Jag blev helt förälskad i Utrecht när jag var där i somras
Åh, stannade där när vi bilade för några år sen! Så fin stad!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag blev helt förälskad i Utrecht när jag var där i somras
Vad menar du med "fågelfri"?
jag har bara hört uttrycket i form som @Saigon skrev, fri som en fågel. Och det vet jag vad det är Har aldrig hört det uttrycket som "fågelfri" förut.Att man kan flytta vart man har lust utan att behöva ta hänsyn till andra familjemedlemmar och liknande.
Det har jag, men SAOL tycker annorlunda:jag har bara hört uttrycket i form som @Saigon skrev, fri som en fågel. Och det vet jag vad det är Har aldrig hört det uttrycket som "fågelfri" förut.
Ja en har alltid rätt att tycka. Men att i en tråd där man ska tipsa någon om vart en ska bo så känns det trist att dissa en stad som tråkig för att en inte upplever fikaställen som frekvent förekommande. Och Skövde har så jäkla mycket fikerier....Jag jobbade i stan, typ 10 minuters promenadavstånd till centrum/ stationen. Det finns säkert många som trivs i Skövde, men det lockar inte mig. Har varit i flera städer av liknande storlek som jag gillar bättre. Lite svårt att sätta ord på, men upplever stan som lite tråkig och tycker att utbud av fik och restauranger är lite dåligt. Sen, tycker jag inte att det händer lika mkt som i Jkpg eller Halmstad. Men, som sagt så är det min åsikt!
Drömanställningarna finns i Stockholm, men jag har insett att jag nog inte kommer må speciellt psykiskt bra av att jobba i centrala delarna även om jag skulle bo längst ut på pendlar/tunnelbane-linjerna.
Det skulle vara fördelaktigt om det finns ett rikt kulturliv/kulturarv eftersom jag är utbildad inom området, men när det gäller arbete så är det enda jag säger nej till hemtjänst/äldreboende (har jobbat inom båda, inte för mig). Annars tar jag vad som finns, även om det självfallet skulle vara drömmen att bo och arbeta bra
Det har jag, men SAOL tycker annorlunda:
https://svenska.se/tre/?sok=fågelfri&pz=2
Det har jag, men SAOL tycker annorlunda:
https://svenska.se/tre/?sok=fågelfri&pz=2
När jag var liten var drömmen att bo i Ulricehamn jättefin liten stad!Jag tycker att Ulricehamn är väldigt fint
För naturen, men att flytta dit permanent är knappast en realistisk tanke, men som en jag känner vars dotter arbetar på Grönland periodvis, ett halvår i taget, med klimatforskning. Det hade varit kul.Nu ville ju TS specifikt ha Gävle och söderut, det var mest därför jag reagera på ditt svar med Grönland . Häftigt och annorlunda absolut! Svalbard är ett ställe jag drömt om att någon gång få besökta (inte flytta dit dock). Det är märkligt hur vissa ställen man aldrig varit på kan ha sådan dragningskraft.
Grönland är väldigt annorlunda, nu blir det lite OT men varför vill du flytta just dit ?
Simrishamn brukar hamna inom Österlen, ibland även Ystad men det är på gränsen. Men du har rätt i att Österlen är mest landet eller mindre orter på landet.Österlen är väl fint? Har aldrig själv varit där men flera som åker dit till sina sommarhus. Men vart exakt ligger detta? Tänker mig Österlen som landet men det kanske innefattar någon stad?
Jag hoppas inte det i alla fall ^^Där lärde jag mig något nytt! Låt oss hoppas att TS inte är fågelfri, då!
Varför inte Lund eller Landskrona?Som skåning blir man patriotiskt fostrad att det finns inget som Skåne, så lämna aldrig
Malmö är väldigt trevligt, jag älskar Malmö trots att jag inte bor där längre, men så älskar jag olika kulturer och känner mig aldrig otrygg oavsett. Helsingborg är också fint, alla gånger hellre än Lund eller Landskrona. Om du kan tänka dig Åhus eller Kristianstad så absolut, här är fint, östra sidan har finare natur, men är lite lugnare, det händer inte lika mycket roliga saker här som på västra sidan. Fast du når ju Malmö/Lund/Köpenhamn smidigt genom tåget.
För min egen del tycker jag att Lund är trist pga bristen på natur. Landskrona tycker jag är själlöst, då tycker jag om Ängelholm bättre. Men det är enbart en smaksak.Varför inte Lund eller Landskrona?
Halva Ystad är "öster om leden"!Simrishamn brukar hamna inom Österlen, ibland även Ystad men det är på gränsen. Men du har rätt i att Österlen är mest landet eller mindre orter på landet.