Vart vill man bo?

Jag jobbade i stan, typ 10 minuters promenadavstånd till centrum/ stationen. Det finns säkert många som trivs i Skövde, men det lockar inte mig. Har varit i flera städer av liknande storlek som jag gillar bättre. Lite svårt att sätta ord på, men upplever stan som lite tråkig och tycker att utbud av fik och restauranger är lite dåligt. Sen, tycker jag inte att det händer lika mkt som i Jkpg eller Halmstad. Men, som sagt så är det min åsikt!
Ja en har alltid rätt att tycka. Men att i en tråd där man ska tipsa någon om vart en ska bo så känns det trist att dissa en stad som tråkig för att en inte upplever fikaställen som frekvent förekommande. Och Skövde har så jäkla mycket fikerier....
Vi har en bra arbetsmarknad. Som hästintresserad kan du välja på så mycket varianter - medryttare, tävlingsstall, ridskola, skogsmulle. Idrottsintresserade har hur mycket som helst att göra. Kulturen hänger med bra i svängarna för att vara en så liten stor stad. Skaraborg är kulturtjockt överlag. Kata gård är väl det senaste spännande tillskottet. http://vastergotlandsmuseum.se/kata-gard-varnhem/kata-rekonstruktion/
Bostadsmarknaden är ok. Om en nu inte vill betala Skövdepriser så är det 20 minuter bilväg till de här ställena;
Mariestad;
mariestadskort_0.jpg

På andra sidan berget Billingen;
Flamslatt-Cykla-i-Valle-harad__6.jpg

Drömanställningarna finns i Stockholm, men jag har insett att jag nog inte kommer må speciellt psykiskt bra av att jobba i centrala delarna även om jag skulle bo längst ut på pendlar/tunnelbane-linjerna.
Det skulle vara fördelaktigt om det finns ett rikt kulturliv/kulturarv eftersom jag är utbildad inom området, men när det gäller arbete så är det enda jag säger nej till hemtjänst/äldreboende (har jobbat inom båda, inte för mig). Annars tar jag vad som finns, även om det självfallet skulle vara drömmen att bo och arbeta bra :)

Kungsbacka söder om Göteborg kanske kan vara något? Fin liten småstad, nära till Göteborg med pendel och det går också att pendla både till Varberg och Halmstad därifrån vilket kan öka jobbmöjligheterna om du inte kan få jobb i Göteborg. I Varberg finns t.ex. Varbergs fästning och Hallands kulturhistoriska museum. Dock är Kungsbacka en dyr stad om du vill köpa boende och kan ta lång tid att få ett förstahandskontrakt men kanske andrahand eller hyra stuga eller liknande kan vara lättare till att börja med och det lät ju i i ditt första inlägg som att du kunde tänka dig att börja med mer tak över huvudet än inget alls.

Om jag kunde klona mig, eller i vart fall utöka mina levnadsår med 100 till, skulle jag dels vilja bo kvar här i Skåne, nordöstra Skåne med kuperat skogklätt landskap och SJÖAR! Men jag skulle också ha ett vinterhus på Mallorca - inte i partykvarteren men en bit utanför Palma. Fantastisk natur - och hav att simma i! Jag skulle också ha ett hus, eller två, hemma i mitt älskade Västerbotten, där jag också skulle tillbringa vintrarna (hm, kloning behövs nog, trots allt...) med gnistrande snö, norrsken och djupa skogar, och somrarna, för (igen) skogarnas skull och bärplockningen. Det ena Västerbottenshuset ska ligga kargt och ödsligt vid havet där jag ska känna mig som någon i en bok av Tove Janson.
Och så behöver jag en husbil, så jag kan åka runt när andan faller på.

Då har jag inte nämnt den där gården jag vill ha, med hästar och hundar och...... Suck. Livet är för kort.

Jag tycker att Ulricehamn är väldigt fint. Bor själv i Borås pga stall och att jobbet finns i Gbg.

Kristinehamn är också väldigt fint. Trots att det är kanske långt till allt.

Västervik är en annan av mina favoritstäder. Gillar närheten till havet och ön som ligger där.

Även Landskrona har otroligt fina byggnader och numera har inte Landskrona så dåligt rykte utan det är en riktigt fin stad att bo i.

Varberg, Båstad och Mölle år också mysiga orter som bevarat gammal charm som jag gillar.

/ utflyttad Ängelholmsbo men rekommenderar inte den staden

En ort jag passerade som verkade jäkligt trist var Köping :o Ni som bor där får ursäkta om jag har fel! Var bara första intrycket.

Nu ville ju TS specifikt ha Gävle och söderut, det var mest därför jag reagera på ditt svar med Grönland :D. Häftigt och annorlunda absolut! Svalbard är ett ställe jag drömt om att någon gång få besökta (inte flytta dit dock). Det är märkligt hur vissa ställen man aldrig varit på kan ha sådan dragningskraft.

Grönland är väldigt annorlunda, nu blir det lite OT men varför vill du flytta just dit :)?
För naturen, men att flytta dit permanent är knappast en realistisk tanke, men som en jag känner vars dotter arbetar på Grönland periodvis, ett halvår i taget, med klimatforskning. Det hade varit kul.

Österlen är väl fint? Har aldrig själv varit där men flera som åker dit till sina sommarhus. Men vart exakt ligger detta? Tänker mig Österlen som landet men det kanske innefattar någon stad?
Simrishamn brukar hamna inom Österlen, ibland även Ystad men det är på gränsen. Men du har rätt i att Österlen är mest landet eller mindre orter på landet.

Som skåning blir man patriotiskt fostrad att det finns inget som Skåne, så lämna aldrig:p

Malmö är väldigt trevligt, jag älskar Malmö trots att jag inte bor där längre, men så älskar jag olika kulturer och känner mig aldrig otrygg oavsett. Helsingborg är också fint, alla gånger hellre än Lund eller Landskrona. Om du kan tänka dig Åhus eller Kristianstad så absolut, här är fint, östra sidan har finare natur, men är lite lugnare, det händer inte lika mycket roliga saker här som på västra sidan. Fast du når ju Malmö/Lund/Köpenhamn smidigt genom tåget.
Varför inte Lund eller Landskrona?

Jag bor i en liten by i västra Götaland med 1h till både Gbg och Jönköpin (vilket jag inte besöker så ofta men det är bra att ha helt ok avstånd till storstad), och närhet till flertalet mellanstora städer på 15-30 min. Dvs mycket jobbtillfällen! Flyttade hit från Sthlm då vi sökte en hästgård och priserna här var lockande billigt i förhållande till vad vi var vana vid, samtidigt som kommunikationer till huvudstaden är riktigt bra. Bor i utkanten av en by på typ 1300 pers, då har jag närhet (1km) till tågstation som går till endel större städer, två bra mataffärer, pizzeria, mack, förskola/skola och lite industrier. Ville ha en gård men ändå inte på lantligt pga småbarn som vi vill ha nära till förskola för, mataffär på gångavstånd och bra tågförbindelser till våra gamla föräldrar som gärna åker kollektivt från Stockholm. Finns mycket jobb i olika branscher, förhållandevis billigt, nära till många städer och bra kommunikationer. Trivs riktigt bra! Ffa är människor så vänliga här, blev rikigt chockad när en person gav mig en p-biljett :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Kropp & Själ Jag funderar på om jag och sambon är rätt för varandra, hur vet man? Jag trivs inte helt på jobbet, tråkiga arbetsuppgifter och...
Svar
7
· Visningar
1 103
Senast: SaraXX
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
5 225
Senast: lbb
·
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 704
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar