitéer jag önskar av en ny stad. Själva boendet inser jag att mycket måste kompromissas med till en början (hellre tak över huvudet än inget alls liksom) men jag känner att en mindre stad med lugnare tempo och vacker arkitektur (#nörd) väger upp själva boendet. Mina vänner är utspridda i allt ifrån Skåne till Västkust-städer och Uppsala/Stockholms-hållet, så jag har tankarna på typ Gävle och söderut för att effektivt kunna resa. Så mycket längre än så har jag inte kommit!
Jag blev helt förälskad i Utrecht när jag var där i somras :love:

Vad är det som gör att ni bor just där ni bor? Självfallet behöver ni inte skriva exakt vilken stad det rör sig om, utan kanske mer om det har med jobbet att göra, atmosfären, närheten till vissa saker och så vidare.
En stor del av anledningen är att huvuddelen av min sociala kontext finns här. Människor som jag trivs med och människor som jag känner. Visst skulle man lära känna andra människor på en annan plats, men jag trivs bra med dem jag har. :)

Men mer konkreta faktorer...
Landskapet är väldigt varierat med platta strandängar, böljande åkrar och skogar, slingrande dalgångar, små åar och stora floder... Jag bor precis i gränslandet mellan skog och öppet landskap, större delen av länet bjuder på mycket bra hästmiljö och imho stora naturvärden.
Kommunikationerna med tåg, buss och motorväg är mycket goda, så länge som man inte söker sig inåt landet utan håller sig någon eller några mil från kusten. Jag är i Göteborg på en timma, Malmö på två. Det funkar att dagpendla till Göteborg om man måste, jag har gjort det tidigare i många år.
Folk är driftiga och engagerade i sin hemtrakt, vilket tar sig nästan hur många uttryck som helst.
Fibernätet är väl utbyggt, det skedde tidigare här än i väldigt många andra landsbygdsområden i landet.
Boendekostnaderna är generellt låga, sedan finns det förstås inga gratisluncher utan i mitt fall kompenserar jag med bensinräkningen. Bil är i praktiken en förutsättning i vardagstillvaron.
Kulturlivet, inte minst på musiksidan, är förvånansvärt aktivt både i bredd och djup.
Här finns livsrum helt enkelt, och jag vill gärna bo kvar här hela livet.

Var det är? Mitten av Halland, ungefär. :up:

Jag har bott i;
Lund. Mysig studentstad men vet inte om jag skulle vilja bo där som icke-student.
Halmstad; jättefin stad, särskilt på sommaren. Fin natur runt om, mkt hästar. Men, kanske lite dött på vintern.
Jönköping: trivs jättebra. Fint läge vid Vättern och fin och varierande natur runt om. Lite större än städerna ovan. Det mesta finns här.

Ställen jag skulle kunna tänka mig att provbo och nog trivas; Linköping, Norrköping, Helsingborg, Ängelholm, Uppsala.

Har jobbat i Skövde. Tyckte att det var typ döden. Skulle inte heller vilja bo i Borås eller resterande delen av Småland.
Jobbade du I Skövde eller på någon av industrierna? Pratade en gång med en person som jobbat på KSS (vårt stora sjukhus som ligger i stadens utkant) i tio år. Hen hade aldrig satt sin fot i centrum. Såg bara Resecentrum som är tråkigt och en väg som bussen körde. Hen tyckte också Skövde var tråkigt. Jag tycker det är konstigt att uttala sig om något en aldrig sett.
Där finns mycket olika miljöer i vår lilla stora stad. Och jobb finns det. Går ypperligt att pendla. Vi växer så det knakar.
Mitt i centrum;
220px-Sk%C3%B6vde_Centrum.jpg

Också mitt i centrum med utsikt mot Billingen.
2394687.jpg

På andra sidan Resecentrum. Badsjö mitt inne i staden.
612689f616045a4ab797159fa6515f36.jpg

Lite modern arkitektur
images

Jag har varit utpräglad storstadsmänniska sen jag föddes i centrala Stockholm. Efter en studietid i Lund har jag nu, pga drömtjänst, hamnat i Trollhättan. "Sveriges tristaste stad" enligt många. Inte helt rättvist i mitt tycke. Nej, det är varken Berlin, Stockholm eller Malmö men det är en stad med allt du behöver och faktiskt lite till. Jag har fantastisk natur strax utanför dörren, nära till Göteborg och västkusten och med allt man behöver inom räckhåll. Till och med min inbitna Malmöit till vän föll hals över huvud för staden efter en helgtripp hit.

Jobbade du I Skövde eller på någon av industrierna? Pratade en gång med en person som jobbat på KSS (vårt stora sjukhus som ligger i stadens utkant) i tio år. Hen hade aldrig satt sin fot i centrum. Såg bara Resecentrum som är tråkigt och en väg som bussen körde. Hen tyckte också Skövde var tråkigt. Jag tycker det är konstigt att uttala sig om något en aldrig sett.
Där finns mycket olika miljöer i vår lilla stora stad. Och jobb finns det. Går ypperligt att pendla. Vi växer så det knakar.
Mitt i centrum;

2394687.jpg

Lite modern arkitektur
images

Skövde verkar otroligt vackert! Förhoppningsvis har jag möjlighet att besöka staden i vår, annars får jag bannemig försöka hitta på en ursäkt att åka dit så att jag får se allting. Det känns som en ganska bra stad att bo i med mycket tågförbindelser.

Jag har varit utpräglad storstadsmänniska sen jag föddes i centrala Stockholm. Efter en studietid i Lund har jag nu, pga drömtjänst, hamnat i Trollhättan. "Sveriges tristaste stad" enligt många. Inte helt rättvist i mitt tycke. Nej, det är varken Berlin, Stockholm eller Malmö men det är en stad med allt du behöver och faktiskt lite till. Jag har fantastisk natur strax utanför dörren, nära till Göteborg och västkusten och med allt man behöver inom räckhåll. Till och med min inbitna Malmöit till vän föll hals över huvud för staden efter en helgtripp hit.
Trollhättan är riktigt mysigt! Brukade vara där ganska ofta, och i Vänersborg.

För mig är närhet till sjö/hav viktigast. Sen vill jag inte bo i en stad utan gärna utanför. Helst närhet till köpcenter (några mil eller max en timme med bil) så jag slipper krångla mig in och parkera i stan. Jag har bott vid Vänern, vättern och nu bor jag på cykelavstånd till havet.

Mitt i centrum;

2394687.jpg

Lite modern arkitektur
images

Jag jobbade i stan, typ 10 minuters promenadavstånd till centrum/ stationen. Det finns säkert många som trivs i Skövde, men det lockar inte mig. Har varit i flera städer av liknande storlek som jag gillar bättre. Lite svårt att sätta ord på, men upplever stan som lite tråkig och tycker att utbud av fik och restauranger är lite dåligt. Sen, tycker jag inte att det händer lika mkt som i Jkpg eller Halmstad. Men, som sagt så är det min åsikt!

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Kropp & Själ Jag funderar på om jag och sambon är rätt för varandra, hur vet man? Jag trivs inte helt på jobbet, tråkiga arbetsuppgifter och...
Svar
7
· Visningar
1 103
Senast: SaraXX
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
5 225
Senast: lbb
·
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 705
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30