Vart vill man bo?

Kommer från, och har flyttat tillbaka till södra Dalarna :) Jag valde att komma tillbaka för att jag saknar mamma (:p), naturen och det lugnare tempot. Efter ca 4,5 år i Kristianstad (pluggade 2 år i Malmö under tiden) så tröttnade jag. Kristianstad är dock fint, men jag föredrar dalarnas skogar :) Jag hade aldrig valt att bosätta mig i de större städerna, inte heller Landskrona, trots att exet bodde där. Jag tog hellre ett långdistansförhållande än att flytta dit...

Det jag kan sakna på en mindre ort som den jag bor på är kollektivtrafiken och öppettiderna på affären samt uteliv, trots att jag inte särskilt ofta går ut. Det var det bästa med att bo i en mellanstor stad. Det optimala hade vart naturen och "småstaden" som finns här, och kollektivtrafiken från Kristianstad och utelivet från Malmö :rofl:

Skulle inte flytta norrut, mest för att jag får panik på kylan och mörkret. Inte min grej. Men du får väl fundera lite på vad du vill få ut av omgivningen - nära till natur och billig uppstallning? Många kulturaktiviteter och restauranger? Mycket rörelse och folk? Mycket yta och rekreationsmöjligheter?
Det är lite här jag landat. Vet egentligen inte helt hundra vad det är jag söker.
En vän till mig sa att man aldrig ska flytta från saker utan till saker, och det håller jag med om. Problemet är att jag inte riktigt har något att flytta till, inga direkta drömscenarior att jaga. Det är mest äventyret som lockar ^^

Jag bor och växte upp runt Gävle. Har aldrig saknat något här (mer än kanske en viss del av vården som verkar brista ganska rejält, men vi vill söka vård i andra delar av sverige pga det). Det är tillräckligt nära till stockholm för att åka dit på dags besök, men samtidigt supernära att komma ut från centrala staden (dvs har fint naturliv där vi bor, billigt med häst och har massor med fina ridvägar mm hos hästen).
Som sagt, det är rätt så litet men jag befinner mig i de mest centrala delarna större delen av dagarna och har aldrig saknat något. Staden är trygg den också, finns nog bara en del av staden där en del småkriminella håller hus och som har lite dåligt rykte men jag är personligen inte rädd att gå själv om kvällarna.

Alltså va? O_o
Blåsigt? Uppsala? Det blåser väl nästan aldrig ordentligt här? Jag som vuxit upp på västkusten men bott de senaste åren i Uppsala brukar rätt ofta klaga på att det aldrig blåser här :D

Du skämtar mig aprillo? Platt, platt och platt. Åkrar, åkrar och åkrar. Gammal havsbotten.
Är från Södermanland och från Stockholm, som ändå är nära vattnet men enorm skillnad i blåsighet när man kommer till Uppsalas landsbygd!

Men det är klart en liten ö på västkusten är nog snäppet blåsigare O_o och såklart blåshålet Skåne.

I slutet av nästa sommar går kontraktet på min lägenhet ut och likaså mitt uppdrag/jobb och har därför egentligen ingen "anledning" till att bo kvar där jag gör nu. En del av mig funderar på att försöka hitta något nytt och bo kvar, en annan del av mig börjar fundera på om det kanske skulle vara roligt att efter fyra år lära känna en ny stad.
Vad är det som gör att ni bor just där ni bor? Självfallet behöver ni inte skriva exakt vilken stad det rör sig om, utan kanske mer om det har med jobbet att göra, atmosfären, närheten till vissa saker och så vidare.
Funderar på om jag ska börja göra en önskelista över kvalitéer jag önskar av en ny stad. Själva boendet inser jag att mycket måste kompromissas med till en början (hellre tak över huvudet än inget alls liksom) men jag känner att en mindre stad med lugnare tempo och vacker arkitektur (#nörd) väger upp själva boendet. Mina vänner är utspridda i allt ifrån Skåne till Västkust-städer och Uppsala/Stockholms-hållet, så jag har tankarna på typ Gävle och söderut för att effektivt kunna resa. Så mycket längre än så har jag inte kommit!

Bor i en stad (runt 58.000 invånare) 1h norr om Göteborg. Flyttade hit för att plugga med planen att flytta direkt efter avslutade studier. Blev dock kvar då sambon började plugga här när jag precis var klar. Ingen av oss "har nåt" här, båda jobbar i andra städer och ja - vi bor bara här. Inget fel på staden egentligen men den tilltalar oss inte och vi har aldrig planerat att bo kvar.
Nu har vi precis skrivit på avtal för nytt boende -nyproduktion med inflytt 2019. Nu landar vi i ett litet samhälle i en grannkommun till Göteborg. Lantligt men med smidig kommunikation in till Göteborg. Liten ort som sagt men mycket populärt (har vi märkt på visningarna vi varit på :meh::cautious:) och växer stadigt eftersom det är nära Göteborg. Känns jättespännande!

Som skåning blir man patriotiskt fostrad att det finns inget som Skåne, så lämna aldrig:p

Malmö är väldigt trevligt, jag älskar Malmö trots att jag inte bor där längre, men så älskar jag olika kulturer och känner mig aldrig otrygg oavsett. Helsingborg är också fint, alla gånger hellre än Lund eller Landskrona. Om du kan tänka dig Åhus eller Kristianstad så absolut, här är fint, östra sidan har finare natur, men är lite lugnare, det händer inte lika mycket roliga saker här som på västra sidan. Fast du når ju Malmö/Lund/Köpenhamn smidigt genom tåget.

Som skåning blir man patriotiskt fostrad att det finns inget som Skåne, så lämna aldrig:p

Malmö är väldigt trevligt, jag älskar Malmö trots att jag inte bor där längre, men så älskar jag olika kulturer och känner mig aldrig otrygg oavsett. Helsingborg är också fint, alla gånger hellre än Lund eller Landskrona. Om du kan tänka dig Åhus eller Kristianstad så absolut, här är fint, östra sidan har finare natur, men är lite lugnare, det händer inte lika mycket roliga saker här som på västra sidan. Fast du når ju Malmö/Lund/Köpenhamn smidigt genom tåget.
Det är lite det jag gillar med den östra sidan, att det är lugnare men väldigt enkelt att ta sig väster och till storstäderna. Är osäker på om jag skulle trivas så bra i en storstad, även om Köpenhamn har en outgrundlig lockelse för mig som bara sett hotellet och arenan typ.. O_o

Åhus har jag aldrig riktigt förstått, priserna är verkligen sjukt höga mot vad man får. Det är ju absolut en fin liten stad men prismässigt så känns det orimligt. Om man gillar området runt Kristianstad så är ju Sölvesborg otroligt fint, i mitt tycke en minst lika fin stad som Åhus men betydligt billigare, men jobben är definitivt färre i Blekinge

Alingsås?

Fantastisk och annorlunda arkitektur med en stadskärna som har många gamla vackra träbyggnader kvar. Dock får man stå ut med att de smala gatorna är enkelriktade. (Jag svär, ibland är de enkelriktade åt båda hållen :cautious:)

Lagom storlek på stad som samtidigt ligger nära gbg och en del andra städer.

Bor i Göteborg, och älskar varje dag (även om det jävla regnandet och blåsandet kanske inte är så förbannat charmigt!).

Även bott i Helsingborg (ett halvår) vilket jag skulle kunna mig igen om jag av någon anledning skulle flytta från Göteborg.

Har annars bott i södraste Småland i Ikeas "huvudstad" och tja, trivsamt - men jag är ju från krokarna där. Annars hade jag nog inte velat bo där. Skulle inte vilja det i nuläget heller, men trivs ändå bra där.

Ett ställe jaja inte bott bo - men skulle kunna tänka mig, är Kalmar. Så fin stad!

Glöm inte Ängelholm, en lugn, fridfull och vacker småstad i Nordvästskåne. Med vacker strand och lättpendlat både norrut och söderut. Här finns allt, även en bandyklubb som man kan heja på om man är masochistiskt lagd.
Ängelholm har jag alltid varit nyfiken på! Har bara varit där ett par gånger, men tycker det är väldigt fint där :)

I slutet av nästa sommar går kontraktet på min lägenhet ut och likaså mitt uppdrag/jobb och har därför egentligen ingen "anledning" till att bo kvar där jag gör nu. En del av mig funderar på att försöka hitta något nytt och bo kvar, en annan del av mig börjar fundera på om det kanske skulle vara roligt att efter fyra år lära känna en ny stad.
Vad är det som gör att ni bor just där ni bor? Självfallet behöver ni inte skriva exakt vilken stad det rör sig om, utan kanske mer om det har med jobbet att göra, atmosfären, närheten till vissa saker och så vidare.
Funderar på om jag ska börja göra en önskelista över kvalitéer jag önskar av en ny stad. Själva boendet inser jag att mycket måste kompromissas med till en början (hellre tak över huvudet än inget alls liksom) men jag känner att en mindre stad med lugnare tempo och vacker arkitektur (#nörd) väger upp själva boendet. Mina vänner är utspridda i allt ifrån Skåne till Västkust-städer och Uppsala/Stockholms-hållet, så jag har tankarna på typ Gävle och söderut för att effektivt kunna resa. Så mycket längre än så har jag inte kommit!

Jag har bott i;
Lund. Mysig studentstad men vet inte om jag skulle vilja bo där som icke-student.
Halmstad; jättefin stad, särskilt på sommaren. Fin natur runt om, mkt hästar. Men, kanske lite dött på vintern.
Jönköping: trivs jättebra. Fint läge vid Vättern och fin och varierande natur runt om. Lite större än städerna ovan. Det mesta finns här.

Ställen jag skulle kunna tänka mig att provbo och nog trivas; Linköping, Norrköping, Helsingborg, Ängelholm, Uppsala.

Har jobbat i Skövde. Tyckte att det var typ döden. Skulle inte heller vilja bo i Borås eller resterande delen av Småland.

Bor i Göteborg, och älskar varje dag (även om det jävla regnandet och blåsandet kanske inte är så förbannat charmigt!).

Även bott i Helsingborg (ett halvår) vilket jag skulle kunna mig igen om jag av någon anledning skulle flytta från Göteborg.

Har annars bott i södraste Småland i Ikeas "huvudstad" och tja, trivsamt - men jag är ju från krokarna där. Annars hade jag nog inte velat bo där. Skulle inte vilja det i nuläget heller, men trivs ändå bra där.

Ett ställe jaja inte bott bo - men skulle kunna tänka mig, är Kalmar. Så fin stad!
Jag har hört mycket gott om Kalmar! Men har aldrig varit där :p

Ja, alltså Helsingborg är den enda skånska stad jag skulle kunna tänka mig att bo i. Men jag är glad att min skåning gick på export :p :love:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Kropp & Själ Jag funderar på om jag och sambon är rätt för varandra, hur vet man? Jag trivs inte helt på jobbet, tråkiga arbetsuppgifter och...
Svar
7
· Visningar
1 103
Senast: SaraXX
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
5 225
Senast: lbb
·
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 705
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30