Vart vill man bo?

Åhus har jag aldrig riktigt förstått, priserna är verkligen sjukt höga mot vad man får. Det är ju absolut en fin liten stad men prismässigt så känns det orimligt. Om man gillar området runt Kristianstad så är ju Sölvesborg otroligt fint, i mitt tycke en minst lika fin stad som Åhus men betydligt billigare, men jobben är definitivt färre i Blekinge
Det är inte ens en stad, bara ett större samhälle med ett ICA och ett Coop. Och ett litet Bolag med begränsat utbud:p sen får folk för sig att det är Österlen som börjar där, men nänä, det får finnas gränserO_o

Det är inte ens en stad, bara ett större samhälle med ett ICA och ett Coop. Och ett litet Bolag med begränsat utbud:p sen får folk för sig att det är Österlen som börjar där, men nänä, det får finnas gränserO_o

Typ. Som sagt det är ju fint men folk pratar om det som att Åhus skulle va en magisk plats i Sverige med medelhavsvärme och oändliga sandstränder ;)

Det är lite det jag gillar med den östra sidan, att det är lugnare men väldigt enkelt att ta sig väster och till storstäderna. Är osäker på om jag skulle trivas så bra i en storstad, även om Köpenhamn har en outgrundlig lockelse för mig som bara sett hotellet och arenan typ.. O_o
Det är fint som sagt, stan är lugn att bo i, finns inga direkt dåliga områden även om det såklart finns fula miljonprogram även här. Utanför finns fina små samhällen med bra boenden också.

Ja, alltså Helsingborg är den enda skånska stad jag skulle kunna tänka mig att bo i. Men jag är glad att min skåning gick på export :p :love:
Men en gång skåning, alltid skåning :love:

Typ. Som sagt det är ju fint men folk pratar om det som att Åhus skulle va en magisk plats i Sverige med medelhavsvärme och oändliga sandstränder ;)
Oändliga sandstränder är ju iofs sant. Vi har mycket finare stränder här (patriotisk jadå:sneaky:), sen är det väl gathusen och den gamla delen som tilltalar skulle jag tro. Men det finns ju i typ alla äldre skånska städer.

Jag bor sedan ett antal år i Skåne. Kom hit då sambon är härifrån men, jag har alltid känt en dragning hit. Varje gång vi åkte ner hit och tävlade (har bott på Gotland och i Småland innan) så var det som om ett lugn infann sig varje gång jag såg ut över de skånska fälten och jag kände mig hemma.
Jag är inte heller någon storstadsmänniska, jag gillar Ystad som vi bor nära nu. Det är lagom stor och här finns allt jag behöver. Saknar jag något är det inte mer än 40-60 minuter till Lund/Malmö/Kristianstad. Det är även lätt att ta sig till Dannmark och övriga Europa.
Mina föräldrar bor numer i Helsingborg och trivs jättebra där, finns mycket att se och göra utan att det blir en "storstad" men de har också nära till Göteborg, Danmark, Malmö/Lund, norra Europa osv.
För mig är närheten till havet avgörande, skulle inte trivas alls lika bra allt för långt in i landet.
Passa på att åka runt och besöka lite olika städer/ställen? Se vilken typ av stad du trivs bäst i? Vill du ha nära till havet? Lätt att åka ut i Europa på en weekend? Stort nöjesutbud? Osv.

Jag blev positivt överraskad av Kalmar första gången jag var där, hade väl inte så höga förväntningar precis men jag tog fel, Kalmar är en riktigt trevlig stad tycker jag och jag har varit där flera gånger sedan första besöket.

Sydvästra delen av Skåne, dvs ungefär det som innan var Malmöhus län, är sönderexploaterat, kanske tycker jag så för att jag vet hur det var innan men framförallt den västligaste delen känns helt förstörd miljömässigt. Samma, om inte värre, gäller för andra sidan sundet.

Jag hade flyttat utomlands, lätt! Sverige är rätt kallt och oskönt på många olika sätt.
Jag som inte vet vart jag vill flytta tänkte att det kanske är bra att börja med att fokusera på Sverige innan resten av världen :D
Vart skulle du vilja bo? Jag tror jag skulle kunna tänka mig Heidelberg, Gdansk, Köpenhamn eller kanske någon mindre stad i Storbritannien

Jag slänger lite otippat in Kungälv :) Tycker att det på många sätt är en väldigt trevlig och fin stad (håla? Ort?) och hade nog kunnat tänka mig att bo där själv om det inte varit fel sida av älven :D

Men iaf, pendlingsavstånd till Göteborg samt även uppåt mot Trollhättan/Vänersborg och i viss mår inåt landet, gullig stadskärna, nära till kusten och ex Marstrand med allt som finns där osv.

Själv bor jag utanför Kungsbacka och jag gillar mycket med där jag bor men Kungsbacka som kommun samt boendesituationen känns minst sagt tråkig på många sätt. Men ja, innerstan är fin och det känns som den börjar leva upp lite iaf. Naturen är trevlig och vi har en del roliga utflyktsmål som typ Tjolöholms slott, Äskhults by osv.
Relativt enkelt att pendla både till Göteborgsområdet (även om det blir jobbigare om en ska över älven) samt söderut mot Varberg/Falkenberg/Halmstad. Bra avstånd till Landvetter också :D

Södra Grönland kanske? Men jag kan tänka mig att bo norr om Gävle också :)
Nu ville ju TS specifikt ha Gävle och söderut, det var mest därför jag reagera på ditt svar med Grönland :D. Häftigt och annorlunda absolut! Svalbard är ett ställe jag drömt om att någon gång få besökta (inte flytta dit dock). Det är märkligt hur vissa ställen man aldrig varit på kan ha sådan dragningskraft.

Grönland är väldigt annorlunda, nu blir det lite OT men varför vill du flytta just dit :)?

Jag som inte vet vart jag vill flytta tänkte att det kanske är bra att börja med att fokusera på Sverige innan resten av världen :D
Vart skulle du vilja bo? Jag tror jag skulle kunna tänka mig Heidelberg, Gdansk, Köpenhamn eller kanske någon mindre stad i Storbritannien

Karibien känns just nu lockande klimatmässigt ;) Nej men jag skulle nog bli uttråkad av att sippa kolosnötdrinkar och bränna sönder mig i solen :p Jag vill bo i en hyfsat stor och "vibrant" stad med framåtanda, entreprenörskap, öppna karaktärsfulla färgglada människor.. i ett varmt och härligt klimat ;)
Kanske Havanna beroende på hur Kuba utvecklas i framtiden? Är öppen för tips ;)

Jag bor i Uppsala och enda anledningen till det är mitt jobb. Jag vill bo på västkusten (kommer från Göteborg och har det mesta av mitt nära nätverk där) men mitt jobb är värt att bo här, i alla fall än så länge. Det är en rätt så trevlig stad, allt finns som kan tänkas behövas och är himla fint. Jag bor i utkanten av stan, tar en kvart med buss in till centrum, och jättenära mitt jobb. Har skogen utanför dörren även om skogen inte är jättestor. Smidigt med nära till Arlanda och vill man åka tåg går de åt alla möjliga håll.

Jag har bott lite varstans och sämst trivdes jag nog i Linköping, men av de jag pluggade med var jag rätt ensam om att tycka illa om staden.

Åh, Heidelberg! :love:

Köpenhamn är fint, relativt bra arbetsmarknad (säger min bekant som bor och jobbar där iaf) och lätt att ta sig vidare nedåt kontinenten. Inte direkt något problem med språket heller.

England vet jag inte vad som händer med nu i Brexit-tider. Eller så är det tvärtom, att du ska flytta dit snabbt och undvika att bli utkastad sedan.

Jag har gått runt i en mindre existentiell kris och funderat över mitt liv. Såg att de sökte sv.talande kundtjänstmedarbetare till Netflix i Lissabon och funderade seriöst på det. Minimilönen är så patetiskt låg bara.

Vill man jobba med kulturarv så har man betydligt större chans att få jobb om man söker sig en bra bit utanför Stockholm/Uppsala, för här är arbetsmarknaden stentuff. Det är normalt med 100-150 sökande även på korta vikariat och säsongsjobb. Lite lättare om du har någon eftertraktad kompetens som t ex byggnadsantikvarie eller lärarexamen.

Om du är fågelfri och vill jobba med kulturarv, försök att få jobb på någon bra kulturarvsinstitution på en mindre ort och gör ett par år där så att du får erfarenhet och ett bra cv.

Du skämtar mig aprillo? Platt, platt och platt. Åkrar, åkrar och åkrar. Gammal havsbotten.
Är från Södermanland och från Stockholm, som ändå är nära vattnet men enorm skillnad i blåsighet när man kommer till Uppsalas landsbygd!

Men det är klart en liten ö på västkusten är nog snäppet blåsigare O_o och såklart blåshålet Skåne.
Platt håller jag med om! :D Men särskilt blåsigt, nej. :p

Österlen är väl fint? Har aldrig själv varit där men flera som åker dit till sina sommarhus. Men vart exakt ligger detta? Tänker mig Österlen som landet men det kanske innefattar någon stad?

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Kropp & Själ Jag funderar på om jag och sambon är rätt för varandra, hur vet man? Jag trivs inte helt på jobbet, tråkiga arbetsuppgifter och...
Svar
7
· Visningar
1 103
Senast: SaraXX
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
5 225
Senast: lbb
·
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 705
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30